شهرخبر

مزایای ناشناخته اشک ریختن

بنابر اعلام محققان، زنان آمریکایی به طور متوسط در هر ماه 3.5 بار گریه می کنند و این در حالی است که مردان در همین بازه زمانی، 1.9 بار به دلایل مختلف اشک می ریزند. این ارقام احتمالا برای شما نیز غافلگیرکننده است؛ خصوصاً در جوامعی که غالبا گریه و اشک ریختن - به ویژه توسط مردان – را به عنوان نشانه ای از ضعف و عدم استقامت عاطفی می دانند.

فواید گریه برای سلامتی

گریه به عنوان یک پدیده منحصر به انسان، پاسخ طبیعی به طیف وسیعی از احساسات است؛ از غم و اندوه عمیق گرفته تا شادی و لذت فوق العاده. اما آیا این کار تاثیری بر سلامتی دارد؟ بله، تاثیر مثبت. فواید اشک ریختن از دیرباز اثبات شده بود: متفکران و پزشکان یونان و روم باستان تصور می کردند که اشک مانند یک ماده خلوص عمل کرده و ما را تخلیه و پاک می کند. تفکر روانشناختی امروزنیز تا حد زیادی موافق است که گریه به عنوان مکانیزمی عمل می کند که به ما امکان می دهد استرس و درد عاطفی را خود را بروز داده و تخلیه کنیم.

گریه یک دریچه ایمنی مهم برای افراد است، بیشتر به این دلیل که نگه داشتن احساسات در درون خود دشوار است؛ آنچه روانشناسان آن را مقابله یا سرکوب می نامند و می تواند برای سلامتی ما مضر باشد. متخصصان این اقدام سرکوبگرانه را با سیستم ایمنی ضعیف، بیماری های قلبی عروقی، فشار خون بالا و همچنین با مشکلات بهداشت روانی از جمله استرس، اضطراب و افسردگی مرتبط دانسته اند. همچنین مشخص شده که گریه باعث افزایش دلبستگی، تشویق به نزدیکی میان افراد، همدلی و حمایت از جانب دوستان و خانواده می شود.

همه اشک ها یکسان نیستند

دانشمندان اشک ناشی از گریه را به سه دسته تقسیم می کنند: اشک رفلکس، اشک مداوم و اشک احساسی. دو دسته اول عملکرد مهمی در از بین بردن آلودگی، دود و گردوغبار از چشمان ما داشته و از چشم در برابر عفونت محافظت می کند. محتوای آنها 98٪ آب است.

دسته سوم، اشک های احساسی است که هورمون های استرس و سموم دیگر را از سیستم بدن ما خارج می کند و بطور بالقوه بیشترین مزایا را برای سلامتی دارد. محققان ثابت کرده اند که گریه باعث ترشح اکسی توسین و مواد مخدر درونی بدن می شود: موادی که به آن اندورفین نیز گفته می شود.

این مواد شیمیایی احساس خوب مانند تسکین درد جسمی و روحی برای فرد ایجاد می کنند. در فرهنگ عامه، همواره یک گریه احساسی را به عنوان راهی برای دستیابی به احساس بهتر و شاید حتی تجربه لذت جسمی دانسته اند. میلیون ها نفری که فیلم های اشک آور مانند تایتانیک را تماشا کرده اند این واقعیت را تأیید می کنند.

گریه برای مردان

«من می دانم که یک مرد نباید گریه کند اما نمی توانم این اشک ها را در درون خود نگه دارم» این جملات خلاصه ای از مشکل بسیاری از مردان در بروز احساسات شان است. از همان ابتدا به پسرن گفته می شود که مرد واقعی گریه نمی کند! هنگامی که این پسران بزرگ می شوند، دچار احساسات مختلف در اعماق قلب خود شده و چون نحوه بروز این احساسات را بد می دانند از نظر عاطفی از عزیزان خود دور شده، یا با الکل و مواد مخدر خوددرمانی کرده یا حتی خودکشی می کنند.

بنابراین بسیاری از مردان نیاز به یادگیری مهارت های برقراری ارتباط مجدد با احساسات خود دارند. در دهه 1990، شاعر رابرت بلای سمینارهای مردانه ای را برگزار کرده که در آن به شرکت کنندگان یاد می داد چگونه با احساس غم و اندوه خود که مدتها دردرونشان دفن شده، ارتباط برقرار کنند و در صورت نیاز، به راحتی اشک بریزند و گریه کنند. این در حالی است که در حالت ایده آل، چنین آموزش هایی باید از همان اوایل کودکی، در خانه یا در مدرسه آغاز شود و بزرگسالان گفتگو در مورد احساسات دشوار را برای پسران تسهیل و امن کنند.

منبع: Health/ مارس 2021