به گزارش برنا؛ سید حمیدرضا کاظمی، رئیس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها طی نشست خبری که صبح امروز برگزار شد، گفت: حجم بسیار زیادی در سطح کشور وجود داشت و حدود ۳۰۰ هزار نفر در شوراها ثبت نام کردند که رسیدگی به داوطلبان در زمان قانونی کار سختی است.

او افزود: در مرحله مقدماتی شورای شهر حدود ۱۰ درصد از داوطلبین در هیات اجرایی و در هیات نظارت شهرستان ها و استان ها ۱۲ درصد رد شدند. از میان  ۱۱ هزار و ۳۰۷ نفر رد شدند و ۲۸۱ نفر اعتراض نکردند. ۸ هزار و ۸۵ نفر پرونده ارجاع شده که ۱۶۸۷ نفر به رد صلاحیت در مرحله هیات عالیه استان ها اعتراض نکردند و ۸۰ درصد اعتراض به رد صلاحیت کردند.

او ادامه داد: ۱۴۱۳ نفر از ۶۳۹۸ نفر که اعتراض کردند، تائید صلاحیت شدند. ۲۸۸۲۸۲ نفر تا پایان مرحله رسیدگی هیات نظارت مانده اند و انصراف ندادند و ۹۳ درصد شوراهای روستاها تائید صلاحیت و ۶ درصد رد شدند.

کاظمی افزود: آن هایی که انصراف ندادند و تاپایان ماندند که ۴۷۳۱۷ نفر هستند که ۶۹۵۳ نفر پس از رسیدگی ما رد و ۸۵ درصد صلاحیتشان تائید شد.

به گفته او ۹۵ درصد تائید و تنها ۵ درصد رد صلاحیت شدند.

کاظمی تاکید کرد: امروز آخرین مرحله بررسی مجدد است تا موضوعی مورد توجه قرار نگرفته باشد و فرد صلاحیتش بی دلیل رد نشده باشد.

او ادامه داد: تا آخر وقت روز ۱۵ خرداد فرصت داشتیم نظر نهایی به وزارت کشور اعلام کنیم که لیست را ارسال کردیم.

رئیس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها با اشاره به رد صلاحیت تائیدشدگان گفت:بند ج ماده ۶۳ در رسانه ها پرداخته شده و در آخرین مرحله به رد و تائید افراد اقدام می کنیم. ما تا آخرین لحظات امروز به صلاحیت ها رسیدگی می کنیم.

کاظمی عنوان کرد: استفاده هیات مرکزی از این بند این اختیاری است که داریم تا آخرین مرحله در صورتی مدارک متقن به دست ما برسد می توانیم مستقیما ورود پیدا کنیم. این حق را داریم که می توانیم با مدارک جدید در خصوص رد صلاحیت افراد ورود کند.

کاظمی افزود: در بین ۱۵۷۰ پرونده ۳۹۴ پرونده مصداق بند ج ماده ۶۳ بود. با توجه به اقدامات انجام شده در صدد برگزاری انتخابات پرشور هستیم.

 رئیس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها تصریح کرد: با استقرار ناظرین در سراسر کشور ۱۲۰ هزار ناظر پای صندوق رای داریم تا اعتماد مردم هم جلب شود. ۱۵ هزار نفر بازرس در سطح کشور داریم تا کنترل دقیق داشته باشیم.

او با اشاره به برگزاری انتخابات الکترونیک گفت: ظرفیت وزارت کشور ۳۲ هزار صندوق الکترونیکی است که ۱۰ هزار شعبه را می تواند پوشش دهد. ۸ هزار شعبه سازماندهی شد. انتخابات الکترونیکی در ۱۶ مرکز استان و ۸ کلان شهر  صورت می گیرد.

کاظمی با اشاره به رد صلاحیت تائید صلاحیت شدگان گفت: به استناد قانون این اقدام انجام شده و مغایر قانون نیست و در جلسه علنی توضیح دادم و دکتر قالیباف هم این امر را تائید کردند.

کاظمی اضافه کرد: ۲۱ شهر به دلیل رد صلاحیت از حد نصاب افتادند بودند که از این تعداد به ۸ شهر رسید که شهرهای کوچکی هستند. در حال حاضر شمار نهایی این شهر ها ۷ شهر است و دوباره به دنبال بررسی هستیم تا با تائید افراد این شهرها را به حد نصاب برسانیم.

او در خصوص رد صلاحیت شدگان اصلاح طلب گفت: خبر ندارم چه کسی اصلاح طلب و چه کسی اصولگرا است.

رئیس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها گفت: دور پنجم کمتر به رد صلاحیت ها افراد توجه شده بود و افراد غیرشایسته ای تائید صلاحیت شدند و برخی فعالیت دور پنجم شوراها را خوب ارزیابی نکردند.