به گزارش برنا؛ تیم ملی فوتبال ایران در شرایطی 2 بازی خود در دور برگشت مقدماتی جام جهانی را پشت سرگذاشت که همان طور که قابل پیش بینی بود دو حریف اول ایران در این مرحله نتوانستند سد محکمی برای ما محسوب شوند و دو پیروزی پر گل در برابر هنگ کنگ و بحرین ماحصل تلاش شاگردان اسکوچیچ در این رقابت ها بود.

تیم ملی بدون بازی رسمی در منامه!

تیم ملی ایران در حالی راهی منامه شد که شرایط خاص کرونایی و مشکلات دیگر مانع از این شد که شاگردان اسکوچیچ دیدار تدارکاتی و دوستانه ای را در برنامه خود داشته باشند. هر چند خیلی ها به این موضوع خرده گرفتند اما نزدیکان سرمربی کروات ایران مدعی شدند اسکوچیچ مایل به برگزاری دیدارهای دوستانه و تدارکاتی قبل از اعزام تیمش به بحرین نبوده و برگزاری اردوی یک هفته ای در جزیره کیش را برای آماده سازی تیمش کافی دانست.

به هر صورت تیم ملی ایران با تلفیقی از ستاره های شاغل در خارج از ایران و نماینده هایی از کوران لیگ برتر راهی منامه شد تا آثار اتفاقاتی را که در دور رفت بازی ها برای ایران رخ داد را از بین برده و بتواند برای حضور در محرله بعدی جام جهانی و جام ملت ها جبران مافات داشته باشد.

حریفی تمرین در دیداری رسمی!

شاید بتوان گفت یکی از شانس های ایران در این رقابت ها که به صورت متمرکز در بحرین برگزار می شد، این موضوع بود که شاگردان اسکوچیچ طبق برنامه در گام اول خود در این بازی ها می بایست در برابر هنگ کنگ به میدان می رفتند؛ حریفی که در مقام مقایسه فنی و نرم افزاری هیچ برتری در مقایسه با تیم ملی ایران نداشت و حتی بدبین ترین هوادار تیم ملی هم شانسی را برای موفقیت هنگ کنگ برابر ایران قائل نبود تا بدین ترتیب  از این دیدار اهداف ویژه ای راه به دست آورد. پیروزی ایران در مقابل هنگ کنگ در حالی رقم خورد که علاوه بر این که 3 امتیاز این بازی را به ایران داد، این فرصت را نصیب کادرفنی کرد که از این دیدار رسمی در قالب دیداری تدارکاتی بهره برده و در طول 90 دقیقه آن مهره ها و نفرات تیمش را در شرایط یک بازی کاملا رسمی مورد سنجش و ارزیابی قرار دهد و با یک تیر دو هدف را نشانه بگیرد. ضمن این که کادرفنی ایران در این دیدار ترکیبی را به میدان فرستاد که بدون شک تغییرات ویژه ای با ترکیب اصلی ایران داشت تا بدین ترتیب دست کادرفنی ایران در این دیدار برای حریف بعدی اش یعنی بحرین باز نشود.

ایران در حالی در برابر هنگ کنگ به پیروزی رسید که تنها نقطه تاریک آن دیدار دریافت گل از این حریف  بود، موضوعی که به زعم خیلی از کارشناسان اتفاق خوبی برای ایران نبود اما در نهایت پیروزی 3 بر یک ایران در برابر هنگ کنگ شروع خوبی در مسیری بود که می باید با 4 پیروزی متوالی به پایان برسد.

ایران و هنگ کنگ زیر ذره بین کارشناس

مرتضی کرمانی پیشکسوت فوتبال ایران  در خصوص عملکرد تیم ملی در دیدار برابر هنگ کنگ اظهار داشت: معمولا مقابل تیم هایی که فوتبال بسته ای را ارائه می دهند، کار سخت می شود و هنگ کنگ هم با این شیوه مقابل ایران به میدان آمد ولی خوشبختانه تیم ملی با آرامش کار را آغاز کرد و بعد از مدت ها که بازی رسمی و تدارکاتی نداشت؛ بازی کرد. همان طور که اشاره کردم بازی در برابر تیمی که 11 نفره دفاع می کنند، سخت است و یک مقدار نگران گل اول بودیم اما گل قلی زاده شرایط را به نفع ما تغییر داد و توانستیم در نهایت با برتری 3 بر یک این دیدار را به سود خودمان به پایان برسانیم.

