شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#وزن

دلایل شکست در کاهش وزن

دلایل شکست در کاهش وزن

دلایل شکست در کاهش وزن
یک متخصص تغذیه گفت: از آنجا که شاخص BMI ارتباط مستقیمی با قد و وزن دارد، با کاهش وزن می‌توانید شاخص توده بدنی خود را کاهش دهید.
به گزارش بهداشت نیوز ،گلبن سهراب، با اشاره به اینکه bmi مخفف Body Mass Index به معنی شاخص توده بدنی است اظهار کرد: BMI یک معیار برای سنجش و اندازه گیری چربی بدن بر اساس قد و وزن هر فرد است.
 
وی افزود: شاخص توده بدنی نشان دهنده میزان چربی بدن است، افراد با دانستن بی ام آی بدنشان می‌توانند ذهنیتی نسبی از وضعیت جسمی شأن به دست آورند و در صورت نیاز به درمان و حفظ سلامتی تصمیم بگیرند.
 
گلبن با اشاره به نحوه محاسبه توده بدنی توضیح داد: محاسبه bmi یعنی وزن خود را بر حسب کیلوگرم بر مجذور قدتان بر حسب متر تقسیم کنید، عددی که به دست می‌آید bmi نام دارد، به طور مثال شاخص توده بدنی فردی با قد ۱۷۰ سانتیمتر (۱.۷ متر) و وزن ۵۸ کیلوگرم، ۲۰ است.
 
این متخصص تغذیه ادامه داد: چنانچه BMIزیر ۱۸,۵ باشد فرد باید با مراجعه به پزشک در مورد پایین بودن وزن خود مشورت کند و در صورتی که مشکل خاصی وجود ندارد به کمک یک متخصص تغذیه وزن خود را تا حد بازه ایده آل افزایش دهد.
 
وی افزود: اگر شاخص توده بدنی فردی کمتر از ۱۸.۵ باشد، شخص دچار کاهش وزن و چنانچه بین ۱۸.۵ و ۲۴.۹ باشد، شخص در بازه وزن سالم قرار دارد.
 
گلبن ادامه داد: چنانچه شاخص توده بدنی بین ۲۵ و ۲۹.۹ باشد شخص دچار اضافه وزن است. شاخص بین ۳۰ و ۳۴.۹ نیز بیانگر این موضوع است که شخص چاق و بالای ۳۵ نیز چاقی مفرط محسوب می‌شود.
 
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه خود چاقی نیز می‌تواند باعث بروز بیماری شود، گفت: در واقع چاقی حتی اگر خودش بیماری نباشد، در شکل گیری طیف وسیعی از بیماری‌ها نقش پررنگی دارد.
 
وی خاطرنشان کرد: با چاق‌تر شدن، احتمال ابتلاء به برخی بیماری‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند، سکته و بیماری‌های قلبی، فشار خون بالا، دیابت، انواع سرطان‌ها، بیماری کیسه‌ی صفرا و سنگ صفرا و یا اختلال در خواب از جمله بیماری‌های مرتبط با چاقی هستند.
 
این متخصص تغذیه با اشاره به روش‌های مختلف کاهش وزن ادامه داد: فقط با غذا نخوردن به وزن ایده آل نمی رسیم، هم‌چنین رژیم غذایی باید از ویتامین‌ها و املاح غنی باشد تا بدن بتواند با توانمندی در کاهش وزن موفق شود.
 
گلبن در ادامه تاکید کرد: در صورتی که در رفتارهای تغذیه‌ای افراد تغییر ایجاد نشود نمی‌توان وزن را کم کرد.
 
وی با بیان اینکه برای موفق شدن در کاهش وزن باید یک برنامه صحیح زیر نظر متخصص تغذیه داشت گفت: این برنامه باید شامل تعیین مقدار کاهش وزن مناسب در یک بازه زمان منطقی باشد در بسیاری از موارد رژیم‌های سفت و سخت به دلیل فشار زیاد گرسنگی با شکست مواجه می‌شوند.
 
استفاده از راهکار مناسب و پیروی از رژیم غذایی صحیح و در نهایت تغییر سبک زندگی یکی از مهم‌ترین توصیه‌های این متخصص تغذیه برای کاهش وزن بود.
 
وی ادامه داد: نداشتن صبر و حوصله کافی و عجله در کاهش وزن از عمده دلایل شکست در رژیم غذایی محسوب می‌شود، رژیم غذایی به معنای تغییر در عادات خوردن است که این تغییر بدون داشتن یک انگیزه قوی میسر نخواهد بود.
 
منبع:مهر