شهرخبر

تاکید «برهم صالح» بر سرنوشت ساز بودن انتخابات پارلمانی/ امضای یادداشت تفاهم میان عراق و انگلیس


تاکید «برهم صالح» بر سرنوشت ساز بودن انتخابات پارلمانی/ امضای یادداشت تفاهم میان عراق و انگلیس

رئیس جمهوری عراق ضمن تاکید بر اینکه انتخابات پارلمانی که قرار است در دهم ماه اکتبر آینده برگزار شود، سرنوشت ساز است از آن به عنوان آزمونی برای دموکراسی در عراق نام برد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از بغداد الیوم، «برهم صالح» رئیس جمهوری عراق اعلام کرد که انتخابات سرنوشت ساز است و باید شفافیت و عدالت آن تضمین شود.

وی در جریان نشستی درباره نظارت بر برگزاری انتخابات پارلمانی عراق گفت: یکی از مشکلات سیاسی در عراق به بحث روند انتخابات مربوط می‌شود. انتخابات آتی از اهمیت بسزایی برخوردار است و به مثابه آزمون مهمی برای دموکراسی در عراق است.

امضای یادداشت تفاهم میان عراق و انگلیس

«دومنیک راب»، وزیر امور خارجه انگلیس، که روز سه شنبه طی سفری رسمی و یک روزه پس از سفر به عربستان وارد عراق شده بود، با «فؤاد حسین»، همتای عراقی خود دیدار کرد و دو طرف یادداشت تفاهمی امضا کردند.

وزرای امور خارجه عراق و انگلیس سپس کنفرانس مطبوعاتی مشترکی برگزار کردند.

«فؤاد حسین»، وزیر امور خارجه عراق بر اهمیت حمایت بین المللی از روند انتخابات در عراق تاکید کرد و «دومنیک راب»، وزیر امور خارجه انگلیس نیز انتخابات را نقطه عطف تاریخی دانست.

رئیس دستگاه دیپلماسی عراق در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای انگلیسی خود گفت: طی نشست مشترک به مجموعه ای از مسائل مرتبط با روابط استراتژیک بین دو کشور علاوه بر روابط عراق و انگلیس که مبتنی بر احترام متقابل است، پرداخته شد.

وی افزود: انگلیس نقش مهمی در بازسازی شهرهای آزاد شده از دست داعش ایفا می‌کند.

وزیر خارجه عراق با اشاره به اینکه دو طرف، حمایت بین المللی از روند انتخابات در عراق بررسی کردند، اشاره کرد که اعزام ناظران بین المللی به عراق برای ایجاد اعتماد بین شهروندان و احزاب سیاسی انجام شده است.

از طرفی دیگر وزیر خارجه انگلیس ضمن ابراز خرسندی از سفر به عراق، گفت: مذاکرات سازنده داشتیم و برای گسترش روابط دوجانبه تلاش می‌کنیم.

وی همچنین تاکید کرد انتخابات آتی نقطه عطف تاریخی در عراق است.

رایزنی رئیس جمهور عراق با سفیر آمریکا در بغداد

«متئو تولر»، سفیر امریکا در بغداد روز سه شنبه در کاخ «السلام »بغداد با «برهم صالح»، رئیس جمهوری عراق دیدار و گفت وگو کرد.

دو طرف در این دیدار به بررسی روابط دوجانبه مستحکم، زمینه‌های مختلف هماهنگی مشترک بین دو کشور و راه‌های گسترش چشم اندازهای همکاری در راستای  مذاکرات راهبردی پرداختند.

سفیر امریکا در بغداد و رئیس جمهوری عراق همچنین درباره کمیته‌های فنی تشکیل شده از مذاکرات راهبردی و شراکت راهبردی در زمینه‌های مختلف به گونه‌ای که در خدمت منافع متقابل باشد و به حاکمیت عراق احترام بگذارد و صلح و نفع آن به دو ملت و کل منطقه برسد، رایزنی کردند.

تقویت همکاری مشترک در مقابله با چالش‌های تروریسم و همکاری در مسائل مبارزه با فساد و تامین مالی تروریسم و همچنین حفاظت از محیط زیست و مقابله با تغییرات آب و هوایی از دیگر محورهای مذاکرات طرفین بود.

دو طرف، ضمن بررسی آخرین تحولات دارای اهمیت مشترک در منطقه و در سطح بین المللی، بر لزوم کاهش تنش‌ها و اتکا به گفت‌وگو در حل اختلافات برای برقراری صلح در منطقه تاکید کردند.

رایزنی وزیر خارجه انگلیس با نخست وزیر و رئیس مجلس عراق

دومنیک راب»، وزیر امور خارجه انگلیس در دیدارهای جداگانه  با «مصطفی الکاظمی»، نخست وزیری عراق و «محمد الحلبوسی»، رئیس پارلمان این کشور به رایزنی پرداخت.

