به گزارش برنا، سعید جلیلی در ادامه مناظرات درباره سیاست خارجه گفت: عرصه روابط بین کشورها نقاط اشتراک و اختلاف دارد. نقاط اشتراک تعامل و نقاط اختلاف تقابل ایجاد می‌کند. این هنر دولت‌هاست تا نقاط تقابل را مدیریت کنند.

وی افزود: 200 کشور در دنیا وجود دارد. سیاست‌ ما باید تعامل سازنده با جهان باشد اما اشکال ما به دولت همین است که معطل 3_4 کشور مانده است. یک روز به بهانه ترامپ، یک روز برجام، یک روز اف ای تی اف معطل ماند. اینها دشمنی می‌کنند، شما باید هنر داشته باشید فرصت را از دست ندهید و با کسانی که نقطه اشتراک دارید تعامل برقرار کنید.

وی عنوان داشت: این کشورها می‌تواند در جهان اسلام، در منطقه و در اطراف همین کشورمان باشد. باید مجموعه فرصت‌ها را بلفعل کرد نه اینکه کشور معطل شود و بگویند می‌خواهیم کاخ سفید را حسینیه کنیم، این صحبت‌ها موحشی است.

جلیلی ادامه داد: بایدن می‌گوید ایران وارد عرصه جدیدی شده است که می‌تواند صحنه جدید تعریف کند. ما امروز فرصت های بزرگ داریم اما در تعاملات اقتصادی از فرصت‌های بسیار گسترده استفاده نکردیم.در خنثی کردن تحریم باید با ابزار اقتصادی دشمن را پشیمان کنیم و این شدنی است.