پنهان‌کاری عربستان درباره اجساد قربانیان در زندان‌ها

 «مضاوی الرشید» معارض برجسته سعودی اعلام کرد پنهان کاری رژیم سعودی در خصوص اجساد ده‌ها تن از قربانیان اعدام شده، یک سناریوی وحشتناک و ترسناک است.

مضاوی الرشید در ادامه تاکید کرد: مواردی از آثار شکنجه بر روی اجساد این قربانیان وجود دارد یا اینکه آن‌ها ناپدید شده‌اند. ما نباید فراموش کنیم که جسد «جمال خاشقجی» روزنامه نگار منتقد سعودی اکنون کجاست.

وی با اشاره به اینکه خانواده خاشقجی نمی‌دانند رژیم آل سعود چگونه بدن او را مثله کرده ، خاطرنشان کرد که تا این لحظه دولت عربستان اجساد قربانیان را به خانواده‌شان تحویل نداده‌ و خانواده‌هایشان هنوز از محل دفن آن‌ها خبر ندارند و همه خانواده‌ها از تشییع اجساد و برگزاری مراسم ترحیم طبق عقاید خود محروم مانده‌اند.

الرشید تصریح کرد: قوانین بین‌المللی در خصوص تبادلات اجساد وجود دارد که بر اساس این قوانین جنایت رژیم سعودی محکوم می‌شود.

وی در ادامه افزود: ما کشوری مانند اختاپوس داریم که افراد را در زندان‌ها شکنجه می‌کند و مرتکب جنایت علیه بشریت می‌شود و سپس اجساد را پنهان می‌کند.

بر اساس بسیاری از منابع و اسناد 83 جسد به همراه تعداد نامعلومی از افراد با ملیت‌های دیگر متعلق به قربانیان سعودی است. در میان اجساد بازداشت شده ، 7 نفر از افراد زیر سن قانونی هستند که عربستان سعودی آنها را اعدام کرده و یک خردسال نیز به طور غیرقانونی کشته شده است.

عدم آگاهی خانواده‌های قربانیان در مورد سرنوشت اجساد یا محل دفن اجساد و امتناع دولت از تحویل آنها و عدم اطمینان از مراسم خاکسپاری متناسب با آیین مذهبی، شکنجه بیشتر خانواده‌ها و افزایش رنج آنها است.

امتناع دولت عربستان از تحویل اجساد قربانیان و عدم ارائه اطلاعاتی در مورد سرنوشت آنها قوانین بین‌المللی را نقض می‌کند.