شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت#ثابت#نفت

حل مشکلات با تکیه بر توان داخل شدنی است

رستم قاسمی نمایه

وزیر سابق نفت با بیان اینکه ناکارامدی دولت فعلی باعث شد امروز در کشور ۸ میلیون بیکار داشته باشیم گفت: باید ثابت کنیم بدون حضور خارجی‌ها و با تکیه بر توان داخل می‌توانیم کشور را بسازیم.

به گزارش مشرق، رستم قاسمی بعد از ظهر امروز در گردهمایی یاران آیت‌الله رئیسی در شهرستان نهاوند با بیان اینکه گزینه روی میز ما مردم هستند اظهار کرد: همه باید تلاش کنند تا مردم پای صندوق‌های رای بیایند زیرا این یک مساله مهم و ضروری است تا بتوان در جامعه جهانی از حقوق ایران دفاع کرد.

وی با بیان اینکه اگرچه مشکلاتی وجود دارد و مردم گلایه‌هایی دارند اما مردم ما همه انقلابی هستند بنابراین نباید تقسیم‌بندی‌هایی را در بحث انتخابات ایجاد کرد گفت: باید تلاش شود حتی اگر اختلافاتی بین جناحهای سیاسی کشور وجود دارد همه برای حضور مردم در پای صندوق‌های رای فعالیت کنند.

وزیر نفت دولت دهم با تشریح وضعیت موجود اقتصادی کشور گفت: ما به عنوان یک کشور بزرگ دارای ثروت‌های عظیمی هستیم که در دنیا نمونه آن کم‌نظیر است و روی گنج نشسته‌ایم اما به خاطر سوء مدیریت برخی مدیران درگیر رنج شده‌ایم.

وی گفت: من به عنوان یک مسئول در جمهوری اسلامی به واسطه شرایط کاری به کشورهای متعددی سفر کرده‌ام و می‌دانم ثروتی که در این کشور نهفته است در کمتر کشوری وجود دارد لذا حق مردم نیست که این گونه زندگی کنند.

قاسمی با بیان اینکه ما امروز در شرایط سخت اقتصادی قرار داریم و همه این مساله را لمس می‌کنند اظهار کرد: عبور از این پیچ تاریخی با تاخیر انجام گرفته است، پس از هشت سال انتظار از قدرت‌های غربی امروز به جایی رسیده‌ایم که برخی دنبال نان قرضی هستند و شرایط بدی را تجربه می‌کنند.

وی تغییر در شرایط موجود را امری لازم و ضروری برای عبور از این پیچ تاریخی عنوان کرد و گفت: شرایطی که امروز به لحاظ اقتصادی برای کشور به وجود آمده نیازمند یک تغییر است که کمتر از ۱۰ روز دیگر رقم خواهد خورد.

وزیر نفت دولت دهم شرایط بد اقتصادی موجود را محصول ناکارامدی برخی مسوولان در داخل عنوان کرد و گفت: اگرچه وجود این شرایط تا حدودی به تحریم‌ها ارتباط دارد اما علت اصلی آن وجود ناکارامدی داخلی است و امروز دوقطبی «ناکارامدی» و «کارامدی» شکل گرفته که لازم است برای تغییر از «ناکارامدی» به «کارامدی» یک فعالیت گسترده داشته باشیم.

وی به آثار ناکارامدی در کشور اشاره کرد و یاداور شد: ناکارامدی باعث شد امروز در کشور ۸ میلیون بیکار داشته باشیم و جوانان تحصیلکرده روی تاکسی و اسنپ کار کنند و یا اینکه مجبور به مهاجرت شوند.

قاسمی گفت: این ناکارآمدی در کشور باعث شده علاوه بر بخش اقتصاد در حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی هم دچار مشکل شویم که حاصل آن کاهش ازدواج، افزایش طلاق و پایین آمدن نرخ فرزندآوری در کشور است.

وی با بیان اینکه مردم از مسئولین عدالتخواهی و صداقت می‌خواهند، یادی از مردمداری سردار سلیمانی کرد و گفت: شهید سلیمانی دور خودش دیوار نکشیده بود و حزب و گروه هم نداشت لذا باید به دنبال کسی باشیم که از این روحیه برخوردار باشد تا بتوان تغییر اساسی در کشور بوجود آورد.

وزیر نفت دولت دهم ایجاد تغییر در کشور را علیرغم همه مشکلات امری امکانپذیر دانست و افزود: دولت سیزدهم دولت بسیار سختی است زیرا ما در رابطه با هزینه‌ها نمی‌توانیم کاری انجام دهیم و در بحث درآمدها هم دولت فعلی آن را از طریق فروش اوراق قرضه و دیگر سیاست‌های اقتصادی برای سال آینده پیشخور کرده و اگر وضعیت با همین شکل پیش برود دیگر بودجه‌ای برای کشور نخواهیم داشت.

وی با تأکید بر اینکه تغییر و رسیدن به توسعه شدنی است افزود: وضع کشور ترکیه تا چند سال پیش از ما بدتر بود و با تورم ۱۴۸ درصدی دست و پنجه نرم می‌کرد اما امروز سرانه مردم ترکیه در مقایسه با گذشته قابل قیاس نیست و این در حالی است که آنها از معادن و منابع انرزی که ما داریم برخوردار نیستند.

قاسمی گفت: مسئولین آینده کشور باید شبانه‌روز خود را به مردم اختصاص دهند و نوکری مردم را کنند و از تمام توان خود برای تغییر در زندگی مردم و بهبود شرایط استفاده کنند.

وی با بیان اینکه در راس دولت آینده باید کسی قرار گیرد که از توانمندی و تجربه بالا برخوردار باشد گفت: آیت‌الله رئیسی در مجموعه آستان قدس با مدیریت خود تغییرات بزرگی را در آنجا ایجاد کردند و در قوه قضائیه نیز با حضور در شهرستان‌ها و بررسی مشکلات ثابت کردند که می‌توانند تغییر ایجاد کنند.

وزیر سابق نفت به تجربه کشورمان در دولت‌های نهم و دهم اشاره کرد و گفت: در دولت‌های نهم و دهم که اوج تحریمها بود ما شاهد بودیم که این توانمندی در فرزندان ایران وجود داشت که حتی با وجود همه تنگناها پالایشگاه بسازیم و از کشوری با واردات گازوئیل و بنزین به کشوری صادر کننده محصولات نفتی تبدیل شویم.

وی با بیان اینکه باید با تمام دنیا ارتباط داشته باشیم اما این ارتباط باید با دیپلماسی اقتدار همراه باشد نه دیپلماسی التماس، گفت: این چیزی بود که ما توانستیم در گذشته با اقتدار حق خود را مطالبه کرده و دشمن را به اذعان در باهوش بودن ایرانی‌ها وادار کنیم.

قاسمی گفت: ما باید ثابت کنیم بدون حضور خارجی‌ها و با تکیه بر توان داخل می‌توانیم کشور را بسازیم و اقدامات صورت گرفته در قرارگاه خاتم‌الانبیاء این مساله را نشان داده که با بهره‌مندی از توان داخل می‌توان به سازندگی رسید.

منبع: فارس