شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت#مناظره#مناظره انتخاباتی

قاضی‌زاده: آموزش و پرورش، مهم‌ترین وزارتخانه دولت است

قاضی زاده هاشمی نمایه

سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در بخش چهارم از دومین مناظره انتخاباتی در بخش پاسخ به سوالات گفت: آموزش و پرورش، مهمترین وزارتخانه دولت است.

به گزارش مشرق، سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، در بخش چهارم از دومین مناظره انتخاباتی در بخش پاسخ به سوالات خطاب به رقیبان خود گفت: این مناظرات برای فهم مردم از برنامه‌ها و تیم فکری همراه کاندیدای نامزدها است. حرکات نمایشی و پرداختن به حواشی برای جلب توجه این بار اثر نخواهد کرد.

وی ادامه داد: برخی دوستان در کلام خود صفات را جمع می‌بندند و می‌گویند کسانی که اینجا هستند این گونه‌اند و جملات این چنین به کار می‌بندند. اینکه همه را به صورت جمع خطاب قرار می‌دهند موضوع درستی نیست و اگر درباره موضوعی همه را جمع می‌بندند و خطاب می‌کنند باید برای حرف خود دلیل بیاورند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری درباره اجرای سند بنیادین تحول آموزش و پرورش و علل عدم موفقیت کامل آن اظهار کرد: مسئله آموزش و پرورش اساسی‌ترین مسئله هر کشور است. هر کشوری با وضعیت آموزش و پرورش سنجیده می‌شود. به نظر من مهم‌ترین وزارتخانه کشور همین وزارت آموزش و پرورش است.

قاضی زاده هاشمی تصریح کرد: البته در نظام تعلیم و تربیت به تحولات بنیادین نیاز داریم و باید ببینیم محصولی که وزارت آموزش و پرورش قرار است به ما بدهد چه باید باشد. فارغ‌التحصیل در دوره عمومی باید کسی باشد که سواد زمان خود را داشته باشد، مهارت اجتماعی موثر برای ارتباط با دیگران را کسب کرده باشد و همچنین مهارت شغلی ساده ای برای اداره زندگی خود آموخته باشد.

وی ادامه داد: ۱۵ هزار نوع مهارت مختلف داریم. زمان این موضوع وقتی است که فرد به بلوغ می‌رسد یعنی در حدود سن ۱۵-۱۶ سالگی باید مهارت آموزی اتفاق بیفتد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری درباره نظام حاکم آموزشی عنوان کرد: ما از سن ۷ سالگی تا ۱۸ سالگی اطلاعات زیادی را به دانش آموزان می‌دهیم؛ اما امروز نظام تعلیم و تربیت به سمت استعدادیابی رفته که در سن ۷-۸ سالگی انجام می‌شود و افراد بر اساس استعدادهایشان ارتقا پیدا می‌کنند.

قاضی زاده هاشمی تصریح کرد: این روش استعدادیابی به نوعی هدایت تفصیلی برای افراد را محقق می‌کند. اما در نظام ما اینگونه نیست، دانش‌آموز را رها می‌کنیم و در نهایت یک مسابقه گذاشته‌ایم که برای همان مسابقه اطلاعات اضافه بسیاری به آنها تحمیل می‌کنیم.

وی در رابطه با اصلاح امور آموزش و پرورش گفت: اگر بخواهیم وارد اصلاح آموزش و پرورش بشویم، مسئله ورودی ما معلمان و موضوع منزلت آنها خواهد بود، باید کاری بکنیم که بالاترین رتبه شغلی در کشور رتبه معلمان باشد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اهمیت اجرای عدالت آموزشی عنوان کرد: نکته دوم بحث عدالت آموزشی است. امروز در برخی مدارس شمال تهران فردی برای تحصیل ۱۶ برابر دانش آموزانی در مراکز سایر استان‌ها هزینه می‌کند. همچنین ۱۹ مدل مدرسه کوچک و بزرگ داریم که انواع مختلفی از مدارس را ایجاد کرده است.

قاضی زاده هاشمی ادامه داد: این روش نشان می‌دهد که آینده را داریم به پولداران می‌فروشیم، یعنی سیاستمداران، دانشمندان و نخبگان آینده کسانی خواهد بود که با پول آمده‌اند و وارد دانشگاه‌ها شده‌اند.

وی در انتهای زمان خود اظهار کرد: در تحول بنیادین آموزش و پرورش، مسئله حرفه‌آموزی و مهارت آموزی نکته مهم دیگری است که باید به آن پرداخته شود.