شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#جدید

این فناوری جدید انواع کروناویروس را پیش از ظهور آنها شناسایی می‌کند!

پژوهشگران استرالیایی، فناوری جدیدی ابداع کرده‌اند که می‌تواند انواع ویروس از جمله کروناویروس را پیش از ظهور آنها در طبیعت تشخیص دهد و امکان از بین بردن آنها را فراهم کند.

این فناوری جدید انواع کروناویروس را پیش از ظهور آنها شناسایی می‌کند!

به گزارش منیبان و به نقل از سایتک‌دیلی، در حال حاضر می‌توان انواع ویروس‌ها از جمله کروناویروس عامل کووید-۱۹ را به سرعت، حتی پیش از ظهور آنها در طبیعت و تبدیل شدن به یک چالش بزرگ، در آزمایشگاه مورد بررسی قرار داد.

پژوهشگران "دانشگاه کوئینزلند"(University of Queensland)، موسسه پژوهش‌های پزشکی "QIMR Berghofer"، موسسه پژوهش ایمنی و عفونت "Peter Doherty" و "دانشگاه مانش"(Monash University) استرالیا، نوعی فناوری برای دستکاری ویروس‌ها به روش مصنوعی ابداع کرده‌اند که امکان تجزیه و تحلیل و نقشه‌برداری سریع از انواع جدید ویروس را فراهم می‌کند.

پروفسور "الکساندر کرومیک"(Alexander Khromykh)، پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: این فناوری برای استفاده طی دوره همه‌گیری کووید-۱۹، ایده‌آل است.

وی افزود: شاید این روش، توانایی پاسخ دادن به این سوال را برای ما فراهم کند که آیا انواع بالقوه ویروس پیش از ظهور در طبیعت، نسبت به دارو یا واکسن خاصی آسیب‌پذیر هستند.

کرومیک ادامه داد: ما تاکنون فقط منتظر بوده‌ایم و هنگام ظهور انواع ویروس نسبت به آنها واکنش نشان داده‌ایم. این در حالی است که جهان از انواع کروناویروس هندی، انگلیسی و آفریقایی ضربه خورده است.

پژوهشگران دانشگاه کوئینزلند، کپی ماده ژنتیکی ویروس را پردازش کردند تا ژنوم ویروس را در یک لوله آزمایش سرهم‌بندی کنند. این کار به دانشمندان امکان داد تا انواع ویروس را به سرعت تولید کنند و به ارزیابی ظرفیت آنها در فرار از درمان‌های ضد ویروسی و ایمنی حاصل از واکسن بپردازند.

موسسه QIMR Berghofer، به ارزیابی عفونت و بیماری ناشی از ویروس درون لوله آزمایشگاهی در مدل‌های پیش‌بالینی پرداختند تا مطمئن شوند که این فناوری می‌تواند ویروس‌های معتبری تولید کند.

پروفسور "آندریاس سربیر"(Andreas Suhrbier)، از پژوهشگران این پروژه گفت: این پژوهش، ضروری است زیرا ویروس‌ها همیشه در حال تغییر کردن هستند.

وی افزود: ما اکنون می‌توانیم تغییرات ویروس‌هایی مانند کروناویروس را مورد بررسی قرار دهیم و ببینیم که کدام نوع آن ممکن است نسبت به برخی از واکسن‌ها و درمان‌های ضد ویروسی واکنش نشان ندهد. ما همچنین می‌توانیم به بررسی این موضوع بپردازیم که خطر این انواع بالقوه ویروس در موش‌ها بیشتر یا کمتر است و دریابیم که کدام داروها و واکسن‌ها موثر خواهند بود. این راه خوبی است که چنین ابزاری در اختیار داشته باشیم و حل کردن این سوالات چالش‌برانگیز را آغاز کنیم.

این پژوهش، در مجله "Nature Communications" به چاپ رسید.