شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#حقوق بشر

نقض پرسابقه حقوق بشر در کانادا!

کانادا در حالی پیشتر ار اوضاع حقوق بشری برخی کشورهای جهان انتقاد کرده بود که سابقه خدشه‌دار این کشور در حوزه حقوق اقلیت‌ها نشان می دهد که کانادا نیاز به بهبود وضعیت نامساعد حقوق بشری خود دارد و لازم است جامعه جهانی نسبت به توقف نقض حقوق اقلیت‌ها در کانادا اقدام فوری انجام دهد.

نقض پرسابقه حقوق بشر در کانادا!

به گزارش منیبان، افشای کشف یک گور دسته‌جمعی کودکان بومی در کانادا نه تنها جنجال بسیاری در داخل این کشور به راه انداخته بلکه واکنش های گسترده بین‌المللی نیز به دنبال داشت و بسیاری از نهادهای حقوق بشری از جمله کارشناسان مستقل مرتبط با سازمان ملل خواستار تحقیقات شفاف دولت تورنتو برای مشخص شدن ابعاد مرتبط با فعالیت مدارس کودکان بومی شده اند.

بسیاری از تحلیل‌گران و کارشناسان معتقدند که کشف این گور دسته‌جمعی کودکان بومی در کانادا "فصل تاریکی" در وضعیت حقوق بشر این کشور محسوب می شود کمااینکه مقامات کانادا از جمله جاستین ترودو نخست‌وزیر کانادا نیز به این مسئله اذعان کرده است.

همزمان با اظهار نظر نخست‌وزیر کانادا در مورد این حادثه و ابراز شرمساری وی، ترودو گفت که مقامات باید حقایق را در مورد این مسئله بیان کنند.

از ابتدای قرن نوزده تا سال ۱۹۷۰میلادی، بیش از ۱۵۰ هزار کودک بومی از جمله سرخ پوستان بومی مجبور به شرکت در مدارس با بودجه دولتی مسیحی به عنوان بخشی از یک برنامه برای انطباق با جامعه کانادا شدند. در همین راستا مدرسه شبانه روزی کملوپس در سال ۱۸۹۰ میلادی توسط کلیسای رومن کاتولیک تاسیس و در سال ۱۹۷۸ تعطیل شد.

این مدرسه بخشی از شبکه مدارس شبانه روزی در سراسر کانادا بود که با هدف یکپارچه سازی اجباری کودکان بومی از طریق جدا کردن کودکان از خانواده و جامعه آنها و تحت فشار قرار دادن آنها به خودداری از صحبت کردن به زبان مادری یا انجام اقدامات خاص فرهنگی تاسیس شد.

دستکم ۱۵۰ هزار کودک در این مدارس حضور داشتند و کمیسیون حقیقت و آشتی در سال ۲۰۱۵ آن را «فرهنگ نسل کشی با هدف بومی ها در کانادا» توصیف کرده است.

این کودکان مجبور بودند به دین مسیحیت روی بیاورند و اجازه نداشتند زبان مادری‌شان را صحبت کنند. بیشتر آنها ضرب و شتم شده و با الفاظ رکیک مورد سوءرفتار قرار می گرفتند. گزارش شده است که بیش از شش هزار تن از این کودکان جان باخته اند.

افشای این بخش شرم‌آور در وضعیت حقوق بشر کانادا در حالی جنجال بسیاری داشته که حادثه روز گذشته در شمال غرب شهر لندن استان اونتاریو که منجر به کشته شدن چهار عضو یک خانواده مسلمان شد، نیز برگ دیگری از نقض باسابقه حقوق بشر در کانادا را برملا ساخت.

پلیس کانادا در حالی قتل این ۴ عضو یک خانواده مسلمان در کانادا را اقدامی از پیش‌ تعیین شده عنوان کرده که این مسئله نه تنها نگرانی‌ها را در مورد نقض حقوق اقلیت ها در این کشور افزایش داده بلکه موج انتقادهای جدید در مورد وضعیت نامساعد حقوق بشری کانادا را به دنبال داشته است.

به دنبال این حادثه دلخراش، جامعه مسلمانان کانادا با اضطراب و شوک ناشی از این حادثه واکنش های تندی نسبت به نقض حقوق اقلیت‌ها در کانادا و بی‌توجهی نسبت به رعایت حقوق این گروهها داشتند.

