شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#یارانه

پرداخت یارانه ۴۵۰ هزار تومانی شدنی است؟

یارانه‌بگیران سال‌هاست منتظر اعمال تورم روی مبلغ یارانه هستند، اما در ۱۲۳ مرحله‌ای که یارانه نقدی تاکنون پرداخت شده مبلغ همان ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان بوده است. آیا یارانه‌ها افزایش می‌یابد؟

اقتصاد پرداخت یارانه ۴۵۰ هزار تومانی شدنی است؟

در بیش از ۱۰ سال گذشته صد و بیست سه مرحله یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی پرداخت شده، در همه این سال‌ها سرعت رشد تورم به حدی بوده که ارزش یارانه به کمترین حد خود رسیده است.

در سال ۸۹ که پرداخت یارانه آغاز شد، با ۴۵ هزار تومان می‌شد سبد مواد غذایی شامل یک کیلو تخم مرغ، پنج کیلو برنج، یک کیلو گوشت، دو کیلو مرغ، یک کیلو قند، یک کیلو شکر، یک لیتر روغن و نیم کیلو پنیر خرید. اما الان با این ۴۵ هزار تومان فقط می‌تواند ۱٫۵ کیلو مرغ به نرخ دولتی خریداری کرد.

با افزایش قیمت کالا‌ها و خدمات مصرفی خانوارها، یارانه‌بگیران بار‌ها نسبت به ثابت بودن میزان یارانه اعتراض کردند. هر سال گمانه‌هایی برای افزایش مبلغ یارانه‌ها زده می‌شود، اما تاکنون اجرایی نشده است.

حالا نیز یکی از نماینده‌ها از پرداخت یارانه ۴۵۰ هزار تومانی می‌گوید. دیگر نمایندگان نیز به نحوی از افزایش یارانه‌ها صحبت کرده‌اند.

جدای از این که پرداخت این یارانه چه بار مالی به دنبال دارد و تبعات آن چیست؟ چقدر احتمال دارد که دولت بعدی بتواند یارانه ۴۵۰ هزار تومانی را پرداخت کند؟

دولت بعدی از نیمه دوم سال روی کار می‌آید، براساس بودجه امسال امکان افزایش یارانه وجود ندارد.

تبصره ۱۴ بودجه هر سال به موضوع یارانه‌ها اختصاص دارد. در جزئیات این تبصره مبلغ ۴۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان منابع برای یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی در نظر گرفته شده است.

با توجه به این که در کشور حدود ۷۸ میلیون نفر یارانه نقدی دریافت می‌کنند، این بودجه مختص یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی برای این ۷۸ میلیون نفر است و قابلیت این را ندارد که تعداد یارانه‌بگیران اضافه شود یا مبلغ بیشتری پرداخت شود.

برای افزایش ۱۰ برابری یارانه نقدی از ۴۵ هزار تومان به ۴۵۰ هزار تومان، باید سالانه ۴۲۸ هزار میلیارد تومان منابع در نظر گرفته شود که با توجه به کسری بودجه شدید دولت امکان‌پذیر نیست.

شاید کاندیدا‌ها قصد این را داشته باشند که در صورت رئیس جمهور شدن دو یارانه نقدی و معیشتی بنزین را ادغام کنند و روی آن افزایش مبلغ را اعمال کنند.

اما با توجه به بودجه سالانه ۳۱ هزار میلیارد تومانی یارانه بنزین، مجموع منابع یارانه‌ای به ۷۳ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان می‌رسد که با ۴۲۸ هزار میلیارد تومان فاصله بسیاری دارد؛ بنابراین با توجه به پایین بودن درآمد‌های ارزی، کسری بودجه شدید و تورم بالا پرداخت یارانه ۴۵۰ هزار تومانی حداقل در نیمه دوم امسال امکان‌پذیر نیست.

گفتنی است در شرایطی که پرداخت یارانه ۴۵۰ هزار تومانی شدنی نیست، قطعا یارانه یک میلیون تومانی که دیگر کاندیدای انتخابات این دوره هم وعده داده امکان اجرا ندارد.

منبع: تجارت نیوز