شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#واکسن

واکسن مشترک ایران و کوبا برای چه سنینی مناسب است؟

 واکسن مشترک ایران و کوبا برای چه سنینی مناسب است؟

مدیر پروژه فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن کرونای تولید مشترک ایران و کوبا این واکسن را برای سنین ۱۸ تا ۸۰ سال قابل استفاده دانست.

به گزارش بهداشت نیوز، «احسان مصطفوی» مدیر پروژه فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن‌کرونا تولید مشترک ایران و کوبا در رابطه با آخرین اخبار روند تولید این واکسن، بیان کرد: تزریق دوم واکسن در فاز سوم کارآزمایی بالینی در حال انجام است و تاکنون در ۶ شهر اصفهان، زنجان، همدان، بندرعباس، کرمان و یزد تزریق دوم را آغاز کرده‌اند.

وی ادامه داد: همچنین روز چهارشنبه تزریق را در بابل و ساری هم آغاز خواهیم کرد و تا الان حدود ۱۱ هزار نفر از ۲۴ هزار نفری که تزریق اول را انجام دادند، دریافت واکسن دوم را هم داشتند.

مصطفوی  با اشاره به ایمنی بخشی واکسن، افزود: دو هفته بعد از تزریق دوم واکسن، بررسی اثربخشی واکسن شروع خواهد شد و نیاز است، زمانی سپری شود تا کارایی واکسن در کاهش موارد ابتلا سنجیده شود و بعد نتیجه در اختیار سازمان غذا و داروی کشور قرار می‌گیرد.

وی گفت: هر زمان که سازمان غذا و دارو صلاح دانست و مستندات را کافی دانست و واکسن را بی‌خطر و اثربخش تشخیص داد، آن زمان واکسن اجازه توزیع و عرضه در بازار را می‌گیرد.

مصطفوی در پایان افزود: گروه سنی که در این مطالعه شرکت کردند از  ۱۸ تا ۸۰ سال هستند و نتیجه‌ی مطالعه که مشخص شد، واکسن برای همین گروه سنی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

منبع: ایلنا