رسانه‌های عبری زبان اسرائیل اعلام کردند، در حال حاضر ده‌ها کانون آتش سوزی در داخل این منطقه شعله ور است و با وجود ورود ۱۰ هواپیمای آتش نشان به صحنه هنوز هیچ پیشرفتی در مهار آن به وجود نیامده است.

شدت و گستردگی آتش سوزی به حدی است که برخی رسانه‌های عبری زبان از درخواست کمک نیروهای امدادی از ارتش برای کمک به مهار آتش سخن می‌گویند.

یکی از سایت‌های تخصصی پیگیری اخبار حوادث در اسرائیل هم اعلام کرد ، بزرگراه شماره یک که قدس را به تل‌آویو متصل می‌کند  به دلیل گسترش آتش سوزی بسته شده و حرکت قطارهای قدس نیز متوقف شده‌اند.

پلیس نیز از کیلومترها دورتر اجازه رسیدن افراد متفرقه را به محل آتش سوزی نمی‌دهد.

در این بین روزنامه «یدیعوت آحارانوت» خبر داد ، احتمالا این حریق عمدی بوده و شدت و گستردگی آن باعث شده است تا به سوی مناطق مختلف در کرانه باختری هم پیشروی کند.

نگرانی از ناتوانی در کنترل آتش باعث شده است مسئولین اسرائیلی دستور تخلیه ساکنان برخی از شهرک‌های این مناطق را صادر کنند.

خبرنگار «یدیعوت آحارانوت» از محل وقوع حادثه خبر داد ، تحقیقات اولیه کارشناسان نشان می‌دهد این آتش سوزی‌ها به احتمال قوی عمدی بوده و همزمانی و در عین حال دوری کانون‌های آتش از یکدیگر، ۷۰ آتش‌نشان حاضر برای اطفای حریق را به شدت دچار مشکل کرده است.

بر اساس گزارش‌ها، هم‌اکنون آتش به سوی مناطقی در قدس در حال پیشروی است.

اداره آتش نشانی قدس به تمامی عوامل خود آماده باش داده و از ایستگاه‌های مناطق نزدیک هم درخواست کمک کرده است.

کارشناس آتش نشان تاکید می‌کنند آتش سوزی‌ها به نحوی انجام گرفته است که وزش باد باعث سرایت سریع آن به مناطق مسکونی شود، همچنین برخی از آتش سوزی‌ها هم  در نقاط صعب العبور و قله کوه‌ها به وقوع پیوسته است که آن هم باعث شده است آتش  پیش از رسیدن نیروهای امدادی به شدت گسترش پیدا کند.

رسانه‌های اسرائیلی تاکید می‌کنند شدت آتش سوزی به حدی است که دود بخش‌هایی از شهر قدس را هم در خود فرو برده است و همین امر باعث شد تا جلسه دادگاه رسیدگی کننده به پرونده‌های فساد نتانیاهو نیز به همین دلیل نیمه تمام تعطیل شود.

پایگاه عبری زبان ۰۴۰۴ هم گزارش داد، آتش سوزی هر لحظه گسترش بیشتری پیدا کرده و آتش نشانان از وقوع چند آتش سوزی مجزای دیگر در فواصلی قابل توجه نسبت به کانون‌های قبلی خبر می‌دهند.

شبکه ۲۰ تلویزیون اسرائیل هم به نقل از مسئولان بهداشتی اسرائیلی به ساکنان قدس به ویژه سالمندان،کودکان و افراد دارای بیماری‌های قلبی و تنفسی توصیه کرد از خانه خارج نشوند.

گفتنی است اسرائیل چند روزی است که دچار آتش سوزی‌های سریالی شده است و گرچه مسئولان این رژیم در دفعات گذشته سعی در توجیه غیر عمدی بودن این آتش سوزی‌ها بر آمدند اما ظاهرا این بار دیگر قادر به کتمان واقعیت‌ها نیستند.