شهر خبر

چگونه عاقلانه رأی دهیم؟ | با ۱۰ راهکار موثر آشنا شوید

رأی دادن موضوع مهم اجتماعی است که باید آگاهانه و عاقلانه انجام شود.

انتخابات رای گیری

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،‌ به همین منظور، در این مطلب، به برخی از راهکارها اشاره شده است که می توانید برای این تصمیم مهم به آن ها توجه کنید.

اطلاعات لازم مربوط به کاندیدا را بدست آورید

چه افراد برای پُست‌های ملی و یا چه برای پُست های شهری و یا محلی اقدام کنند و کاندید شوند، نکته بسیار مهمی که شما به عنوان شهروندان آن جامعه باید درنظر بگیرید این است که وقتی می خواهید شخص و یا اشخاصی را برای یک پُست و جایگاه انتخاب کنید حتما همه چیز و اطلاعات مربوط به هر یک از نامزدها را بدانید.

به جای این که صرفا روی یک نامزد خاص تمرکز کنید، وقت خود را صرف کسب اطلاعات از تمامی  نامزدها کنید و به سوابق کاری آن‌ها و همچنین، برنامه‌های مشخصی که  پس از انتخاب شدنشان برای کشور دارند، توجه کنید.

آیا وعده‌های آن‌ها واقعا محقق شدنی و قابل اجراست یا عمدتا برای جلب آراء، چنین قول و وعده‌هایی می‌دهند؟

اعتبار آن‌ها را بررسی و موشکافی کنید

فقط رزومه کاندیدها را مطالعه نکنید بلکه اعتبار آن‌ها را نیز بررسی و موشکافی کنید و تحقیقات خود را به طور کامل انجام دهید که برای این منظور، می‌توانید از داده‌های مورد تأیید سایت‌های معتبر نیز استفاده کنید.

برای این کار، نام آن‌ها را گوگل کرده امّا توجه کنید که صرفا به آن چه که در شبکه‌های اجتماعی مشاهده می‌کنید و می خوانید، اعتماد نکنید.

با ذهن باز به صحبت های نامزدهای انتخاباتی گوش کنید

اغلب سیاستمداران، هزینه های هنگفتی را صرفا برای یادگیری سخنرانی در جمع و نحوه برخورد با انواع مختلفی از رأی دهندگان، خرج کرده و برای این منظور، سرمایه گذاری می‌کنند؛ به طوری که حتی برخی از آن‌ها تلاش می‌کنند روی ظاهر و صدای خود کار کنند تا بتوانند طرفداران بیشتری را جذب کنند.

بنابراین، وقتی آن‌ها در صحبت‌های خود از کلمات نرم و مهربانانه استفاده کرده و تلاش می‌کنند خود را خوب جلوه دهند شما هم تمام تلاش خود را کرده که از منطق خود استفاده کنید و با ذهن باز به صحبت‌های آن‌ها گوش دهید و در این میان هم مراقب باشید چراکه گاهی اوقات، سیاستمداران باهوش از کلماتی استفاده می‌کنند که نباید به معنای ظاهری آن‌ها اعتنایی کرد.

به حواشی توجه نکنید

به جای توجه به حملات و اختلافات شخصی که ممکن است بین کاندیدا به وجود آید روی مسائل اصلی و انتخاب خود تمرکز کنید چرا که هر کاندید سیاسی هم مانند افراد دیگر یک گذشته تاریک و روشن دارد و این که در مناظره‌های خود، یکدیگر را متهم به کارهای غیرقانونی و مشکلاتی در بازه زمانی فعالیتشان کنند هم یک موضوع طبیعی است، چون فضای رقابتی میان آن‌ها حاکم است.

به خاطر ذائقه دیگران، ذائقه خود را تغییر ندهید

همه ما تا حدّ زیادی از فضای سیاست اطلاع داریم تا جایی که می‌دانیم هر کسی می‌تواند به راحتی در شبکه‌های اجتماعی به تخریب چهره هر یک از کاندیدا و یا به طور کلی سیاستمداران بپردازد و واقعیت این است که اگر بخواهیم به صورت منطقی و انسانی به این موضوع نگاه کنیم، این کار اخلاقی نیست. بنابراین، به جای سرگرم کردن خود به حواشی و به سُخره گرفتن مسائل که آینده هر یک از ما در گرو آن هاست و همچنین حمله کردن به هریک از این افراد، به صورت دقیق به مسائل و برنامه‌های آن‌ها نگاه کنیم.

