شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#بورس

در گفت‌وگوی گسترش نیوز با مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس:

بورس زیر ذره بین هوش مصنوعی

به ‌کارگیری هوش مصنوعی به ‌عنوان ابزاری برای تشخیص تخلفات در بازار سرمایه همواره مد نظر نهادها و سامانه‌های نظارتی بوده است. برای استفاده از این ابزار نیازمند تهیه برخی زیرساخت‌های سخت‌افزاری هستیم.

اقتصاد بورس زیر ذره بین هوش مصنوعی

فناوری‌های حدید حوزه‌های مختلف اقتصاد را تحت تأثیر قرار داده‌اند و بازار سرمایه نیز از تحت تأثیر فناوری‌های روز قرار گرفته است. اگر توسعه فناوری کند پیش برود، چرخ اقتصاد هم در شرایط موجود به خوبی نمی‌چرخد. عواملی مثل تغییر الگوی مصرف، تغییرات تکنولوژیک، رشد کم بازارهای مالی و رقابت بین شرکت‌های فناوری اطلاعات باعث ظهور فناوری‌های جدید مالی شده است. به صورت کلی بازار هوشمند، منجر به ظهور کسب‌وکارهای نو و ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان در بازار سرمایه می‌شود. در ساختار سازمان‌های دولتی خصوصاً بازار سرمایه با توجه به حجم انبوه اطلاعات، استفاده از فناوری روز دنیا ضرورت دارد.

فناوری اطلاعات در بورس نیازمند سرمایه‌گذاری هست

روح‌الله دهقان مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس در گفتگو با گسترش نیوز گفت: نیاز اصلی در موضوع فناوری اطلاعات بحث سرمایه‌گذاری در توسعه زیرساخت‌ها است. فناوری اطلاعات در بازار سرمایه نیازمند سرمایه‌گذاری است تا بتواند به ‌واسطه این سرمایه‌گذاری رشد و توسعه پایدار در این حوزه را ایجاد نماید. همچنین در آینده پاسخگوی نیازهای رو به رشد در این بازار باشد. اگر بخواهیم در زمان رشد بازار، سامانه‌های مرتبط با فناوری اطلاعات خدمات شایسته‌ای ارائه دهند؛ از همین امروز باید برای توسعه و بهبود این سامانه‌های سرمایه‌گذاری شود.

دهقان

رصد تخلفات بازار سرمایه توسط هوش مصنوعی

دهقان ضمن اشاره به بحث استفاده از هوش مصنوعی در رصد تخلفات خاطرنشان کرد: به ‌کارگیری هوش مصنوعی به ‌عنوان ابزاری برای تشخیص تخلفات در بازار سرمایه همواره مد نظر نهادها و سامانه‌های نظارتی بوده است. شرکت مدیریت فناوری بورس نیز بنا به رسالت خود در توسعه سامانه‌های نظارتی در تلاش است تا از این ابزار استفاده نماید.

وی افزود: در مرحله اول برای استفاده از این ابزار نیازمند تهیه برخی زیرساخت‌های سخت‌افزاری هستیم تا پس از آن با استفاده از مفاهیم یادگیری ماشینی و یادگیری عمیق بتوانیم این ابزار را در سامانه‌های نظارتی پیاده‌سازی نماییم.

نظارت دقیق بر بازار توسط فناوری اطلاعات

مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس تأکید کرد: فناوری اطلاعات در بازار سرمایه بستر انجام کلیه معاملات، فرایندهای پس از معاملات و ابزارهای نظارتی را فراهم می‌کند. این فناوری‌ها زیرساخت‌های لازم برای بازار سرمایه را ایجاد می‌کند. به نحوی که بدون این زیرساخت‌ها و ابزارها فعالیت در بازار سرمایه غیرممکن خواهد بود. علاوه بر ایجاد زیرساخت‌ها از فناوری‌های روز برای رصد بازار سرمایه و تشخیص ناهنجاری‌های بازار نیز استفاده می‌شود که عمده این اقدامات در سامانه‌های نظارتی پیاده‌سازی شده و در اختیار ناظرین بازار قرار گرفته است.

اختلال‌های زیرساختی سال ۱۳۹۹ بر طرف شد

دهقان در ادامه گفت: در حوزه فرایندهای الکترونیک، بازار سرمایه از مدت‌ها قبل کلیه فرایندهای خود را در بستر فناوری اطلاعات پیاده‌سازی و اجرا کرده است و از وضعیت مطلوبی برخوردار هست. در حوزه به ‌روزرسانی سامانه‌های معاملاتی نیز در چند سال گذشته اقدامات متعددی در به‌ روزرسانی سامانه‌ها و توسعه کارکردهای آن‌ها انجام شده است. اگر چه در سال ۱۳۹۹ به دلیل ورود تعداد زیادی از سرمایه‌گذاران به بازار سرمایه زیرساخت‌های معاملاتی با برخی اختلال‌ها مواجه شد اما با توسعه‌های انجام شده، در حال حاضر اختلال خاصی در سامانه‌ها مشاهده نمی‌شود.

بازار سرمایه در مسیر فناوری اطلاعات

با توجه به مطالب ذکر شده به این نتیجه رسیده‌ایم که فناوری اطلاعات در بازار سرمایه نیازمند سرمایه‌گذاری است و استفاده از هوش مصنوعی به عنوان ابزاری برای تشخیص تخلفات در بازار سرمایه موضوعی است که به صورت جدی مدنظر نهادها و سامانه‌های نظارتی است. همچنین ایجاد زیر ساخت فناوری‌های روز برای رصد بازار سرمایه و تشخیص ناهنجاری‌های بازار مد نظر مسئولان بازار سرمایه هست. فرهنگ‌سازی صحیح و کسب اطلاعات پیرامون مفاهیم تکنولوژی اطلاعات و به‌کارگیری این تکنولوژی‌ها منجر به افزایش کارایی بازار سرمایه کشور خواهد شد. استفاده صحیح از فناوری اطلاعات موجب رشد و توسعه اقتصاد خصوصاً بازار سرمایه می‌شود. امیدواریم هم‌زمان با توسعه فناوری‌های جدید در دنیا بازار سرمایه ایران نیز همانند گذشته پا به پای این فناوری‌ها پیش برود.