درخواست‌های بسیاری برای اجرای عدالت به دنبال وقوع این حادثه وحشتناک و اتخاذ تدابیر جدی برای پایان یافتن آنچه موج جرائم ناشی از نفرت علیه مسلمانان در کانادا توصیف شد، مطرح شده است.

"نواز طاهر" یکی از رهبران جامعه مسلمانان در کانادا به شبکه سی تی وی کانادا گفت: این ۴ انسان بی گناه به دلیل نفرت افراطی به راحتی کشته شده و جانشان را از دست دادند.

این حادثه تلخ در حالی بالر دیگر نقض حقوق اقلیت ها و خشونت علیه آنها را در کانادا نشان می دهد که پیش از این نیز گروههای اقلیت از جمله سیاه پوستان در این کشور بارها نسبت به تبعیض نژادی و نقض حقوق اقلیت ها در کانادا انتقادهایی را مطرح کرده بودند.

شهردار شهر لندن در اونتاریو در حالی از این حادثه روز گذشته به عنوان بدترین کشتار دسته‌جمعی در تاریخ این شهر یاد کرد که شورای ملی مسلمانان کانادا نیز این حادثه را یک حمله تروریستی توصیف کرد.

خشونت علیه مسلمانان در کانادا سابقه داشته است. در ۲۹ ژانویه سال ۲۰۱۷، مردی در مسجدی در شهر کبک به سوی افراد تیراندازی کرد که منجر به کشته شدن شش نفر و زخمی شدن پنج نفر دیگر شد.

سپتامبر گذشته نیز محمد اسلیم ظفیس در حالیکه در کنار مسجدی در تورنتو نشسته بود، به ضرب چاقو کشته شد. اوایل سال جاری نیز چند دختر و زن مسلمان و سیاه‌پوست نیز هدف برخی حملات و تهدیدات با انگیزه نفرت در منطقه "کلگری" و "ادمونتون" قرار گرفتند.

شورای ملی مسلمانان کانادا پیشتر اعلام کرده بود که ۳۲۲ حادثه علیه مسلمان در کانادا بین سالهای ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۹ از خشونت های فیزیکی گرفته تا آزار افراد در فضای مجازی ثبت شده است.

تارنمای سی بی سی کانادا نیز در گزارشی عنوان کرد: کارمندان سیاه پوست در بخش خدمات عمومی اونتاریو به دلیل رفتارهای ناشی از تبعیض نژادی از سوی کارفرمایان و همکاران سفیدپوست، احساس نارضایتی گسترده دارند.

در یک تحقیقات ۱۷۵ صفحه ای در مورد وضعیت کارمندان سیاه پوست در اونتاریو مشخص شد که این تبعیض نژادی علیه آنها مداوم بوده که باعث شده تاثیر منفی بر فعالیت کاری آنها در محل کارشان بگذارد.

حادثه روز گذشته در کانادا که نمونه ای از بی‌توجهی مسئولان نسبت به بهبود وضعیت حقوق بشری و رعایت حقوق اقلیت ها در این کشور بوده نه تنها دولت این کشور را در نقطه‌ای قرار می دهد که باید در مسیر بهبود وضعیت حقوق بشر گام بردارد بلکه اثبات می‌کند کانادا در جایگاهی قرار ندارد که در مورد وضعیت حقوق بشری دیگر کشورها اظهارنظر کند.

«شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان نیز در واکنش به قتل این خانواده با نژاد پاکستانی در کانادا، این اقدام را تروریستی خواند و افزود: این یک فاجعه‌ای است که جامعه کانادا را در یک آزمون قرار داده است.

وزیر خارجه پاکستان از دولت جاستین ترودو خواست تا جلوی اقدامات هدفمند از جمله اسلام هراسی در کانادا و خدشه دار شدن اعتماد جامعه مسلمانان این کشور را بگیرد.

قریشی، قتل خانواده مسلمان را یک اقدام تروریستی عنوان کرد و گفت: این حمله با هدف ترویج اسلام هراسی و تخریب جایگاه مسلمانان در کانادا صورت گرفته و ما از نخست وزیر کانادا می‌خواهیم تا امنیت مسلمانان را تامین کند.