شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#آمریکا#تهران

سفارت کوبا: سیاست‌های تحریمی آمریکا علیه ایران و کوبا شکست خورده‌ است

ایران و کوبا

سفارت کوبا در تهران در بیانیه‌ای ضمن تأکید بر توسعه مناسبات اقتصادی و تجاری با جمهوری اسلامی ایران، سیاست‌های تحریمی آمریکا علیه ایران و کوبا را شکست خورده خواند.

به گزارش مشرق، سفارت کوبا در تهران با انتشار بیانیه مطبوعاتی، سیاست‌های تحریمی آمریکا علیه ایران را همچون تنگناهای ایجاد شده علیه کوبا شکست خورده خواند.

همزمان با تلاش‌های دولت کوبا در مجمع عمومی سازمان ملل برای پایان دادن به تحریم‌های آمریکا علیه این کشور، سفارت کوبا در تهران با صدور بیانیه‌ای ضمن تأکید بر توسعه روابط اقتصادی و تجاری با ایران، سیاست‌های تحریمی آمریکا علیه کوبا و ایران را شکست خورده خواند.

در بیانیه سفارت کوبا در تهران آمده است: کوبا مجدداً خواستار رفع محاصره اقتصادی، تجاری و مالی ناعادلانه و غیرانسانی است که دولت ایالات متحده بیش از شش دهه بر مردم این کشور تحمیل کرده که در دوران همه گیری کووید-۱۹ وجهه‌ای شدیدتر از نسل کشی را به نمایش گذاشته است.

بر اساس این بیانیه، ایالات متحده با استکبار و تحقیر، ۲۸ قطعنامه مصوب مجمع عمومی سازمان ملل متحد در محکومیت محاصره را نادیده گرفته و همچنین صداهای زیادی را که در سراسر جهان به طرفداری برای پایان دادن به این سیاست برون مرزی و نقض کننده حقوق بین‌الملل بلند شده است را نادیده می‌گیرد و با چنین اقدام وحشیانه‌ای می‌کوشد تا از طریق خفقان اقتصادی، که موجب نارضایتی مردم کوبا نسبت به دولت قانونی آن می‌شود به تغییر نظام سیاسی در یک کشور آزاد و مستقل دست یابد. باید یادآور شد که ثابت شده است محاصره اقتصادی مانع اصلی برای توسعه اقتصادی و اجتماعی کوبا و رفاه زنان و مردان کوبایی است.

در ادامه این بیانیه آمده است: بین آوریل ۲۰۱۹ و مارس ۲۰۲۰ دولت ایالات متحده با اعمال ۲۴۳ تحریم اقتصادی جدید، محاصره علیه کوبا را برای رسیدن به سطوح بی سابقه‌ای از فشار و خشونت تقویت کرد. به ویژه وجه برون مرزی محاصره، بعد از اعمال کامل قانون هولمز- بولتون از ماه مه ۲۰۱۹ و با درج نام کوبا در لیست غیرقانونی کشورهای حامی تروریسم، به طرز وحشیانه‌ای شدت گرفته است.

در بیانیه سفارت کوبا تاکید شده است: توسعه روابط اقتصادی و تجاری با کشور برادر جمهوری اسلامی ایران نه تنها از محاصره‌ای که ایالات متحده بر کوبا تحمیل کرده، بلکه تحت سیستم ناعادلانه و غیر اخلاقی تحریم‌های یکجانبه‌ای که ملت ایران تحت آن قرار دارد، تاثیر گرفته است. سیاست تحریمی که همان اهداف را دنبال می‌کند و همچون کوبا در ایران نیز شکست خورده است.

در این بیانیه آمده است: کوبا بیش از ۸۰ هزار پزشک از سایر کشورها را آموزش داده که از زمان شیوع همه گیری کرونا، ۵۳  گروه  پزشکی را به ۳۹ کشور و سرزمین تحت تاثیر کووید-۱۹ اعزام کرده است. این حق که همراه با اکثریت قریب به اتفاق جامعه جهانی، پایان محاصره اقتصادی، تجاری و مالی را درخواست کند، محفوظ است. تحریم‌هایی که مردم سرسخت ما را تحت تاثیر قرار داده است. کوبا هرگز تسلیم یا منصرف از انقلاب سوسیالیستی خود نخواهد شد. کوبا در دفاع از اصول خود در برابری، همبستگی، انترناسیونالیسم، عدالت اجتماعی، انتخاب سرنوشت، استقلال و حاکمیت ذره‌ای عقبگرد نخواهد کرد.

گفتنی است وزیر امور خارجه کوبا چندی پیش اعلام کرد: در ۲۳ ژوئن سالجاری میلادی (۲ تیرماه ۱۴۰۰) مجمع عمومی سازمان ملل، قطعنامه‌ای را در دستور کار قرار خواهد داد که به محاصره و تحریم آمریکا علیه جزیره کوبا پایان می‌دهد.

منبع: فارس