شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت#سعد حریری#تشکیل دولت

لبنان|چالش‌های سعد حریری قبل و بعد از تشکیل دولت/ نبیه بری: مشکل لبنان ۱۰۰ درصد داخلی است


لبنان|چالش‌های سعد حریری قبل و بعد از تشکیل دولت/ نبیه بری: مشکل لبنان 100 درصد داخلی است

رئیس پارلمان لبنان با اعلام اینکه مشکل لبنان ۱۰۰ درصد داخلی است گفت، این هفته برای بحران تشکیل دولت بسیار تعیین کننده خواهد بود.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری رسمی لبنان، «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان روز گذشته درباره آخرین تحولات مربوط به پرونده تشکیل دولت در این کشور و ابتکار وی در این زمینه اظهار داشت که این هفته برای بحران تشکیل دولت در کشور بسیار حساس و تعیین کننده خواهد بود؛ چراکه لبنان دیگر تحمل بن بست سیاسی را ندارد.

وی تصریح کرد، من بسیار متاسفم که فضای بین‌المللی و عربی و کل جهان بیشتر از خود لبنانی‌ها به کشور ما اهمیت می‌دهند.

نبیه بری خطاب به مسئولان لبنانی تاکید کرد، اگر شما به خودتان کمک کنید می‌توانید از دیگران کمک بگیرید و همه مردم لبنان می خواهند که به کشور خودشان کمک کنند.

وی افزود، این سخنان را دیروز از زبان نمایندگان هیئت بانک جهانی شنیدم و آنها به شکل مداوم در سفرهایی که به لبنان دارند این موضوعات را تکرار می‌کنند.

رئیس پارلمان لبنان بار دیگر تاکید کرد که مشکل لبنان 100 درصد داخلی است و من از هیئت بانک جهانی شنیدم که همه مایل به کمک به لبنان هستند؛ اما قبل از آن لبنانی‌ها باید با کمک به خودشان این کار را شروع کند.

نشست جبران باسیل با نمایندگان حزب الله و نبیه بری

از سوی دیگر شب گذشته «جبران باسیل» رئیس جریان آزاد ملی لبنان میزبان «علی حسن خلیل» معاون سیاسی دبیرکل حزب‌الله لبنان و «حاج حسین خلیل» معاون رئیس پارلمان و حاج «وفیق صفا» مسئول واحد ارتباط و هماهنگی در حزب‌الله بود.

طرفین در این نشست تحولات سیاسی و مسائل مربوط به پرونده تشکیل دولت را مورد بررسی قرار دادند.

منابع آگاه از نشست مذکور فضای این جلسه را مثبت ارزیابی و اعلام کردند احتمالاً شاهد پیشرفت در پرونده تشکیل دولت با اصول میثاق ریاست جمهوری و قانون اساسی و نیز بر اساس قواعد ابتکار فرانسه باشیم.

همچنین منابع گزارش دادند که حاضران در جلسه مذکور بیشتر به مسئله توزیع پست‌های وزارتی پرداخته و ایده‌های جدیدی در رابطه با حل مشکل معرفی دو وزیر مسیحی ارائه کردند. بر این اساس توافق شد که این طرف‌ها طی هفته جاری نشست سومی نیز به منظور بررسی بیشتر موضوعات مربوط به پرونده تشکیل کابینه برگزار کنند.

از سوی دیگر منابع وابسته به کاخ ریاست جمهوری لبنان اعلام کردند که هنوز اتفاق جدیدی نیفتاده و باید تا پایان هفته جاری منتظر بمانیم؛ ضمن اینکه «میشل عون» رئیس‌جمهوری کشور قصد کناره گیری از منصب خود قبل از پایان دوره ریاست جمهوری را ندارد. همچنین جبران باسیل منتظر است تا از تعهد «سعد حریری» نخست وزیر مکلف برای تشکیل دولت لبنان طبق اصول قانون اساسی و میثاق ریاست جمهوری مطمئن شود.

منابع جریان آزاد ملی لبنان تاکید کردند که این جریان همه امکانات لازم برای تشکیل دولت را فراهم کرده و از همه ایده‌ها در این زمینه استقبال می‌کند و همچنین ابتکار رئیس پارلمان نیز همچنان ادامه دارد.

چالش های حریری قبل و بعد از تشکیل دولت

منابع آگاه لبنان در پایان اعلام کردند که بحث استعفای نمایندگان جریان المستقبل از پارلمان تا حدودی منتفی شده؛ اما موضوع استعفای سعد حریری همچنان روی میز است.

نبیه بری برای حل بحران تشکیل دولت و نزدیک کردن دیدگاه‌ها بین میشل عون و سعد حریری که مأمور تشکیل دولت است، ابتکاری ارائه کرد. در طرح نبیه بری تشکیل دولتی متشکل از 24 وزیر به جای 18 وزیر است. علاوه بر این، یک سوم معطل (کرسی‌های مورد مناقشه) به هیچ گروه سیاسی در لبنان تعلق نخواهد گرفت. در واقع، در طرح نبیه بری، یک سوم کرسی‌هایی که میان حریری و عون مورد مناقشه بود، به هیچ گروه سیاسی تعلق نخواهد گرفت تا عملاً بن بست تشکیل کابینه پایان یابد.

اکنون حریری در صورت عدم استعفا، باید در شرایطی تشکیل کابینه دهد که لبنان با بدترین بحران از زمان جنگ داخلی این کشور بین سال‌های 1975 تا 1990 روبه‌روست. حتی در صورت توافق بر سر تشکیل دولت، کابینه حریری با فهرستی از مشکلات جدی از جمله تقسیم قدرت در لبنان، بحران بانکی، سقوط ارزی، افزایش فقر و بدهی‌های فلج‌کننده دولت روبه‌رو است. دولت جدید همچنین باید با شیوع ویروس کرونا و پیامد‌های انفجار بزرگ ماه اوت نیز مقابله کند.

انتهای پیام/