به گزارش برنا، این منابع در گفت وگو با پایگاه خبری «العربی الجدید» گفتند که این اقدام به دنبال انتشار فایل صوتی سرباز اسرائیلی صورت می گیرد که از سوی حماس در غزه اسیر شده است.

آنها خاطرنشان کردند که متقاعد کردن گردان های القسام برای برداشتن این گام مدت زیادی طول کشید، زیرا در ابتدا این اقدام را در تعارض با شروط خود در معامله (توافق آزادگان) سال ۲۰۱۱ می دانند که در آن شرط شده بود که ۱۰۲۷ زندانی فلسطینی در مقابل سرباز اسرائیلی به نام «شالیط» آزاد شود که بعدها رژیم صهیونیستی بار دیگر شماری از اسرای آزاد شده را بازداشت کرد.

منابع مصری افزودند که مقامات حماس تاکید کردند که فایل صوتی فاش شده به معنای چشم پوشی از هیچ یک از شرایط یا خواسته های آنها نیست.

این منابع گفتند که رهبران سازمان های امنیتی «شاباک» و «موساد» در راس این هیأت اسرائیلی به قاهره می آیند تا در مورد معامله و مراحل آن صحبت کنند و این اقدام فرصت مناسبی برای معامله ای است که اجرای آن بیش از ۷ سال مسکوت مانده است.

منابع همچنین فاش کردند که طرف اسرائیلی قبل از پذیرفتن این پیشنهاد شرط کرد که حماس دیگر هیچ یک از سربازان اسرائیلی را به اسارت نگیرد اما حماس تأکید کرد که شاخه نظامی این جنبش آن را نخواهد پذیرفت.