شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#آفریقا

سهم بالای بندر آستارا در جابجایی کالا در دریای خزر/بندر آستارا حلقه اتصال تجارت ۳ قاره است


سهم بالای بندر آستارا در جابجایی کالا در دریای خزر/بندر آستارا حلقه اتصال تجارت 3 قاره است

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به سهم بالای بندر آستارا در جابجایی کالا دریای خزر،گفت:این بندر نزدیک ترین و به‌صرفه‌ترین حلقه اتصال تجارت و ترانزیت کالا بین سه قاره آسیا، آفریقا و اروپاست.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمد راستاد در بازدید از روند توسعه و لایروبی بندر آستارا، با بیان این‌که 55 درصد از تخلیه و بارگیری بنادر شمال کشور به بندر آستارا اختصاص دارد، اظهار کرد: با توسعه روبناها و تجهیزات که توسط سرمایه گذار بخش خصوصی و لایروبی در کانال دسترسی این بندر که در حال انجام است، امیدواریم حداکثر ظرفیت ممکن را در این بندر داشته باشیم.

وی با بیان این‌‌که با تحقق این هدف، بندر آستارا می تواند سهم و نقش مهم‌تری را در حمل و نقل دریایی شمال کشور ایفا خواهد کرد،‌ افزود: بندر چند منظوره آستارا، به عنوان یک بندر بازرگانی با بهره گیری از مزایای قانونی منطقه ویژه اقتصادی می‌تواند در فرآیند ورود و خروج کالا اعم از واردات مواد اولیه و صادرات محصولاتی که ارزش افزوده روی آن ایجاد شده است، نقش آفرینی کند.

وی تصریح کرد: تمام تشریفات قانونی تبدیل بندر آستارا به منطقه ویژه اقتصادی انجام شده و این بندر هیچ محدودیتی در بهره‌گیری از مزایا و تسهیلات قانونی ندارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: بر اساس قوانین محدوده مناطق ویژه اقتصادی جز قلمرو گمرکی محسوب نمی‌شوند و امکان واردات کالا در آنها بدون محدودیت وجود دارد.

راستاد بیان کرد: عمده بنادر تجاری کشور ما مناطق ویژه اقتصادی بوده و معافیت‌های مالیاتی در مناطق ویژه اقتصادی به توسعه بنادر در افزایش و جذب سهم بازار حمل و نقل دریایی در کشور کمک ویژه ای می‌کند.

وی با بیان این‌که  4 پایانه‌ نفتی، غلات، کانتینری و کالاهای خشک در بندرآستارا در حال احداث است، گفت: پروژه ریلی آستارا- آستارا بخشی از کریدور ریلی شمال–جنوب و جنوب-غرب است که برای اجرای این پروژه، 5/8 کیلومتر خط ریلی در داخل خاک جمهوری آذربایجان و 5/1 کیلومتر خط ریلی در خاک جمهوری اسلامی ایران احداث‌شده است.

وی  با اشاره به پروژه در دست انجام لایروبی کانال دسترسی بندر آستارا تاکید کرد: یکی از مسائل اصلی در بندر آستارا لایروبی این بندر است که با استقرار دستگاه لایروب در حال برطرف شدن است و امکان ورود کشتی‌ها با هر آبخور و ظرفیت به بندر آستارا فراهم خواهد شد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی همچنین با بیان اینکه طرح توسعه بندر آستارا با مشارکت بخش خصوصی از سال‌ها پیش آغاز شده است، گفت: واحد بندری به مساحت 60 هکتار و برای تخلیه و بارگیری سالیانه سه میلیون و 500 هزار تن کالا پیش بینی و طراحی شده است و یک میلیون و 500 هزار تن آن با یک اسکله اختصاصی به تخلیه و بارگیری سوخت و مواد نفتی مربوط خواهد شد و 2 میلیون تن دیگر نیز به تخلیه و بارگیری سایر کالاها اختصاص خواهد یافت.

به گزارش تسنیم، بندر چند منظوره آستارا با 60 هکتار وسعت در ساحل دریای خزر، به عنوان نخستین بندر بخش خصوصی کشور نزدیک ترین و مقرون به صرفه ترین مسیر و حلقه اتصال تجارت و ترانزیت کالا بین سه قاره آسیا، آفریقا و اروپاست.

انتهای پیام/