به گزارش برنا؛ اهم اخبار اجتماعی هفته گذشته به شرح ذیل است:

آمارهای کرونایی

مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت روز گذشته طبق آخرین یافته های آماری اعلام کرد: شمار بیماران کووید19 در کشور به 2 میلیون و990هزار و 714نفر و مجموع جان باختگان این ویروس کشنده به81هزار و519نفر رسید.

او همچنین تعداد بیماران، بهبود یافته و ترخیص شده از بیمارستان های کشور را دو میلیون و  590هزار و682نفر اعلام کرد.

مصوبه هفته: رتبه بندی معلمان

محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش در پست توئیتری خود نوشت:تشکر از دولت که لایحه رتبه بندی معلمان را خارج از نوبت تصویب کرد.تشکر ویژه از مجلس شورای اسلامی و رای قاطع و کم نظیر نمایندگان محترم برای تصویب کلیات لایحه.مصمم هستیم که با تصویب قانون و اجرای سریع آن گامی بلند در تحول نظام آموزشی و ارتقای منزلت معلمان عزیز برداریم.

زمانبندی هفته: آزمون استخدامی

معاون رییس جمهوری و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به اینکه بنا بر دستور ویژه رییس‌جمهوری امسال 16 هزار نفر از فرزندان شهدا و فرزندان جانبازان بالای 70درصد باید به استخدام قطعی دولت درآیند، گفت: آزمون استخدامی این افراد 12 تیرماه امسال برگزار می‌شود.

واکسینه های هفته: معلمان

محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش روز گذشته گفت: تعهدی که ایجاد شده، این است که وزارت بهداشت اعلام کرده معلم ها را در مردادماه واکسینه می کند.

او در خصوص واکسیناسیون دانش آموزان گفت: در تمام دنیا برای افراد زیر 18 سال واکسن توصیه نمی شود. غالب کشورها تدریس در مدارس شان را آغاز کردند، باید با رعایت مقررات مدارسمان دایر شود چون خطر دوری دانش آموزان از مدارس به شدت نگران کننده است و تاثیرات پایداری روی زندگی و آینده و روی شرایط روانی و اجتماعی آنها می گذارد و ظرفیت اجتماعی آنها را کاهش می دهد. ارتباط با همسالان را تضعیف می کند ومشکلات عدیده ای دارد. بنابراین توصیه بر تمام  دنیا این است که به هرطریقی می توانید مدارس را باز کنید. سیاست اصلی ما بازگشایی با رعایت همه مقررات که مورد تاکید وزارت بهداشت و درمان است.

هشدار هفته: پلیس فتا

 سرهنگ رامین پاشایی، معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا گفت: افراد سودجو با ساخت اکانت کاربری جعلی در پیام رسان واتساپ با نام کاندیداهای مختلف ریاست جمهوری و انتساب خود به ریاست و یا اعضای ستاد انتخابات کاندید ریاست جمهوری با کاربران تماس مجازی و آنلاین می گیرند.

این مقام مسئول در ادامه با اشاره به شگرد این مجرمان  ادامه داد: کلاهبرداران با طعمه های خود به عنوان " برنده شدن در قرعه کشی حامیان ستاد انتخاباتی " تماس می گیرند و با به دست آوردن اطلاعات کارت بانکی فریب خوردگان نسبت به برداشت از حساب آنها اقدام می کنند.

سرهنگ پاشایی افزود: با توجه به رصدهای صورت گرفته و گزارش های متعدد مردمی به این پلیس مشخص شده در بعضی اوقات این افراد با استفاده از ترفندهای مختلف، مشخصات خانوادگی و حتی شماره حساب قربانیان را نیز به دست آورده و با جلب اعتماد آنان کدهای تایید بانکی را نیز گرفته و حساب آنها را خالی می کنند.

معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا ضمن بیان اینکه علیه این مجرمان در این حوزه تشکیل پرونده داده شده است، از شناسایی و دستگیری یکی از متهمان با هویت معلوم در این خصوص خبر داد و از عموم مردم خواست در صورت فریب و یا برداشت وجه بدین شیوه از حساب بانکی آنها، ضمن طرح شکایت در مراجع قضائی و مراجعه به پلیس فتا نسبت به پیگیری شکوائیه خود اقدام کنند.

