شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#انرژی اتمی#تعطیل

برنامه صلح آمیز هسته‎‌ای ایران و گزارش‎‌های مغرضانه مدیرکل آژانس

برنامه صلح آمیز هسته‎ای ایران و گزارش‎های مغرضانه مدیر کل آژانس

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همه وظایف خود را تعطیل کرده و بر روی فعالیت‌های هسته‌ای ایران متمرکز شده است این در حالی است که وظیفه یاری برای دستیابی کشورهای عضو به فناوری هسته‌ای صلح آمیز را نیز دارد.

به گزارش مشرق، «رافائل گروسی»، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در تازه‌ترین گزارش خود که درباره ایران منتشر کرده، مدعی شد که انتظاراتش در خصوص مسائل پادمانی ایران برآورده نشده و ابراز امیدواری کرده محدودیت‌های نظارتی این نهاد در ایران پایان یابد.

روشن است که ایران پس از خروج آمریکا از برجام، باید تعهدات خود را کاهش می‌داد و این تصمیم در چارچوب توافق هسته‌ای اجرا شد.

ایران یکسال پس از خروج آمریکا از برجام، تصمیم گرفت تا تعهدات خود را کاهش دهد.

از ماه‌های پایانی سال گذشته نیز دور دیگری از مذاکرات ایران و ۱+۴ آغاز شد و تاکنون ادامه داشته است.

خواسته گروسی از ایران برای پایان دادن به مدودیت‌های پادمانی خواسته‌ای غیرقانونی و غیرمنطقی است؛ علاوه بر این که آیا او و سازمان زیر مجموعه‌اش وظایف دیگری در قبال کشورهای عضو ندارند؟

ایران در طول فعالیت‌های هسته‌ای خود بارها ثابت کرده که هیچ انحرافی برای تولید سلاح هسته‌ای نداشته است و محکم‌ترین آن، توافق هسته‌ای است که ایران آن را به طور کامل اجرا کرد و در گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از زمان «یوکیا آمانو» بارها بر این موضوع صحه گذاشته شده است.

اکنون نیز مذاکرات وین جریان دارد؛ مذاکره بر سر توافقی که وجود دارد و اعضای این توافق آن را امضا کرده‌اند، اما اینبار نیز ایران برای نشان دادن حسن نیت این مذاکرات را پذیرفت، اما آمریکا و اروپا همچنان بر سیاست غلط خود پافشاری می‌کنند و قصد دارند خواسته‌های خود را به ایران تحمیل کنند.

گروسی اگر از بابت فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران نگران است، بهتر است اندکی هم نگران فعالیت‌های هسته‌ای غیر قانونی رژیم صهیونیستی باشد و از سوی دیگر کشورهای غربی را که خود شهروند یکی از آن‌هاست وادار کند تن به توافق هسته‌ای بدهند و آن را اجرا کنند تا ایران نیز به تعهدات هسته‌ای خود در توافق هسته‌ای بازگردد.

البته این نکته نباید فاموش شود که ۶ سال از اجرای برجام گذشته و این زمان باید برای ایران محاسبه شود و اگر قرار بر رسیدن به نتیجه در وین است، این موضوع نباید مغفول بماند.

منبع: فارس