شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#برجام#روسیه#انرژی اتمی

دیپلمات روس: احیای برجام به نفع جامعه بین‌الملل است

دیپلمات روس: احیای برجام به نفع جامعه بین‌الملل است - کراپ‌شده

نماینده روسیه در سازمان‌های بین المللی در وین اتریش در نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکید کرد که احیای برجام به نفع جامعه بین‌الملل است.

به گزارش مشرق، «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین اتریش گفت که بودن برجام بهتر از نبودن آن است.

وی که در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صحبت می‌کرد، گفت: «آنهایی که مدعی هستند نبودن برجام بهتر از برجام بوده در حال تفسیر غلط واقعیت ها و نادیده گرفتن واقعیت عینی برای مقاصد سیاسی خودشان هستند و اعضای شورای حکام و تمامی کشورهایی که منطقی فکر می کنند باید از گفت وگوها درباره احیای برجام حمایت کنند».

اولیانوف در ادامه سخنانش گفت: «احیای برجام به نفع تمام جامعه بین الملل بوده و این برنامه ماهیت صلح آمیز برنامه هسته ای ایران را تضمین کرده و همکاری اقتصادی با ایران و امنیت خاورمیانه را افزایش می‌دهد و برای یک مدت طولانی ایران یکی از اعضای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواهد بود که بیشترین راستی آزمایی را خواهد داشت».

دولت آمریکا در دوران ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق این کشور به طور یکجانبه و بر خلاف قوانین بین‌المللی از توافق هسته‌ای با ایران که با نام «برنامه جامع اقدام مشترک» یا برجام شناخته می‌شود خارج شد و سیاست فشار حداکثری را علیه ایران اتخاذ کرد.

جمهوری اسلامی ایران تا یک سال بعد از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق بین‌المللی که به تایید شورای امنیت سازمان ملل رسیده، عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند فرصت دهد برای تحقق این وعده تلاش کنند.

بعد از گذشت یک سال از خروج آمریکا از برجام ایران اعلام کرد با توجه به اینکه کشورهای اروپایی از توانایی یا اراده لازم برای عمل به وعده‌هایشان برخوردار نبوده‌اند در گام‌های متعهد تعهداتش ذیل برجام را کاهش می‌دهد.

جمهوری اسلامی ایران، بعد از برداشتن ۵ گام برای کاهش تعهدات، سرانجام ۱۵ دی‌ماه ۱۳۹۸ اعلام کرد دیگر با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی سازی، درصد غنی سازی، میزان مواد غنی شده، و تحقیق و توسعه) مواجه نیست.

اقدامات ایران به موجب مفاد توافق هسته‌ای از جمله بند ۳۶ این توافق انجام می‌شد که به تهران اجازه می‌دهد در صورت عمل نکردن طرف‌های دیگر به تعهداتشان ذیل برجام، تعهداتش در این توافق را کاهش دهد.

منبع: فارس