شهرخبر

سعید جلیلی: رئیس‌جمهور این نیست که چند حرف تند بزند

جلیلی نمایه

سعید جلیلی در بخش دوم از دویمن مناظره انتخاباتی که به نقد اظهارات کاندیداها می‌پرداخت، اظهار کرد: رئیس‌جمهور این نیست که چند حرف تند بزند.

به گزارش مشرق، سعید جلیلی گفت: یکی از مشکلاتی که باعث می‌شود کشور پیش نرود فرهنگ سیاسی ما و کارهای نمایشی و تعارفات است. ما امروز درباره انتخاب رئیس‌جمهور صحبت می‌کنیم و رئیس‌جمهور کسی است که می‌خواهد ماشین حرکت دولت را راه بیندازد و دستگاه‌های مختلف را فعال کند.

وی بیان کرد: ما باید تعارف را کنار بگذاریم و واقعاً آیا این نوع مناظره و چنین سوالاتی و همچنین این نوع پاسخگویی می‌تواند به مردم کمک کند؟ غرض از این جلسه آن است که مردم بتوانند انتخاب کنند.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: بسیاری از موضوعاتی که مورد توجه مردم است در گفتگوهای ما مطرح نمی‌شود. ۲۷ درصد جمعیت ما در روستاها زندگی می‌کنند و باید گفته شود که برای آینده روستاها چه برنامه‌ای داریم. متأسفانه تا الان حتی یک سوال هم از بنده در این باره پرسیده نشده است.

جلیلی ادامه داد: همچنین بانوان نیمی از جمعیت جامعه را تشکیل می‌دهند. درباره جوانان، نیروهای آموزش و پرورش و ورزشکاران حتماً باید صحبت شود. این نوع صحبت کردن به انتخاب مردم کمک نمی‌کند. اگر ما می‌خواهیم کشور را نه تنها اداره، بلکه جهش دهیم باید بدانیم که اولویت ما چیست و مشخص شود با چه برنامه‌هایی باید این کار را انجام دهیم.

وی بیان کرد: هدف از برگزاری مناظره‌ها این است که مردم بتوانند بهتر انتخاب کنند. تقاضای بنده از نامزدها این است که همین جا این اصلاح را انجام دهیم و یک سوال مشخص شود. نمی‌خواهیم که از نامزدها تست هوش بگیریم، بلکه بهتر است به قول دانشجویان «open book» باشد و نامزدها درباره یک سوال هر چیزی را که می‌دانند مورد مطالعه قرار دهند و نظر خود را درباره آن مطرح کنند.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهارداشت: ما اگر صحبت از جمهوریت می‌کنیم، باید به این مسئله توجه کنیم که مردم باید بدانند کدام موضوع در اولویت است و نامزدها لازم است درباره این اولویت‌ها صحبت کنند.

جلیلی ادامه داد: حرف‌های پراکنده راه به جایی نمی‌برد. زمانی که ما از رئیس جمهور صحبت می‌کنیم، رئیس جمهور باید کسی باشد که بتواند با اقتدار و قوت دولت آینده را اداره کند و اگر ما می‌گوئیم دولت باید جهش پیدا کند لازمه آن این است که رئیس جمهوری بتواند بگوید که برای فلان موضوع چگونه قرار است به دستگاه‌ها مأموریت دهد و برای آنها کار تعریف کند. رئیس جمهور مقتدر این نیست که چند حرف تند بزند یا سروصدا کند.