طلسم شکنی در منامه با درخشش زوج طلایی

دیدار برابر بحرین به عنوان دومی بازی ایران در این مرحله در شرایطی از حساسیت ویژه ای برای تیم ملی ایران برخوردار بود که پیش از این دیدار تمامی فوتبالی ها متفق القول بر این باور بودند پتاسیل فنی و فوتبالی ایران به مرتب بالاتر از بحرین است اما اتفاقات حاشیه تقابل های قبلی این دو تیم از یک سو و نتیجه ای که در دیدار رفت در این بازی رقم خورده بود از سوی دیگر باعث بروز برخی نگرانی ها شده بود ولی در نهایت برتری فنی ایران در برابر بحرین درمستطیل سبز در مقابل کارشکنی ها جواب داد و ایران در دیداری که شاهد ایجاد تغییراتی در ترکیب اصلی تیم بودیم، موفق شد با درخشش زوج طلایی خط حمله مان یعنی مهدی طارمی و سردار آزمون طلسم ناکامی های مان در منامه پایان داده و با پیروزی قاطع 3 بر صفر برد ویژه ای را مقابل بحرین در کارنامه مان به ثبت برسانیم.

بازی ایران و بحرین از نگاه کارشناس

محمد پنجعلی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری برنا ضمن تمجید از عملکرد تیم ملی برابر بحرین اظهار داشت: همان طور که قابل پیش بینی بود تیم ملی از هر جهت در مقابل حریف خود بهتر و سرتر بود و موفق شد با نمایشی خوب، گام مهمی را به سوی صعود به جام جهانی بردارد.

او درخصوص روند بازی ایران و بحرین تاکید کرد: بچه ها در 10-15 دقیقه اول یک مقدار استرس داشتند که البته این موضوع طبیعی بود ولی رفته رفته نفرات ما سوار بازی شدند و موفق شدند نبض مسابقه را در اختیار بگیرند. 

پنجعلی افزود: در نیمه دوم آهنگ حرکتی تیم ما بهتر از نیمه اول شد و گل اول ایران فشار زیادی را از روی تیم ما برداشت و استرس و فشار را به حریف منتقل کرد و در نهایت منجر به این شد که پیروزی پرگلی برای ایران به ثبت برسد. 

کاپیتان پیشین پرسپولیس و تیم ملی تصریح کرد: قبل از بازی هم گفته بودم شرایط فنی و فوتبالی تیم ملی ایران به گونه ای است که تیم هایی در حد بحرین نمی توانند برای ما دردسرساز شود. خدا را شکر بچه ها در این دیدار کاملا حرفه ای عمل کردند و بدون استرس توپ را تحت مالکیت خود درآوردند و اجازه هیچ بازیسازی و پیاده کردن برنامه های تاکتیکی را به بحرین ندادند. 

دو گام تا هدف نهایی

تیم ملی ایران در حالی پای در منامه گذاشت که تنها هدف شاگردان اسکوچیچ ثبت 4 پیروزی و دریافت مجوز صعود به مرحله بعدی جام جهانی و جام ملت های آسیا بود که با پیرزی در برابر هنگ کنگ و بحرین نیمی از این مسیر طی شده است . در حالی که پیروزی برابر کامبوج در بازی بعدی قطعی و  حتمی است برد در تقابل با شاگردان کاتانج در قالب تیم ملی عراق هم برای تیم ملی ایران اصلا غیرممکن و دور از دسترس نیست تا در نهایت ایران با جمعی از بهترین ستاره های فوتبالی اش به هدفی که در ذهن می پروراند، دست پیدا کند. 5