شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#نفت ایران#مذاکرات وین

آینده نفت ایران در گرو مذاکرات وین

نرسی قربان_کارشناس حوزه انرژی

انرژی آینده نفت ایران در گرو مذاکرات وین

موضوع افزایش قیمت جهانی نفت و قرارگیری آن در محدوده ۷۰ دلار در کنار مباحثی همچون احیای احتمالی برجام و بازگشت ایران به مجامع بین‌المللی، اهمیت بررسی وضعیت صنعت نفت کشور در شرایط فعلی و آینده را دو چندان می‌کند. قرارگیری و تثبیت نفت ایران در معاملات بین‌المللی به فاکتورهای متعددی وابسته است و در شرایط فعلی مولفه‌های مهمی که در این موضوع تاثیرگذار هستند می‌توان به برجام و FATF اشاره کرد. برجام از این منظر مورد توجه است که در صورت احیای آن و بازگشت کشورها به تعهدات خود، شرایط فروش نفت ایران تا حدود زیادی تسهیل می‌شود و مشکلات کنونی حل و فصل می‌شود و به عبارت بهتر درآمد ناشی از فروش نفت به کشور بازمی‌گردد.

نرسی_قربان

موضوع کرونا که در دو سال اخیر به یک پاندمی تبدیل شده است به شدت بر روند معاملات و تصمیمات جهانی در حوزه‌های مختلف به ویژه نفت تاثیرگذار بوده و رشد اقتصادی دنیا را تحت تاثیر خود قرار داده و تا حد زیادی تضعیف کرده است. در حال حاضر با کشف و گسترش واکسن این ویروس منحوس اقتصاد جهانی جانی دوباره به خود گرفته و مجددا تقاضا برای نفت رونق گرفته است. با توجه به این موضوع ایران برای ورود به بازارهای جهانی مشکل خاصی نخواهد داشت که در صورت حل شدن دو مشکل برجام و FATF شرایط نفتی ایران به گونه دیگری رقم خواهد خورد.

مذاکره برای بازگشت!

در صورت رفع مشکل تحریم و حضور ایران در سطح جهانی و همچنین حل مشکلات ناشی از جابه‌جایی‌های مالی که با FATF گره خورده است، میزان فروش نفت ایران به حالت سابق بازخواهد گشت. دفعه پیشین که برجام احیا شده بود بسیاری از تحلیلگران بر آن بودند که بهبود وضعیت بازار نفت ایران در بازه زمانی طولانی‌تری به روند سابق بازمی‌گردد اما بر خلاف تمام انتظارهای کارشناسان مطرح در حوزه نفت و انرژی، بازار ایران توانست خود را در کوتاه‌ترین زمان ممکن به زمان اوج بازگرداند. انتظار می‌رود که مذاکرات پیش رو نیز روند مثبتی را طی کنند و ایران در بازه زمانی کوتاه حضور خود را در بازارهای جهانی اعلام کند.

دنیا چشم‌انتظار نفت ایران

نفت ایران در تمام ادوار مشتری‌هایی داشته که با اعمال تحریم‌ها مجبور به خرید نفت سایر کشورها شدند. تعداد دیگری از مشتریان نفت ایران از کشورهای آسیایی و قسمت‌هایی از اروپا بوده که در شرایط تحریمی نیز همچنان به خرید خود از ایران ادامه می‌دادند، بنابراین می‌توان گفت در صورت حل شدن مشکلات ذکر شده ایران با کمبود و یا نبود مشتری مواجه نخواهد بود چراکه دنیا به انتظار نفت ایران نشسته است.

قیمت جهانی نفت در حال حاضر حدود ۷۰ دلار گزارش شده است که اگر مسئله اقتصاد جهان با وجود عوامل مختلف روند رشد و مثبتی را در پیش گیرد، قیمت جهانی نفت نیز بر مدار صعود حرکت خواهد کرد اما اگر کرونا باعث بروز مسائل جدیدی شود و اقتصاد دنیا را تحت تاثیر قرار دهد، ورق نفت بازخواهد گشت و نوسانات قیمتی از سر گرفته خواهد شد و در ادامه تقاضا برای نفت نیز با کاهش مواجه می‌شود و شاهد یک عقبگرد خواهیم بود و در این صورت ممکن است نفت جهانی در محدوده ۶۰ دلار جولان دهد.

نرخ ارز یکی از موضوعاتی است که به صورت مستقیم تحت تاثیر درآمدهای نفتی ایران بوده و هر نوع نوسانی در حوزه نفت قیمت ارز را با افت و خیز مواجه می‌کند. قطعا افزایش قیمت نفت موجی تقویت ارز می‌شود اما مسئله مهمی که در این مطرح است ورود درآمدهای نفتی به کشور است و به عبارت بهتر پول ناشی از معاملات نفتی بتواند آزادانه وارد بانک مرکزی شود که این معضل با احیای برجام تا حدود زیادی حل خواهد شد که در این صورت نیز باید گفت قیمت دلار در کشور فراتر از میزان فعلی نخواهد رفت و در همین کانال به ثبات می‌رسد.

 

 

نویسنده: نرسی قربان