شهر خبر

اختلاف در اتحادیه اروپا درباره طرح پیشنهادی آلمان برای لغو حق وتو


اختلاف در اتحادیه اروپا درباره طرح پیشنهادی آلمان برای لغو حق وتو

بعد از ارائه طرح لغو حق وتو در تصمیم‌گیری‌ها در عرصه سیاست خارجی از طرف آلمان بحث‌ها در این باره بالا گرفته و این طرح با مخالفت شورای اروپایی و موافقت پارلمان اروپا مواجه شده است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، پیشنهاد آلمان برای لغو حق وتو در اتحادیه اروپا بحث هایی را در این اتحادیه ایجاد کرده و مخالفان و موافقانی پیدا کرده است.

"هایکو ماس"، وزیر امور خارجه آلمان روز دوشنبه طی سخنانی در مراسم افتتاحیه کنفرانس نمایندگی‌های دیپلماتیک آلمان خواستار پایان دادن به اصل اتفاق نظر در زمینه سیاست خارجی اتحادیه اروپا شده و گفت: ما نباید توسط کشورها به گروگان گرفته شویم.

وی با اشاره به سنگ اندازی های مجارستان در طرح های سیاست خارجی اروپا گفت: ما دیگر نمی توانیم بیش از این اسیر کسانی شویم که با وتو سیاست خارجی اروپا را فلج می کنند. کسی که این کار را انجام می دهد دیر یا زود با انسجام اروپایی بازی می کند.

ماس خواستار حذف حق وتو در تصمیم گیری ها در عرصه سیاست خارجی شد حتی اگر این به معنای در اقلیت قرار گرفتن یک کشور باشد.

چارلز میشل، رئیس شورای اروپایی بعد از ارائه طرح جدید آلمان برای لغو حق وتو در تصمیم گیری ها در عرصه سیاست خارجی در این باره ابراز تردید کرده و درباره عواقب احتمالی منفی این طرح هشدار داد.

در مقابل بزرگترین فراکسیون پارلمان اروپا از این طرح حمایت کرده است. منفرد وبر، رئیس فراکسیون حزب مردم پارلمان اروپا در این باره گفته است: اگر اتحادیه اروپا بخواهد در مفهوم اروپایی تاثیرگذار باشد باید موثرتر شود. برای این منظور این مسئله ضرورت دارد که از اصل اتفاق نظر در عرصه سیاست خارجی فاصله بگیریم.

اما رئیس شورای اروپایی بر این عقیده است که "تجربه او نشان می دهد وقتی همه در کنار هم قرار گیرند و تصمیماتی به اتفاق آراء اتخاذ شود نفوذ اتحادیه اروپا در دنیا بیشتر می شود."

وی در این باره گفت: قبل از اینکه ما درباره لغو تصمیم گیری به اتفاق آراء تصمیم گیری کنیم باید به خوبی درباره آن بیاندیشیم.

وی به عنوان نمونه به تصمیم اتحادیه اروپا برای خنثی سازی این اتحادیه در قبال مسئله آب و هوا تا سال 2050 که به اتفاق آراء اتخاذ شد اشاره کرد و تاکید کرد: اروپا به این ترتیب یک پیام قدرتمند به شهروندان و شرکت ها در اتحادیه اروپا و همچنین بقیه جهان صادر کرد.

منفرد وبر به این موضع گیری شورای اروپایی انتقاد وارد کرده و گفت: رئیس شورای اروپای نباید درباره ناتوانی اتحادیه اروپا بلکه باید درباره توانایی آن برای اقدام صحبت کند.

مجارستان تحت نخست وزیری ویکتور اوربان سال هاست که به استفاده گسترده از حق وتو در زمینه سیاست خارجی شناخته شده است. این امر اغلب درباره منافع چین اتفاق می افتد. مجارستان اخیرا بیانیه اتحادیه اروپا درباره قانون امنیتی چین برای هنگ کنگ را مسدود کرد.

وزارت خارجه آلمان این مسئله را به عنوان چالشی گسترده می بیند. میگل برگر از مقام های ارشد وزارت خارجه آلمان هم اخیرا انتقاد شدیدی به سیاست های مجارستان وارد کرده و هفته پیش در پیامی توئیتری اعلام کرده بود که سیاست خارجی و امنیت مشترک اتحادیه اروپا نمی تواند بر اساس سیاست تحریم و محاصره شکل گیرد.

طبق مقررات کنونی اتحادیه اروپا، شماری از تصمیم‌های مهم از جمله در زمینه سیاست‌های مالیاتی یا خارجی بایستی با موافقت همه اعضای‌ این اتحادیه گرفته شود. همین مساله در عمل به هرکدام از 27 عضو اتحادیه اروپا این امکان را می‌دهد که مانع از تصمیم گیری در زمینه‌ای خاص شده و یا آن را به تأخیر بیاندازند.

انتهای پیام/