واشنگتن: جلوگیری ایران از فعالیت بازرسان، مذاکرات وین را پیچیده می کند

 واشنگتن در نامه ای به آژانس بین المللی انرژی اتمی ادعا کرد که جلوگیری ایران از فعالیت بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی آنگونه که توافق شده، مذاکرات وین را پیچده می کند.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، دیروز دوشنبه در نشست فصلی شورای حکام آژانس، بار دیگر نسبت به فعالیت‌های هسته‌ای ایران ابراز نگرانی کرد.

او در اظهاراتی بی اساس مدعی شد: «با توجه به امتناع ورزیدن ایران برای ادامه بازرسی‌ها و نظارت به مدت طولانی، به شدت نگران هستم که ایران در حال پنهان کردن مواد هسته‌ای باشد.»

گروسی در ادامه ادعاهای خود گفت: «عدم پیشرفت در شفاف سازی پیرامون سوالات آژانس در مورد صحت و کامل بودن اعلامیه‌های پادمانی ایران، به طور جدی بر توانایی آژانس بین المللی انرژی اتمی برای اطمینان از ماهیت صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران تأثیر می‌گذارد.»

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی همچنین مدعی شد جلسات گفتگو و مذاکره با ایران احتمالاً نتیجه مثبتی نخواهد داشت.

او در ادامه اظهارات بی اساس خود گفت: به ایران می‌گویم باید به دادن تفسیر‌های مناسب، پایبند باشید. ایران اورانیوم را به اندازه نزدیک به سطح مربوط به تولید سلاح هسته ای، غنی سازی می‌کند. برنامه هسته‌ای ایران به مرحله غنی سازی در سطح بالا رسیده است. برنامه هسته‌ای ایران، نزدیک به مرحله تولید سلاح هسته‌ای است.

کاظم غریب آبادی سفیر و نماینده دائم کشورمان در سازمان‌های بین‌المللی در وین و همچنین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بامداد امروز (سه‌شنبه) در یک رشته توئیت به این سخنان «رافائل گروسی» واکنش نشان داد.

غریب آبادی در این خصوص در توئیتی نوشت: مواضع گروسی حاکی از رویکرد یکطرفه دبیرخانه آژانس در برابر تعاملاتش با ایران و نادیده گرفتن سطح همکاری و تعامل فیمابین است. این رویکرد می‌تواند به مانعی برای تعاملات آتی بین دو طرف تبدیل شود.