جنجال هفته: کمبود واکسن کرونا

علیرضا رئیسی، معاون بهداشتی وزیر بهداشت در پایان جلسه ستاد استانی مقابله با کرونا در قم گفت: تا الان هرچه واکسن در اختیار داشتیم و تامین شده بود، تزریق کردیم. قرار بود 3000 دوز واکسن هفته گذشته وارد کشور شود که محقق نشد و از کواکس هم که واکسن خریداری کردیم، تعهد خود را انجام ندادند.

او در مورد تزریق دوز دوم واکسن کرونا گفت: هفته آینده دوز دوم واکسن تامین خواهد شد و در این زمینه نگرانی وجود ندارد گرچه می توان فاصله تزریق دو دوز واکسن را افزایش داد.

شایعه هفته: شاد رایگان

محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش در خصوص خبری مبنی بر هزینه داشتن اپلیکیشن شاد گفت: این خبر تکذیب می شود زیرا هزینه فعالیت شاد با تصویب دولت و تصمیم رییس جمهور رایگان است.

کارآزمایی هفته: واکسن کرونای فخرا

ایرج حریرچی معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی،  در آیین آغاز فاز دوم کار آزمایی بالینی واکسن ایرانی فخرا گفت: واکسن فخرا یک کار فوق‌العاده و خیره کننده‌ است در کل دنیا تعداد محدودی از کشورها توان ساخت واکسن را دارند که خوشبختانه ایران امروز با توجه به دستیابی به چند واکسن به این کشورها پیوسته است.

رویداد هفته: کسوف

 این هفته در نخستین کسوف سال 2021، پدیده نادر خورشید گرفتگی «حلقه آتشین» رخ می‌دهد.

 این پدیده در تاریخ 10 ژوئن (20خرداد) بر فراز آسمان برخی از مناطق آمریکای شمالی دیده می‌شود و در نقاط دیگر جهان به صورت کسوف جزیی قابل مشاهده خواهد بود.

مجرم هفته: عنابستانی

سردار حسین رحیمی، رئیس پلیس تهران بزرگ درباره آخرین روند رسیدگی به پرونده درگیری نماینده مجلس با سرباز راهور گفت: قرار مجرمیت برای این نماینده صادر شده، علی اصغر عنابستانی طبق کیفرخواست در سه مورد مجرم شناخته شده و ما نیز از مسیر قانون به جد موضوع را دنبال می‌کنیم.

تکذیب هفته: بدرفتاری قاضی با سرباز

طی انتشار کلیپی در فضای مجازی مبنی بر بدرفتاری قاضی شعبه 40 دیوان با یک سرباز، مرکز رسانه قوه قضائیه در اطلاعیه ای این موضوع را تکذیب کرد.

انفجار هفته: پالایشگاه نفت تهران

ساعت 19 و18 دقیقه عصر روز چهارشنبه 12 خردادماه حادثه آتش‌سوزی وسیعی به دلیل نشتی یکی از مخازن ضایعات نفتی پالایشگاه تهران رخ داد که گروه‌های امدادی و آتش‌نشانی به‌منظور مهار و خاموش کردن آتش به‌سرعت وارد عمل شدند و  پس از 24 ساعت تلاش نیروهای امدادی و آتش نشانی آتش‌سوزی این پالایشگاه مهار و آتش کاملا خاموش شد و با توجه به اطفاء کامل و موفقیت آمیز حریق توسط تیم های عملیاتی امداد و نجات، پالایشگاه تهران در مدار تولید قرار گرفت.

حادثه آتش‌سوزی پالایشگاه تهران تاکنون 11مصدوم داشت که از این تعداد چهار نفر روانه بیمارستان شدند.

آماره‌ای بر خرابکاری دخیل در این حادثه نبود و خوشبختانه این حادثه خسارت جانی جدی همراه نداشته است.

آتش هفته: شرکت بهنوش

همچنین 17 خردادماه  انبار پالت شرکت بهنوش به علت گرمای زیاد دچار آتش سوزی شد.

هیچ فردی در این حادثه آسیب ندیده و هیچ کارخانه‌ و تجهیزاتی دچار خسارت نشد این محدوده انبار سر بازی بود که سوله‌ای نداشت و بر اثر افزایش دما دچار حریق شده و خرابکاری تلقی نمی‌شود.