به گزارش دفتر نخست وزیری عراق، «راب» با «الکاظمی» دیدار کرد و دو طرف درباره روابط دوجانبه و راه‌های تقویت آن به خصوص در مرحله پس از همکاری نظامی در چارچوب ائتلاف بین المللی ضد داعش رایزنی کردند.

دو طرف به بررسی همکاری اقتصادی، فرهنگی و بهداشتی علاوه بر همکاری در زمینه سرمایه گذاری و تامین شرایط مناسب برای شرکت‌های بریتانیایی بزرگ برای کار در عراق پرداختند.

الکاظمی در این دیدار گفت: امضای سند همکاری سیاسی راهبردی بین دو کشور اوج توسعه روابط دوجانبه عراق و انگلیس است.

وی ضمن قدردانی از موضع لندن در حمایت از عراق در جنگ علیه تروریسم، از حمایت دولت  انگلیس از تلاش‌های عراق در زمینه اصلاحات اقتصادی استقبال کرد.

نخست وزیری عراق در پایان بر اهمیت هماهنگی اقدامات با طرف‌های بین المللی حامی اجرای انتخابات آتی از طریق پشتیبانی از فعالیت کمیساریای انتخابات و کمک به آن با ناظران بین المللی تاکید کرد.

از طرفی دیگر وزیر خارجه انگلیس ضمن تاکید مجدد بر حمایت کامل بریتانیا از عراق و تلاش‌های دولت در اعمال حاکمیت قانون و ثبات و همچنین نقش فزاینده منطقه‌ای آن در کاهش تنش‌ها و اولویت دادن به منطق حکمت بجای منازعات مداوم، اشاره کرد که نقش رهبری عراق در منطقه دلیلی بر درستی چشم انداز آتی دولت عراق نسبت به ثبات و عوامل صلح و راه های تقویت آن در منطقه است.

راب همچنین با «محمد الحلبوسی» دیدار کرد و به بررسی توسعه روابط دوجانبه و تقویت راه های همکاری راهبردی در زمینه امنیت، اقتصاد و سرمایه گذاری بین دو کشور و همچنین حمایت بین المللی از انتخابات و شرایط منطقه ای پیرامون عراق پرداخت.

دو طرف در این دیدار بر اهمیت انتخابات آتی عراق و لزوم آماده سازی شرایط لازم و تقویت امنیت انتخاباتی برای نامزدها یا رای دهندگان علاوه بر اهمیت نقش نظارت بین المللی برای تقویت اعتماد رای دهندگان به نتایج انتخابات تاکید کردند.

وزیر خارجه انگلیس و رئیس پارلمان عراق همچنین به بررسی اهمیت اصلاحات اقتصادی و تسهیل سرمایه گذاری در عراق که فرصت شغلی برای جوانان ایجاد می‌کند و مانع از بیکاری می‌شود، پرداختند.

اهمیت تداوم همکاری بین دو کشور در زمینه مبارزه با تروریسم و از بین بردن هسته‌های تروریستی داعش و مبارزه با افراط گرایی و حمایت از تلاش‌ها در جهت ثبات و بازگشت آوارگان به مناطقشان از دیگر محورهای  مذاکرات طرفین بود.

«محمد الحلبوسی» در این دیدار بر لزوم تلاش بیشتر جامعه بین المللی برای حمایت از عراق در جهت تحقق ثبات تاکید کرد و از شرکت‌های انگلیسی خواست در عراق سرمایه گذاری کنند و چشم اندازهای همکاری اقتصادی را توسعه دهند.

از طرفی دیگر وزیر امور خارجه انگلیس  بر پایبندی کشورش به حمایت از دولت و ملت عراق و همکاری همه جانبه برای تحقق توسعه و ثبات تاکید کرد.

تاکید رئیس جمهور عراق بر ثبات و امنیت منطقه

برهم صالح رئیس جمهور عراق در دیدار با «دومینیک راب» وزیر خارجه انگلیس، روابط دوجانبه و راه‌های تقویت آن در همه زمینه‌ها از طرق یادداشت تفاهم مشترک به امضا رسیده است را مورد تاکید قرار داد.

در این دیدار بر توسعه روابط میان عراق و انگلیس در همه زمینه‌های اقتصادی و فرهنگی تاکید و اعلام شد که این به نفع منطقه است.

صالح در این دیدار تاکید کرد که عراق در راستای برقراری روابط متوازن مبتنی بر اقدام مشترک با دوستان در جامعه جهانی به منظور تثبیت امنیت و ثبات منطقه و کاهش تنش‌ها حرکت می‌کند.

وزیر خارجه انگلیس هم بر حمایت کشورش از ثبات و امنیت عراق و نقش فعال آن در منطقه تاکید کرد و به تمایل لندن برای تقویت روابط و همکاری در همه زمینه‌های اقتصادی، فرهنگی و سرمایه گذاری و تقویت فرصت‌های توسعه و پیشرفت عراق، اشاره کرد.

انتهای پیام/