شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#بانک مرکزی#بازار سرمایه

بانک مرکزی بازار سرمایه را نجات نداد

وزیر اقتصاد اظهار داشت: مشکل از جایی شروع شد که بانک مرکزی نظارت مجمعی را دنبال کرد و در نظارت بر یک بانک مشکل‌دار و تعصب بر روی آن بانک، در اسفندماه 11 هزار میلیارد تومان از طریق اوراق به این بانک کمک کرد. اما همین بانک مرکزی حاضر نشد به اندازه 11 هزار میلیارد تومان ارز بخرد و بازار سرمایه را نجات بدهد.

 بانک مرکزی بازار سرمایه را نجات نداد

فرهاد دژپسند در اختتامیه همایش « طرح قانونی بانک مرکزی: نقدها و نظرها» با اشاره به هدفگذاری بانک مرکزی برای تعیین نرخ تورم در سال ۹۹ اظهارکرد: در سال ۹۹ بانک مرکزی برای نرخ تورم هدفگذاری داشت اما باید دید چرا چنین شکافی بین هدفی که بانک مرکزی برای تورم تعیین کرده بود با تورم واقعی امروز ایجاد شده است.

وی تاکید کرد: خزانه کشور زیر نظر وزارت اقتصاد اتفاقا در کنترل تورم بسیار موثر بود و بازار سرمایه توانست بر هدایت نقدینگی و کنترل تورم بسیار موثر باشد.

وزیر اقتصاد با اشاره به اثرگذاری فروش اوراق بر کنترل نرخ تورم اظهارکرد: از ۳۰۰ هزار میلیارد تومان اوراق استفاده کردیم که البته تمام این عدد برای فروش نبوده است. باید توجه باشیم که اگر فروش اوراق انجام نمی‌‌شد به تورم فعلی کشور ۳۶ درصد هم اضافه می‌شد.

دژپسند تاکید کرد: اگر نرخ بین بانکی با سوء مدیریت مواجه نمی‌شود در فروش اوراق اهداف محقق می‌شد و با بهبود شرایط بازار سرمایه مواجه بودیم. چنانکه حتی در ماه‌هایی از سال به بانک مرکزی برای هدایت نقدینگی کمک کردیم و شاهد آن هستیم که در مهرماه و آبان ماه وزارت اقتصاد به کمک بانک مرکزی در هدایت نقدینگی آمد.

دژپسند تاکید کرد: از تیر ماه سال گذشته که روند نرخ بهره بین بانکی صعودی شد، حرکت شاخص کل بورس نزولی و فروش اوراق دولت با افت شدید مواجه شد.

او تأکید کرد: اگر بانک مرکزی بانکدار دولت نباشد، وضعیت تولیت منابع ارزی دولت مشخص نیست.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه اگر سوء مدیریت بر نرخ بهره بین بانکی رخ نمی‌داد و بازار سرمایه روند خوبی را داشت سیاست‌های افزایش عرضه از طریق عرضه سهام دولتی و تجهیز منابع صورت می‌گرفت گفت: اگر این شرایط فراهم می‌شد فرار بودجه‌ای رخ نمی‌داد و در اینجا اشاره‌ام به تبصره ۴ بودجه است.

دژپسند ادامه داد: در حالی بودجه در حال انتقال از بودجه نفتی به مالیاتی است اوراق نقش بسیار کلیدی دارد. این فرمایش رهبری است که کسری بودجه‌ ام الحوایص است و نخستین موضوع برای رفع مشکل کسری بودجه را اوراق مطرح می‌کنند.

دژپسند تاکید کرد: توانستیم ۱۲۵ میلیارد تومان اوراق نقدی بفروشیم که این اقدام بسیار مهم را با چنگ و دندان انجام دادیم.

وزیر اقتصاد با تاکید بر اینکه هر چند رئیس مجمع چند بانک هستم اما هیچ الزامی برای خرید اوراق دولتی به بانک‌ها نداشتم اظهارکرد: هیچ یک از بانک‌ها الزامی برای خرید اوراق از سوی دولت نبودند و به هیچ بانکی خرید اوراق دیکته نشد.

دژپسند با بیان اینکه انحراف نظارت بانک مرکزی از سال ۹۷ شروع شد اظهارکرد: مشکل از جایی شروع شد که بانک مرکزی نظارت مجمعی را دنبال کرد و در نظارت بر یک بانک مشکل‌دار و تعصب بر روی آن بانک، در اسفندماه ۱۱ هزار میلیارد تومان از طریق اوراق به این بانک کمک کرد اما همین بانک مرکزی حاضر نشد به اندازه ۱۱ هزار میلیارد ارز بخرد و بازار سرمایه را نجات بدهد.

 

منبع: بورسان