شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت#روسیه#انرژی#حوزه#واشنگتن#مسکو

با رد اتهامات آمریکا؛

روسیه: از انرژی به عنوان ابزار سیاسی استفاده نمی کنیم

روسیه: از انرژی به عنوان ابزار سیاسی استفاده نمی کنیم

روسیه تاکید کرد که از همکاری ها در حوزه انرژی به عنوان ابزار و اهرم سیاسی استفاده نمی کند- اتهامی که دولت واشنگتن علیه مسکو مطرح کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، «الکساندر گراشکو» معاون وزرات خارجه روسیه می گوید «متاسفانه شاهد این هستیم که حوزه انرژی نیز بیش از آنچه که باید؛ درگیر مسائل سیاسی شده است. صحبت هایی شنیده می شود مبنی بر اینکه روسیه از حوزه انرژی به عنوان ابزاری سیاسی و چه بسا به عنوان ابزاری برای تاثیرغیرمستقیم در امور سیاسی استفاده می کند که قاعدتاً هیچیک از این موارد صحت ندارد».

وی ادامه داد: «باید که در وهله اول قدمی عقلانی برای حل بسیاری از مسائل در حوزه روابط روسیه [با اتحادیه اروپا] برداشته شود. حوزه همکاری انرژی این قابلیت را دارد که بی طرفانه و بدون جهت گیری نگریسته شود و منافع تمامی طرف ها را به طور شفاف در برگیرد».

گراشکو در حالی این موارد را اعلام کرد که پیشتر آمریکا سه نهاد و ۱۳ کشتی روسیه را به بهانه همکاری در پروژه احداث خط لوله گاز نورد استریم ۲ به فهرست تحریم‌های خود افزوده بود.

آمریکا مدعی است این پروژه، که گاز طبیعی را از روسیه به آلمان و بعد سایر کشورهای اروپایی منتقل می کند، ترفند روسیه برای تهدید امنیت انرژی قاره سبز است.

همزمان، آمریکا و اروپا به ویژه آلمان موضع مشترکی در قبال پروژه نورد استریم ۲ که گاز طبیعی را از روسیه به اروپا منتقل می کند، ندارند.

آلمان به عنوان یکی از سرمایه گذاران اصلی نورد استریم ۲، حتی در بحران روابط دیپلماتیک با مسکو حاضر به چشم پوشی از منافع اقتصادی این پروژه نشده است.

آمریکا با ادعای حراست از امنیت انرژی اروپا این پروژه را تحریم کرده حال آنکه دولت برلین می گوید چنین اقدامات بازدارنده ای مغایر با قوانین بین الملل است.

از سوی دیگر، آمریکا در مناقشات دریای مدیترانه نیز که میان آنکارا و یونان جریان دارد؛ جانب آتن و اتحادیه اروپا را گرفته تا با اتکا به ذخایر انرژی این منطقه، وابستگی قاره سبز به روسیه را کاهش دهد.