«کوروش احمدی» دیپلمات پیشین در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا در خصوص ارتباط روند کند مذاکرات با انتخابات ایران اظهار کرد: فکر نمی‌کنم انتخابات در این قضیه جنبه تعیین کننده داشته باشد. غربی‌ها می‌دانند و ما هم خود واقف هستیم که تصمیم گیری در این حوزه ورای رئیس جمهوری است و در واقع در شورای امنیت ملی و نهایتا در سطح رهبری انجام  می‌شود. به هر حال، مقامات آمریکایی گفته‌اند که انتخابات در ایران از نظر آنها فاکتور مهم و تعیین کننده‌ای نخواهد بود.

او افزود: فقط یک مسئله می‌تواند روی این پروسه تاثیر داشته باشد و آن این که مسئولیت این توافقی که ممکن است در این شرایط و در دولت روحانی شکل بگیرد را آیا کسانی که جانشین دولت فعلی می‌شوند خواهند پذیرفت یا خیر؟ مثلا برجام در سال 94 با اینکه به تصویب مجلس رسید و شورای نگهبان هم مصوبه مجلس را تایید کرد ولی مسئولیت آن را جناح اصولگرا که کنترل مجلس را در دست داشت، عملا نپذیرفت.

احمدی ادامه داد: یعنی کسانی که در مجلس بودند و رای مثبت دادند و تصویب کردند مسئولیت را نپذیرفتند و بعدا دولت را به خاطر برجام زیر ضرب قرار دادند. در شرایط فعلی هم که وزارت خارجه دارد این مذاکره را انجام می دهد واقعا مهم است که مسئولیت آن را طرف های ذیربط اگر با آن موافقت می کنند، در آینده بپذیرند و اگر هم موافق نیستند از همین ابتدا صریحا بگویند و با توافقی که ممکن است شکل بگیرد مخالفت کنند و از این همین ابتدا جلوی آن را بگیرند. نه اینکه وقتی موافقت کردند و اجرا شد، بعدا به استخوان لای زخم جدیدی تبدیل شود. 

او افزود: برجام تبدیل به حربه یک جناح علیه جناح دیگر تبدیل و کشور از این جهت دچار آسیب های جدیدی نشود . به این ترتیب که این توافق احتمالی جدید به اسم دولت فعلی باشد و با موافقت ضمنی یا صریح جناح مقابل انجام شود و بعدا دولت اصولگرای آینده خود را از آن مبرا بداند و زمینه جدیدی برای مسئولیت نپذیرفتن و اختلاف شکل گیرد و مثلا گفته شود که اگر ما بودیم بهتر انجام می دادیم. به این دلیل بهتر است که نماینده ای از جانب جناح مقابل یا دولت احتمالی آتی، مثلا از جانب کاندیداهای اصولگرا، در جریان این مذاکرات باشند و نظر بدهند و کار با موافقت آنها انجام شود که بعد از توافق نتوانند از خودشان سلب مسئولیت بکنند.