شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#تهران

آیا تهران انتقام خواهد گرفت؟ اسرائیل و آتش‌سوزی‌های مشکوک اخیر ایران

به باور ناظران بنیامین نتانیاهو از قدرت کنار نخواهد رفت و شکست را به آسانی نخواهد پذیرفت. از این رو تلاش می‌کند عمدا جنگی گسترده علیه ایران را به راه اندازد تا به این ترتیب احتمال به قدرت رسیدن دولت جدید را کاهش دهد یا راه را به روی آن ببندد.

صد آنلاین | سه انفجار و در پی آن سه آتش‌سوزی عظیم در اهداف راهبردی ایران در کمتر از یک هفته... آیا موساد ورای این اقدامات تحریک آمیز است؟ آیا ایران پاسخ خواهد داد و در نتیجه در دام پهن شده از سوی نتانیاهو می‌افتد؟ موانع کدامند؟ چرا باور داریم سه هفته آینده خطرناک ترین است؟

به باور ناظران بنیامین نتانیاهو از قدرت کنار نخواهد رفت و شکست را به آسانی نخواهد پذیرفت. از این رو تلاش می‌کند عمدا جنگی گسترده علیه ایران را به راه اندازد تا به این ترتیب احتمال به قدرت رسیدن دولت جدید را کاهش دهد یا راه را به روی آن ببندد.

سه نشانه اصلی که موید نگرانی آمریکا و کشورهای منطقه نسبت به تشدید اقدامات تحریک آمیز اسرائیل علیه ایران برای سوق دادن این کشور به سمت پاسخ و در نتیجه شعله ور شدن جنگی گسترده در خاورمیانه است به شرح زیر است:
نخست: وقوع آتش سوری عظیم در کارخانه فولاد زرند در روز یکشنبه. پیش از این آتش سوزی انفجار بزرگی در این منطقه رخ داده بود.

دوم: شعله ور شدن آتش در شناور جنگی ایران در پی وقوع انفجار در عرشه آن که منجر به غرق شدنش در دریای عمان شد.

سوم: شعله ور شدن آتش بسیار عظیم در 18 مخزن پالایشگاه تهران در روز چهارشنبه یعنی همان روز وقوع آتش سوزی شناور دریایی.

وجه اشتراک این سه آتش سوزی این است که هر سه در نتیجه وقوع انفجارهایی رخ دادند که هنوز مشخص نیست به علت هدف قرار گرفتن از سوی موشک هایی از راه دور بوده است یا در نتیجه کارگزاری بمب در داخل این اماکن از سوی مزدوران موساد.

مقامات ایرانی از علت این انفجارها پرده برنداشتند یا این که انگشت اتهام خود را به سمت اسرائیل نشانه نرفتند. احتمالا رهبران ایرانی از نیت‌های این انفجارها یعنی کشاندن این کشور به جنگ طبق زمانبندی مورد نظر اسرائیل خبر دارند جنگی که اهداف  انتخاباتی نتانیاهو را محقق می‌سازد.

سه هفته پیش رو مهمترین و خطرناک ترین زمان در تاریخ جمهوری اسلامی پس از جنگ عراق از ابتدای دهه هشتاد تا کنون خواهد بود زیرا در درجه نخست احتمال می رود روز دوشنبه دور آخر مذاکرات وین آغاز شود و طبق اطلاعاتی که به بیرون درز کرده تعیین خواهده بود. دوم این که انتخابات ریاست جمهوری ایران در تاریخ 18 ماه جاری برگزار خواهد شد و طی آن جانشین حسن روحانی تعیین خواهد شد که به احتمال زیاد ابراهیم رئیسی انتخاب خواهد بود و تندروها دست برتر را در حکومت خواهند داشت.

براساس آنچه گفته شد باور ما این است که ایران در این روزهای مهم و حساس پاسخی به این اقدامات تحریک کننده نخواهد داد؛ اما به این معنی نیست که ایران اصلا پاسخ نخواهد داد. چه بسا در مرحله بعد از انتخابات و مشخص شدن نتایج مذاکرات وین این پاسخ به صورت شدیدتری داده شود.

واکنش های دردناک پیشین ایران به تجاوزات مشابه اسرائیل مانند انفجار در کارخانه موشک سازی اسرائیل در شهر رمله، وقوع آتش سوزی عظیم در پالایشگاه حیفا در نتیجه وقوع انفجار در آن، آتش سوزی دیگری در فروگاه بن گورین، نشت گاز سمی آمونیاک از انبارها در بندر حیفا و اعتراف مقامات اسرائیل به وقوع آنها در اثر اقدامات خرابکارانه و متهم کردن ایران، همگی ما را بر آن می دارد که بگوییم ایران به این اقدامات پاسخ خواهد داد.

ابراهیم رئیسی برجسته ترین نامزد انتخابات ایران، تندروترین در میان نامزدهای دیگر به حساب می‌آید و نسبت به بقیه به رهبر معظم نزدیک تر است. بعید نمی دانیم تا زمان به قدرت رسیدن او دستیابی به توافق هسته ای به تاخیر بیفتد یا با مانع مواجه شود زیرا بعید است مقامات ارشد ایرانی بخواهند این دستاورد و پیروزی را به آسانی به روحانی تقدیم کنند؛ اما هر احتمالی وارد است.

به قدرت رسیدن رئیس جمهور تندرویی در ایران مانند رئیسی احتمالا نشانه پایان مرحله صبر راهبردی ایران و آغاز مرحله جدیدی است که عنوان آن انتقام راهبردی از تمام حملات نظامی و اقتصادی اسرائیل و آمریکا علیه ایران است.

منبع: رای الیوم / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11