هرگز بر اساس شهرت فرد به او رأی ندهید

متأسفانه، برخی از افراد دهن بین هستند و یا طبق هیجانات حاکم بر جامعه عمل می‌کنند و در مقابل، افراد دیگری هم وجود دارند که مشکل آن‌ها این است که یا وقت ندارند و یا به اندازه کافی تنبل هستند؛ به طوری که به خود زحمت نمی‌دهند تا به طور منطقی و عمیق درمورد کاندیدا تحقیق کنند که این ضعف چنین افرادی، فرصتی می‌شود برای رقبای انتخاباتی که از وضعیت اقتصادی مناسبی برخوردار هستند و برای تبلیغ خود ریخت و پاش‌های زیادی می‌کنند و درواقع، این‌ها همان افرادی هستند که بازیگران خوبی در صحنه سیاست هستند. بنابراین، لطفاً هرگز فقط به دلیل معروف بودن یک نامزد به او رأی ندهید.

نحوه کنترل استرس کاندیدا را ارزیابی کنید

فردی که قصد دارد به عنوان رئیس جمهور، خادم مردم باشد باید بداند که این مسئولیت بسیار پرتنش و استرس زاست و نمی‌تواند به کارهای جامعه بی تفاوت باشد. این در حالی است که بسیاری از این افراد برای این که پیش چشم دیگران، تصویر خوبی از خود به جای بگذارند پول زیادی خرج می‌کنند.

با این وجود، همیشه در میان کاندیدای ریاست جمهوری، افرادی هم هستند که به هیچ عنوان و حتی در سخت‌ترین شرایط نیز استرس نمی‌گیرند.

به دنبال سیاستمداران به اصطلاح خداترس نباشید

برخی از سیاستمداران، همیشه در طول فعالیت کاری خود و یا برای این که یک جایگاهی را بدست آورند از عبارت خداترس بودن سوء استفاده می‌کنند که باید مراقب این موضوع بود و آن‌ها هم باید توجه کنند که به طور واقعی، حضور خدا را در تمامی دوران کاری خود درنظر داشته باشند.

فقط به دلیل رأی اکثریت به یک کاندیدای  انتخاباتی رأی ندهید

بسیاری از سیاستمداران تمایل دارند که از گروه‌های بزرگ حمایت کنند تا بتوانند فورا آرای اکثریت را بدست آورند که اگر شما هم جزء این گروه از رأی دهندگان هستید باید بدانید که با این کار، حق انتخاب خود را می‌گیرید. بنابراین، باید بدانید که اگرچه گوش دادن به پیشنهادهای دیگران ایرادی ندارد، امّا جوّ حاکم نباید باعث شود به این فکر بیفتید که به کاندیدی رأی دهید که توانسته اکثریت آرا را بدست آورد.

به طور خلاصه، به هیچ فردی اجازه ندهید که انتخاب شخصی شما را تعیین کند.

به سخنان منتقدان گوش دهید، امّا از افرادی که با کاندیدی زاویه دارند و در حقیقت، از متنفرها اجتناب کنید چراکه این افراد همیشه متنفر بدنیا می‌آیند و بزرگ می‌شوند تا همیشه منفی باشند و ویژگی اخلاقی آن‌ها به گونه‌ای است که هرگز به طور واقعی کسی را دوست ندارند و تنها چیزی را که می‌دانند مخالفت کردن با افرادی است که شخصا علاقه‌ای به آن‌ها ندارند و هرگز سعی نکنید که با آن‌ها در این خصوص بحث کنید چراکه هیچ سودی ندارد. این در حالی است که منتقدان، واقعا شرایط را درک می‌کنند و به آن آگاهی دارند.

گوش دادن به صحبت‌ها و نقد و نظرات منتقدان به شما کمک می‌کند تا مسائل را بر اساس واقعیت‌ها و نه صرفا نظرات شخصی و به صورت غرض ورزانه بسنجید.

به آن چه که کشور ما نیاز دارد رأی دهید نه به آن چه که شما نیاز دارید

اغلب سیاستمداران طوری رفتار می‌کنند که گویی واقعا فقرا را دوست دارند و شاید به ظاهر چنین باشد، امّا در عمل چیز دیگری را نشان می‌دهند. این که در صورت نیاز، کمک‌های آن‌ها را بپذیرید بسیار خوب است، امّا این بدان معنا نیست که لزوما باید به افرادی که به شما کمک می‌کنند، امّا صلاحیت لازم را ندارند رأی دهید.

بیایید جلوی این طرز تفکر را بگیرید و یک‌بار برای همیشه به آن چه که صلاح کشور است رأی دهید نه به منافع خودتان.