شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#رهبر انقلاب#کودکان

پخش زنده| دستور رهبر انقلاب درباره تحصیل کودکان مهاجر در پیچ و خم موانع اداری


پخش زنده| دستور رهبر انقلاب درباره تحصیل کودکان مهاجر در پیچ و خم موانع اداری

دستور رهبر معظم انقلاب درباره تحصیل کودکان مهاجر که از چند سال پیش تاکنون به خوبی اجرا می‌شد اخیراً با مشکلات در اجرا روبرو شده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، از سال‌ها سال پیش مسأله تحصیل کودکان افغانستانی دغدغه‌ای مهم برای همه انسان‌دوستان و کسانی بود که این امر بدیهی را حق مسلم کودکان می‌دانستند.

در سال 1394 اعلام رسمی دستوری از رهبر انقلاب فصل‌الخطابی برای همه تصمیمات سلیقه‌ای و موقت دستگاه‌های مختلف شد. در این دستور به صراحت ذکر شده بود که همه کودکان افغانستانی چه آن‌ها که موفق به کسب شرایط قانونی حضور در ایران شده‌اند و چه آن‌هایی که موفق نشده‌اند باید در مدارس دولتی تحصیل کنند و هیچ کودکان افغانستانی نباید از تحصیل باز بماند.

این حکم موجب امیدواری فراوان همه کسانی شد که در این سال‌ها با نگرانی حضور کودکان افغانستانی را در مدارس پیگیر بودند. چند ماه بعد اشرف غنی رئیس‌جمهور افغانستان در سخنانی رسمی مراتب تشکر و قدردانی دولت افغانستان از این تصمیم را به جا آورد. خوشبختانه این دستور در دو سال اول پس از صدور با هماهنگی کامل دستگاه‌های اجرایی و دولتی به اجرا درآمد و تعداد زیادی از کودکان افغانستانی که حضورشان در مدرسه به رویا می‌ مانست در مدارس دولتی حضور یافتند و در کنار کودکان ایرانی به تحصیل مشغول شدند.

اما امسال اداره اتباع وزارت کشور با محدود کردن این دستورالعمل موجب محرومیت تعدادی از دانش آموزان افغانستان از تحصیل در مدارس شده است. دلسوزان و فعالین حقوق انسانی مهاجرین در ایران از همین حالا نسبت به محرومیت تعدادی از کودکان افغانستانی از تحصیل اظهار نگرانی می‌کنند.

خبرگزاری تسنیم در گفتگوی زنده با محمدرضا آزادی، معلم، روزنامه‌نگار و فعال حوزه مهاجران و صبرا قاسمی، مدیر مدرسه ویژه مهاجران این موضوع را بررسی می‌کند. این گفتگوی زنده را از اینجا ببینید:

 

 

انتهای پیام/