شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#قاچاق کالا#قاچاق کالا و ارز

سامانه اظهار ارز مسافری راه‌اندازی شد

مدیرکل گمرک فرودگاه امام (ره) گفت: سامانه اظهار ارز همراه مسافری در فرودگاه امام بر اساس تصمیم ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و مشارکت مرکز مبارزه با جرایم سازمان گمرک ایران راه‌اندازی شد.

دلار

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گمرک، غلامرضا صفاری طاهری در جلسه مشترک با معاون توسعه مدیریت و منابع گمرک ایران، حسابرس کل دیوان محاسبات  و معاونان گمرک فرودگاه امام (ره) اظهار کرد: بر اساس تصمیم ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، سامانه اظهار ارز مسافر به منظور ساماندهی و کنترل ورود و خروج ارز توسط مسافران راه‌اندازی شد و مسافران در هنگام ورود یا خروج از کشور موظف هستند ارز همراه خود را به بخش مسافری گمرک اظهار کنند.

وی افزود: علاوه بر راه‌اندازی این سامانه تصمیم دیگر ستاد، اضافه شدن دستگاه‌های شبه تلفن همراه (موبایل واره)، برای رجیستری است  که مقدمات آن فراهم شده است که با تصمیم ستاد و تعامل  اعضاء و همکاری گمرک، زمان و ساز و کار اجرایی شدن این تصمیم در دست بررسی است تا به زودی در مبادی ورودی کشور  عملیاتی شود.

 صفاری طاهری با تشریح عملکرد و اقدامات انجام شده در گمرک فرودگاه امام گفت: علی رغم شیوع ویروس منحوس کرونا و محدودیت‌های ناشی از آن و کاهش بیش از ۸۰ درصدی میزان پروازها در سال گذشته، خدمت رسانی مستمر به مسافران و صاحبان کالا ادامه داشته و درآمد این اداره کل در سال ۱۳۹۹ با ورود فوری داروهای مورد نیاز و اقلام مربوط به مقابله با فراگیری کرونا، رشدی ۱۲ درصدی داشته است.  

وی اضافه کرد: این میزان رشد در دو ماهه اول سال جاری با افزایش پروازهای تجاری و مسافری  به ۵۲ درصد رسیده است که  اقلام  دارویی و قطعات حد واسط تولید از جمله مهم‌ترین اقلام وارداتی این گمرگ بوده که همواره به‌عنوان مرکز اورژانس سازمان گمرک ایران، در کوتاهترین زمان ممکن، ترخیص و در اختیار صاحبان کالا قرار گرفته است.

مدیرکل گمرک فرودگاه امام (ره) افزود: ترخیص فوری و مستمر نزدیک به ۶ میلیون دوز واکسن کرونا و قطعات و دستگاه‌های تولید واکسن از گمرک فرودگاه در بازه زمانی مورد نظر، نشان از زحمات بی وقفه کارکنان خدوم این گمرک در شرایط سخت کرونا دارد.

صفاری  ادامه داد: با توسعه شهر فرودگاهی و آغاز به کار منطقه آزاد، بهره گیری از ظرفیت‌های تجاری و حمل و نقل چند وجهی در کشور افزایش می‌یابد  و وظایف گمرک این فرودگاه نیز افزایش چشم گیری می‌یابد که باید متناسب با آن ابزارها و امکانات لازم در اختیار قرار گیرد.