شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#روسیه#معاون وزیر#وزیر خارجه#واقعیت#مسکو

روسیه در روابط با کشورهای غربی با قاطعیت از منافع خود دفاع می‌کند


روسیه در روابط با کشورهای غربی با قاطعیت از منافع خود دفاع می‌کند

معاون وزیر خارجه روسیه با اشاره به عدم پیشرفت در روابط این کشور با ناتو و اتحادیه اروپا، اتهامات وارده به مسکو درباره عدم آمادگی برای گفت‌وگو را مغایر با واقعیت نامیده و از قضاوت‌های خودخواهانه غربی‌ها انتقاد کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «تاس»، "الکساندر گروشکو" معاون وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که روابط مسکو و کشورهای غربی به نقطه صفر رسیده و امکان حرکت به جلو از بین رفته است. وی در جمع خبرنگاران گفت: «روابط روسیه و کشورهای غربی در نقطه صفر قرار داشته و امکان هر نوع حرکت به سمت جلو از ما گرفته شده و وضعیت کنونی حتی مغایر با منافع خود کشورهای اروپایی است.»

گروشکو تأکید کرد که مسکو به هر اعمال فشاری از طرف غربی‌ها، از جمله اعمال تحریم‌ها، قاطعانه پاسخ خواهد داد. این دیپلمات گفت: «اگر ما همچنان با اقدمات خصمانه، تحریم‌ها یا تلاش برای اعمال فشار نظامی مواجه شویم، مسلماً قاطعانه به آنها واکنش نشان داده و مصرانه از منافع خود دفاع خواهیم کرد.»

معاون وزیر خارجه روسیه در واکنش به سخنان "ینس استولتنبرگ" دبیرکل ناتو که مدعی شده مسکو به پیشنهاد بروکسل درباره ازسر گیری فعالیت شورای روسیه-ناتو پاسخی نداده، یادآور شد که این طرف روسی نبوده که از گفت‌وگوها با ناتو خارج شده و خود کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی از برقراری تماس‌های نظامی با روسیه خودداری کرده و پیشنهاد مسکو برای کاهش تنش موجود را نپذیرفتند.  

به گفته وی، آخرین نشست شورای روسیه-ناتو در سال 2019 برگزار شد و توقف آن به ابتکارعمل مسکو نبوده است. با این وجود، روسیه همچنان آماده بررسی مشکلات است، اگر ناتو تصمیم به از سر گیری تماس‌های عادی در عرصه نظامی بگیرد.

این دیپلمات روس همچنین یادآور شد، کشورهای غربی آمادگی روسیه برای همکاری در عرصه مبارزه با اپیدمی کرونا را "اهریمنی" تلقی کرده و به این پیشنهاد پاسخ منفی داده‌اند.

گروشکو توضیح داد: «شیوع کرونا برای همه یک شوک بود، چرا که مشخص کرد هیچ جزیره امنیی پیرامون کشورهای عضو ناتو و اتحادیه اروپا نمی‌تواند وجود داشته باشد و لازم است تا تلاش‌ها در این زمینه متحد شوند. ما برای این منظور آمادگی کامل داشتیم، ولی کشورهای غربی حتی در شرایط بحرانی بوجود آمده، روسیه را متهم به استفاده ابزاری از واکسن کرونا برای تقویت نفوذ خود کردند. این برخورد بار دیگر قضاوت‌های کوته‌بینانه و خودخواهانه غربی‌ها را نشان داد.»

معاون وزیر خارجه روسیه تصمیم برخی شرکت‌های هواپیمایی اروپایی درباره دور زدن حریم هوایی کشور بلاروس را تهدیدی برای امنیت مسافرین، با توجه به افزایش طول این پروازها ارزیابی کرده و ابراز تعجب کرد که اعمال تحریم‌ها علیه مقامات مینسک به دلیل فرود اجباری هواپیمای مسافربری قبل از انجام تحقیقات بین المللی درباره این حادثه مورد تصمیم گیری قرار گرفته که برخوردی کاملاً غیرحرفه‌ای است.

الکساندر گروشکو همچنین اتهامات وارده به روسیه در خصوص تلاش برای استفاده از عرصه همکاری‌های انرژی با کشورهای اروپایی در جهت اهداف سیاسی خود را مغایر با واقعیت دانست که تنها در سایه تمایلات ضدروسی مطرح می‌شود و همکاری‌های روسیه و اتحادیه اروپا همواره منافع متقابلی داشته است.

انتهای پیام/