شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#بانک مرکزی#نرخ ارز#جدید

یک اقتصاددان:

گلایه تمامی روسای بانک مرکزی از تثبیت نرخ ارز

گلایه تمامی روسای بانک مرکزی از تثبیت نرخ ارز

یک اقتصاددان با بیان اینکه تمامی روسای کل بانک مرکزی از تثبیت نرخ ارز گلایه دارند، گفت: این موضوع در طرح جدید بانک مرکزی حل و فصل شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، سیدمهدی حسینی دولت آبادی، اقتصاددان در همایش نقدی بر طرح بانک مرکزی که در محل وزارت اقتصاد در حال برگزاری است، با اشاره به تثبیت نرخ ارز از سوی دولت گفت: در زمان‌هایی که درآمدهای ارزی قابل توجه بوده، دولت اقدام به تثبیت نرخ ارز کرده است که این موضوع در دهه ۸۰ بسیار خودنمایی می‌کند؛ اما در سالهای دولت یازدهم، تا زمان خروج ترامپ از برجام، عملاً سیاستی که در دولت دنبال می‌شد، سیاست تثبیت نرخ ارز بود که این نوع سیاست، در شرایطی که کشور تورم‌های قابل توجه در اقتصاد داشته و رشد نقدینگی و کاهش بهره وری هم به چشم می‌خورد، خطرناک است.

وی افزود: این موضوع تولید را متأثر کرده و مواد اولیه مورد نیاز کارخانجات و تولیدکنندگان را دچار مشکل نموده است. این در حالی است که بانک مرکزی اساساً قرار است در طرح جدید، از فشار برای تثبیت نرخ ارز، خارج شود.

حسینی دولت آبادی گفت: یکی از بحث‌های اصلی رؤسای بانک مرکزی با دولت، سیاست‌های ارزی و تثبیت نرخ ارز است که در طرح جدید، این مستمسک دولت از بانک مرکزی، مخالف قانون بانک مرکزی است.

وی افزود: با توجه به اینکه این طرح تبدیل به قانون دائمی خواهد شد و اولویت کشور این است که بانک مرکزی باید وزن بیشتری به ثبات اقتصادی و تورم بدهد، باید نهایت دقت را در تصویب این طرح به خرج داد. این در حالی است که هر چقدر سطح تورم بالا می‌رود، نوسانات نرخ تورم بالا می‌رود؛ به طوری که در ماههای اخیر، تورم ۷ درصدی را هم در یک ماه تجربه کرده ایم.