شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#سیاه

قارچ سیاه این افراد را درگیر خواهد کرد

قارچ سیاه این افراد را درگیر خواهد کرد

قارچ سیاه این افراد را درگیر خواهد کرد
عضو علمی کمیته کشوری کرونا گفت: افرادی دچار عارضه قارچ سیاه می‌شوند که کورتون و یا دگزامتازون با دز بالا دریافت می‌کنند و یا سطح ایمنی بدنشان کاهش یافته است.

به گزارش بهداشت نیوز، مسعود مردانی، متخصص بیماری‌های عفونی و عضو علمی کمیته کشوری کرونا اظهار کرد: برای اینکه درگیری ریه بیماران مبتلا به کرونا را کاهش دهیم، در فاز ریوی بیماری، اقدام به تجویز کورتون و دگزامتازون می‌کنیم و گاهی حتی دُزش را بالا می‌بریم. این دارو‌ها باعث بهبودی میزان مرگ و میر و افزایش کارایی اکسیژن رسانی به ریه می‌شود.

او افزود: اما مصرف بیش از حد این داروها در افرادی مثل بیماران دیابتی و مبتلایان به بیماری‌های بدخیم که نقص ایمنی دارند، می‌تواند احتمال ابتلا به نوعی قارچ را افزایش دهد.

مردانی ادامه داد: این عارضه به دلیل تغییراتی که در سیستم تنفسی، بینی و حتی چشم فرد به شکل لکه‌های سیاه خودش را نشان می‌دهد، قارچ سیاه نامیده می‌شود.

این متخصص بیماری‌های عفونی گفت: البته قارچ سیاه بیماری نادری است که افراد فاقد ایمنی را درگیر می‌کند. این نوع بیماری از گذشته وجود داشته است و ارتباطی به ویروس کرونا ندارد.

او ادامه داد: سه ماه پیش یک بیمار در بیمارستان لقمان حکیم داشتیم که به دلیل کرونای خیلی شدید بستری شده بود و دُز بالای دگزامتازون دریافت کرده بود. وقتی دوره درمانش تمام شد و می‌خواستیم بیمار را ترخیص کنیم، متوجه ابتلای او به قارچ سیاه شده و مجبور شدیم بیمار را جراحی کنیم؛ پس از انجام جراحی و نمونه برداری، تشخیص قارچ سیاه تایید شد.

عضو علمی کمیته کشوری کرونا  بیان کرد: برای بیمار، درمان بسیار موثر ضدقارچ انجام شد و حدود ۶ هفته هم علاوه بر زمانی که برای کرونا بستری بود، در بیمارستان بستری و سپس با حال خوب ترخیص شد.

مردانی تصریح کرد: اما همه بیمارانی که به قارچ سیاه مبتلا می‌شوند، بهبود پیدا نمی‌کنند و افرادی که دیر بیماری شان تشخیص داده می‌شود و دیر درمان ضد قارچ را دریافت می‌کنند، دچار مرگ و میر ناشی از ابتلا به قارچ سیاه می‌شوند.

او افزود: به منظور جلوگیری از ابتلا و شیوع این قارچ خطرناک، توصیه ما به افراد و به ویژه بیماران کرونایی این است که تحت هیچ شرایطی، کورتون و دگزامتازون را خودسر مصرف نکنند.

این متخصص بیماری‌های عفونی گفت: در مورد بیمارانی که بستری هستند و طبق تجویز پزشک تزریق دگزامتاون برایشان صورت می‌گیرد، پزشک معالجشان باید حتما دقت داشته باشد که در طول دوره درمان، بیمار مبتلا به عفونت قارچی قارچ سیاه نشود و اگر هم ابتلا رخ داد، سریعا باید مراحل درمانی انجام شود تا جلوی مرگ و میر افراد به دلیل ابتلا به این عفونت قارچی گرفته شود.

عضو علمی کمیته کشوری کرونا  تاکید کرد: افرادی دچار عارضه قارچ سیاه می‌شوند که کورتون و یا دگزامتازون با دز بالا دریافت می‌کنند، نقص ایمنی دارند و یا به علت شیمی درمانی، سطح ایمنی بدنشان کاهش پیدا کرده است.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران