شهر خبر

لاوروف شروط عادی سازی روابط روسیه و آمریکا را برشمرد


لاوروف شروط عادی سازی روابط روسیه و آمریکا را برشمرد

وزیر امور خارجه روسیه تأکید کرد، آمریکا در نشست سران ژنو مرتکب اشتباهات گذشته نشده و اقدامات، مواضع، منافع و خط قرمزهای روسیه را مورد توجه قرار داده و از گفت‌وگو با مسکو از موضع برتر جداً خودداری کند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «تاس»، "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه امروز (چهارشنبه) در سخنرانی خود در مجمع "مطالعات پریماکوف" که در مسکو جریان دارد، روسیه همواره آمادگی دارد تا به کشورهای نیازمند کمک کند و این کار را به منظور انجام نمی‌دهد که ادعایی در عرصه سیاست جهانی دارد. وی گفت: «ما هیچ عقده حقارتی یا ادعای خاصی در عرصه سیاست جهانی نداریم. ما بر اساس مأموریت تاریخی خود که ریشه در تاریخ کشور ما دارد، همیشه آماده کمک به کشورهای نیازمند بوده و هستیم.»

لاوروف تأکید کرد که روسیه فعالانه در حل و فصل مناقشات بین‌المللی کمک می‌کند، همانطور که این تلاشش در سوریه نتیجه بخش بوده و اکنون نیز در حال فعالیت برای از سر گیری زندگی عادی مردم در منطقه قره باغ کوهستانی است، همچنین فعالانه در تلاش‌های بین‌المللی برای حل مشکلات در افغانستان، لیبی، روند اوضاع پیرامون ایران و کره شمالی و بسیاری از مناقشات دیگر جهانی مشارکت دارد.

به گفته وی، روسیه در این اقدامات هیچ بلندپروازی ابرقدرتی را دنبال نمی‌کند و مشکلی با دکترین مسیحیت غربی ندارد که در پیشبرد ابتکارعمل‌های خود در عرصه‌های بین‌المللی با دشواری مواجه است.

لاوروف یادآور شد: «همتایان غربی، به‌خصوص آمریکا و اتحادیه اروپا، نظریات خاص خود را در خارج از چارچوب سازمان‌های بین‌المللی، مانند سازمان ملل متحد پیش می‌برند. حال چرا اینطور است؟ پاسخ دقیقاً مشخص نیست. ولی برای ما قابل درک است که مسلماً در ترکیب‌های بین‌المللی که نقش آفرینانی مانند روسیه، چین، هند، برزیل و کشورهای آفریقایی حضور دارند، آنها به سادگی نمی‌توانند نظریات خود را پیش برده و موافقت سایر کشورها را در خصوص آنها بدست آورند.»

به گفته وی، سیستم کنونی روابط بین‌المللی که بر اساس نتیجه جنگ جهانی دوم و توافق قدرتهای پیروز در این جنگ، شکل گرفته است و روسیه اجازه نمی‌دهد که درباره این واقعیت‌ها تجدید نظر شود.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه تأکید کرد که مقامات مسکو هر یک از شرکای خارجی خود را در مسائل دوجانبه و در چارچوب همکاری‌های بین‌المللی ارزیابی می‌کند و خواهان گسترش همکاری‌ها با تمامی کشورها بر اساس اصول احترام متقابل، برابری و یافتن توازن در منافع است.

وی ابراز امیدواری کرد که نشست رهبران کشورهای عضو گروه 7، ناتو و نشست سران آمریکا-اتحادیه اروپا به عرصه‌ای برای غلبه عقل سلیم در غرب تبدیل شود، چرا که نه تنها روسیه، بلکه بسیاری از کشورهای دیگر جهان با این مسئله مواجه هستند که رهبران کشورهای غربی آمادگی گفتگوی صادقانه و مبتنی بر حقایق را ندارند.

تأکید بر لزوم پایبندی به اصول برابری، احترام متقابل و عدم دخالت در امور داخلی یکدیگر

سرگئی لاوروف یادآور شد، مقامات مسکو انتظار ندارند که نشست سران روسیه و آمریکا در ژنو به توافق خاص و موفقیتی منجر شود. وی گفت: «ما هیچ توهمی درباره این نشست نداشته و انتظار بیش از حدی از آن نداریم. البته واقف هستیم که امکان تبادل نظر واقع‌بینانه در بالاترین سطح در این خصوص که چه تهدیداتی از سوی روسیه و آمریکا، بعنوان دو قدرت هسته‌ای در عرصه بین‌المللی دیده می‌شود، بسیار ضروری و مهم است.

علاوه بر این، وی ابراز امیدواری کرد که طرف آمریکایی هنگام فراهم سازی مقدمات نشست سران، مرتکب اشتباهات صورت گرفته طی سال‌های گذشته نشود و اقدامات، مواضع و منافع و همچنین خط قرمزهای روسیه را مورد توجه قرار داده و از گفتگو با مسکو صرفاً از موضع ادعای برتری در عرصه جهانی خودداری کند.

وزیر خارجه تأکید کرد که عادی سازی روابط روسیه و آمریکا تنها در صورت رعایت اصول برابری، احترام متقابل و عدم دخالت در امور داخلی یکدیگر امکان پذیر خواهد بود. این شرایط نه تنها برای حفظ گفتگوی عادی و داشتن روابطی باثبات و قابل پیش بینی لازم است، بلکه برای از بین بردن تنش و رویارویی بین دو کشور بسیار مهم و ضروری است.

وی یادآور شد که روسیه در مسائل مربوط به تأمین امنیت سایبری از اراده سیاسی لازم برخوردار است و قصد دارد در نشست سران ژنو در این زمینه با طرف آمریکایی به بحث بپردازد و امیدوار است که دولت جو بایدن نیز در این رابطه جدیت داشته باشد.

لاوروف از دیگر مسائلی که منافع روسیه و آمریکا بر یکدیگر منطبق است، به موضوع ثبات راهبردی اشاره کرد و مذاکرات دوجانبه در این زمینه را فشرده و پرمحتوا ارزیابی و ادامه رایزنی‌ها پیرامون آن را با اهمیت نامید. به گفته وی، تسلیحات هسته‌ای، غیرهسته‌ای، تدافعی و تهاجمی نیز در این رده بندی جای دارند و ابعاد مختلف این مسئله، با توجه به علاقه مقامات واشنگتن، می‌تواند مورد بررسی قرار بگیرد.

وزیر خارجه روسیه در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه مقامات مسکو به تلاش‌های خود، از جمله در ترکیب گروه چهارجانبه میانجی‌گران بین‌المللی در حل و فصل مناقشه خاورمیانه، برای کمک به حل مشکلات مربوطه ادامه خواهد داد، تأکید کرد که این کشور آمادگی دارد تا برگزاری هرچه‌ سریع‌تر نشست رهبران اسرائیل و فلسطین در مسکو، به منظور بررسی راه‌های حل و فصل این مناقشه را سازمان‌دهی کند که البته به گفته وی، برای این کار لازم است منتظر نتیجه تحولات سیاسی داخلی در اسرائیل ماند.

لاوروف یادآور شد، متأسفانه تذکرات چندین ساله روسیه درباره لزوم حرکت به سمت عادی سازی روابط و حل و فصل اساسی مسئله فلسطین نادیده گرفته شد و این، یکی از جدی‌ترین مشکلاتی است که طی سال‌های اخیر فقط عمیق‌تر شده است.

انتهای پیام/