شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#عراق#آرام

شمال عراق نا آرام شد/نیروهای بارزانی و پ.ک.ک درگیر شدند!+جزییات

اختلاف‌ها بین حزب دموکرات کردستان عراق به رهبری «مسعود بارزانی» و حزب کارگران کرد ترکیه (پ.ک.ک) در شمال عراق بالا گرفته و به برخورد نظامی رسیده است.

شمال عراق نا آرام شد/نیروهای بارزانی و پ.ک.ک درگیر شدند!+جزییات

به گزارش منیبان، عناصر جنگجوی پ.ک.ک امروز سه شنبه یکی دیگر از عناصر پیشمرگ شاخه نظامی حزب دمکرات کردستان عراق را در شمال عراق به قتل رساندند تا تعداد کشته های این حزب در هفته جاری به شش نفر برسد.

رییس بخش «درکار» از توابع استان دهوک در شمال عراق امروز در اظهاراتی رسانه ای گفت که نیروهای حزب کارگران کرد ترکیه (پ.ک.ک) یکی از عناصر پیشمرگ (شاخه نظامی حزب دمکرات کردستان عراق) را به قتل رسانده است.

«ادیب جعفر» گفته که فرد کشته شده «رضوان محمد علی» نام دارد که در حین تلاش نیروهای پیشمرگ کرد برای کنترل یکی از مناطق راهبردی در ارتفاعات «گیره» مشرف به بخش درکار به قتل رسیده است.

پیش از این نیز در جریان درگیری بین نیروهای پیشمرگ شاخه حزب دمکرات کردستان عراق و پ.پ.ک در شنبه گذشته پنجم ژوئن (۱۵ خردادماه ۱۴۰۰) در منطقه موسوم به ارتفاعات «متین» در شهرستان «العمادیه» از توابع استان دهوک، پنج نیروی پیشمرگ وابسته به حزب بارزانی کشته و هشت تن دیگر زخمی شدند.

براساس گزارش ها، این بالاترین آمار کشته و زخمی در صفوف نیروهای پیشمرگ حزب بارزانی در درگیری با «پ.ک.ک.» به شمار می رود.

در حالی که حزب دمکرات کردستان عراق، عناصر پ.ک.ک را مسوول این حمله و کشته و زخمی کردن تعدادی از نیروهایش دانسته اما حزب کارگران کرد ترکیه در بیانیه ای متعاقبا نقش خود را در این درگیری تکذیب و خواهان تحقیق و تفحص در حادثه شد.

این درحالی است که وزارت پیشمرگ اقلیم کردستان عراق از دولت مرکزی عراق خواست که برای بازداشتن فعالیت عناصر جنگجوی «پ.ک.ک» مداخله کند.

اختلافات بین حزب دمکرات کردستان عراق و «پ.ک.ک» از اواخر سال گذشته میلادی (۲۰۲۰) بر سر سلطه بر منطقه راهبردی «سنجار» در ۱۱۰ کیلومتری غرب موصل در شمال عراق، تشدید شده است.

نخستین درگیری مسلحانه بین دو طرف بعد از توافق بین بغداد و اربیل در ۱۸ مهرماه ۹۹ برای عادی سازی شرایط در سنجار، در اواخر ۲۰۲۰ اتفاق افتاد و منجر به تلفاتی در صفوف نیروهای پیشمرگ حزب بارزانی شد.

در حالی که حزب بارزانی به شدت این روزها با حضور نیروهای پ.ک.ک در شمال عراق مخالف است، دیگر احزاب کرد شمال عراق چندان موضع جدی در این خصوص ارائه نکرده اند.

شمال عراق چند وقتی است که براثر اختلافات بین پیشمرگ های حزب بارزانی و پ.ک.ک و حضور نظامی ترکیه در این منطقه شاهد بی ثباتی و ناآرامی است.

ترکیه علت حضور نظامی خود را در شمال عراق نیز وجود عناصر «پ.ک.ک» عنوان کرده است این درحالی است که آنکارا طی توافقی که از آن تاریخی یاد شد، در آوریل ۲۰۱۳ به عناصر مسلح پ.ک.ک اجازه داد در شمال عراق مستقر شوند.

انتقال عناصر مسلح پ.ک.ک به شمال عراق در همان زمان به دلیل اینکه بدون هماهنگی و توافق با بغداد صورت گرفته بود، دولت مرکزی عراق به شدت به آن اعتراض کرد اما اغلب احزاب کرد شمال عراق در آن برهه نسبت به این توافق و انتقال عناصر جنگجوی «پ.ک.ک» موضع سکوت گرفتند.