شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#سنای آمریکا

سنای آمریکا طرح مهم را تصویب کرد

سنای آمریکا در ادامه سیاست های تخاصمی خود علیه پکن، طرحی را با هدف افزایش توان آمریکا در رقابت با پیشرفت و توستعه فناوری های چین تصویب کرد.

سنای آمریکا طرح مهم را تصویب کرد

به گزارش منیبان، خبرگزاری رویترز نوشت: این طرح روز سه شنبه با ۶۸ رای موافق در مقابل ۳۲ رای مخالف تصویب شد که براساس آن آمریکا به مقابله با پیشرفت های چین در فناوری های مختلف می‌پردازد.

تمایل به اتخاذ رویکرد سختگیرانه در مقابل چین در کنگره آمریکا که بشدت دچار تفرقه و اختلاف نظر است جزو معدود موضوعات مورد حمایت هر دو حزب دموکرات و جمهوریخواه است.

این طرح مجوز اختصاص ۱۹۰ میلیارد دلار برای تقویت تحقیقات و فناوری آمریکا را صادر می کند و به غیر از این، شامل اختصاص ۵۴ میلیارد دلار برای افزایش تولید و تحقیقات درزمینه نیمه رسانه ها و تجهیزات مخابراتی است. این طرح همچنین شامل اختصاص ۲ میلیارد دلار برای تراشه های مورد استفاده در شرکت های خودروساز است که دچار کمبود شدید است و باعث قطع قابل توجه تولید شده است.

رویترز نوشت: این طرح باید در مجلس نمایندگان آمریکا نیز تصویب شود و سپس برای تبدیل شدن به قانون به دفتر جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا ارسال خواهد شد.

این طرح همچنین شامل مفاد دیگری علیه چین است. از جمله این که دانلود اپلیکیشن تیک تاک در دستگاه های دولتی را منع می کند و اجازه خرید پهپادهای تولید  شده توسط شرکت های تحت حمایت چین را نمی دهد.

این طرح تحریم های گسترده جدیدی را علیه شرکت های چینی دخیل در حملات سایبری آمریکا یا سرقت اموال معنوی از شرکت های آمریکایی وضع می کند و شامل بازنگری در شیوه های کنترل صادرات اقلامی است که در موارد نقض حقوق بشر از آنها استفاده می شود.

چاک شومر رهبر اکثریت سنا و از حامیان طرح جدید علیه پکن درباره پیامدهای فقدان منابع مالی تحقیقاتی برای رقابت با چین هشدار داده است.

برخی از منتقدان طرح سنا را تلاش برای مقابله با توسعه فناوری برتر در چین توصیف کرده اند که خشم آمریکا را برانگیخته است.

این طرح همچنین مقابله با نفوذ جهانی چین از طریق دیپلماسی و همکاری با متحدان آمریکا و افزایش نقش واشنگتن در سازمان های بین المللی را هدف قرار می دهد. به دنبال طرح «اول آمریکا» ی دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین آمریکا واشنگتن از بسیاری از سازمان های بین المللی خارج شد.

طرح جدید سنا برگ تازه ای از رویکرد تهاجمی واشنگتن در مقابل پکن است که به دنبال جنگ تجاری با این کشور آغاز شده است.

بایدن سوم ژوئن (۱۳ خرداد) به بهانه «پاسخ به تهدید شرکت های صنایع نظامی چین»  با صدور یک دستور اجرایی،  ۵۹ شرکت چینی  از جمله هواوی، شرکت بین‌المللی ساخت نیمه هادی و شرکت علوم و فناوری هوا- فضای چین را  در«فهرست» سیاه سرمایه گذاری قرار دارد.

بر اساس این دستور، آمریکایی‌ها نیز از سرمایه گذاری و انجام معاملات با شرکت‌های ذکر شده منع شده‌اند.

چین در واکنش به این اقدام آمریکا گفت پکن اقدامات لازم را برای محافظت قاطعانه از حقانیت شرکت‌های چینی در پاسخ به برنامه آمریکا در مورد اعمال ممنوعیت سرمایه گذاری در شرکت‌های مرتبط با ارتش چین انجام خواهد داد.