شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#تهران#حوزه

نبرد تن به تن تهرانیها با زباله‌ها، پسماند و شیوه عملکرد شهرداری!


نبرد تن به تن تهرانیها با زباله‌ها، پسماند و شیوه عملکرد شهرداری!

یک کارشناس شهری با بیان اینکه مدیریت شهری تهران در سال‌های اخیر در ارتباط با ساماندهی مخازن روباز زباله ناموفق بوده است، نوشت:گویا شهروندان در خیابان‌های شهر باید به نبردی تن به تن با زباله‌ها، پسماند و شیوه عملکرد شهرداری در این حوزه نیز بپردازند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ سید حسین آقا سیدمرتضی"کارشناس مسائل شهری" در یادداشتی نوشت: در روزهایی که کشور با چالش‌های متفاوتی دست و پنجه نرم می‌کند، گویا شهروندان در خیابان‌های شهر باید علاوه بر مبارزه با مشکلات خود به نبردی تن به تن با زباله‌ها، پسماند و شیوه عملکرد شهرداری در این حوزه نیز بپردازند. امری که مهمترین نشانه آن شیوع بوی نامطبوع در سطح پایتخت است.

بوی نامطبوعی که غالباً به صورت محله محور در سال‌های اخیر شهروندان را به صورت مداوم زیرفشار قرار داده و در فصل سرما نیز سایه بر تمامی شهر انداخته است.

پاییز 99 بود که رئیس سازمان حفاظت محیط زیست عامل اصلی بوی نامطبوع شایع در تهران را کمپوست‌های موجود در آرادکوه و مجموعه پسماند تهران معرفی کرد. عاملی که با توجه به شیوه جمع آوری پسماند در تهران و وجود هزاران مخزن روباز در سطح شهر که به جولانگاه مافیای زباله بدل شده، غیرعادی نمی‌تواند باشد.

با این وجود سؤالی که پیش می‌آید این است که به چه علت تفکیک زباله مانند گذشته با سختگیری مواجه نشده و همانند ابتدای شیوع کرونا زباله گردی ممنوع نشد. خیلی از موضوعات امروز در شهر تهران بلاتکلیف است و پسماند نیز یکی از جدی ترین و مهم ترین این مسائل است.

در شرایطی که طبق گفته کارشناسان و متخصصان، سازمان پسماند حداقل باید 6000 میلیارد تومان درآمد از پسماند داشته باشد اما هیچ کس امکانات موجود برای کسب این گونه درآمد پایدار را پایش نکرده و نرخ گذاری واقعی بر روی این حوزه انجام نشده است و میزان درآمد واقعی که از این حوزه‌ها می‌توان به دست آورد با وجود تأکید بر شفافیت در چهار سال گذشته، به عموم شهروندان اعلام نشده است.

اگر شهرداری نمی‌تواند پسماند را مدیریت کند و از آن درآمدزایی داشته باشد باید مزایده برگزار کند و حتی از شرکت‌های خارجی نیز در این عرصه استفاده کند تا آن‌ها نیز در این عرصه حاضر شوند و درآمد کسب کنند و سهم شهر و مردم را از این حوزه پرداخت کنند. مدیریت شهری تهران علاوه بر این که در سال‌های اخیر این اقدامات را انجام نداده است حداقل ساماندهی مخازن روباز زباله را نیز انجام نداده است. همین امر سبب شده است تا شاهد حضور حیوانات در حوالی این مخازن باشیم که به گفته مسئولین محیط زیست می‌تواند بسیار آسیب زا باشد.

این آسیب‌ها در حوزه‌های روستایی می‌تواند مسائل حادتری ایجاد کند زیرا گونه‌های جانوری مجاور به مراتب بیشتر در آن محل‌ها حضور دارند و می‌تواند گونه‌های جانوری وحشی را به سمت مناطق مسکونی کشانده و حتی باعث شایع شدن بیماری‌های مشترک میان انسان و حیوان شود. در شهر نیز به علت وجود گربه‌های فراوان در حوالی سطل‌های زباله این خطر مشخصا وجود دارد. در شهر این امر می‌تواند خطرناک تر باشد و ضرورت دارد تا شهرداری در حوزه مدیریت حیوانات بلاصاحب و پسماند جدی تر اقدام کند.

این معضل امروز به قدری در تهران پیچیده شده است که طبق گفته پلیس امنیت پایتخت درگیری‌های مسلحانه نیز در این خصوص انجام شده است و سودجویان بواسطه تصاحب این حوزه و در غفلت شهرداری به جان یکدیگر افتاده‌اند و در یک نمونه آن درگیری گروهی در جنوب غرب تهران و به دنبال آن تیراندازی در منطقه خلازیر تهران نیز صورت گرفته است.

پلیس پایتخت نیز به صراحت عنوان کرده است که علت و اختلاف این دو گروه مربوط به پسماند و جمع آوری  زباله بوده و از مافیای بازیافت زباله هستند. ظرفیتی که امروز در جهان از آن به عنوان طلای کثیف یاد می‌شود امروز در شهر تهران به عاملی برای بیماری‌های مختلف، آلودگی محیطی، مخدوش شدن چهره شهر و ناامنی بدل شده است و مسئولین شهری نیز در مقابل برای مدیریت آن صرفاً چند طرح پایلوت و بسیار محدود را در دستور کار قرار داده‌اند که شاید یک درصد از معضل پسماند پایتخت را نیز حل نکرده است.

انتهای پیام/