شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت#دولت سیزدهم#فرهنگ

مناظره|عنقا: امروز من متهم می‌کنم امثال آقای طالب‌زاده‌ را/ طالب‌زاده: تهیه‌کننده می‌تواند بزرگ‌ترین کلاهبردار یا بهترین متفکر باشد + فیلم


مناظره|عنقا: امروز من متهم می‌کنم امثال آقای طالب‌زاده‌ را/ طالب‌زاده: تهیه‌کننده می‌تواند بزرگ‌ترین کلاهبردار یا بهترین متفکر باشد + فیلم

دو چهره فرهنگی در خبرگزاری تسنیم درباره فرهنگ و هنر در دولت‌های قبل و چالش‌های آن در دولت سیزدهم صحبت کردند که در این میان به نکات قابل تأمل و توجهی اشاره شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نادر طالب‌زاده متولد 1332 در تهران کارگردان، مستندساز، تهیه‌کننده و مجری تلویزیونی است. او دبیر کنفرانس بین‌المللی افق نو، دبیر جشنواره فیلم عمار، از افراد مؤثر در تأسیس شبکه افق سیما و عضو هیئت اندیشه‌ورز این شبکه است، طالب‌زاده دارای مدارک تحصیلی کارشناسی ادبیات انگلیسی از دانشگاه راندولف میکن و کارشناسی ارشد کارگردانی سینما از دانشگاه کلمبیا است. او فعالیت هنری را از سال 1359 در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران با ساخت فیلم‌های مستند آغاز کرد. از دیگر فعالیت‌های او می‌توان به تدریس در مرکز اسلامی آموزش فیلمسازی و مدیریت مرکز تحقیقات و مطالعات سینمایی در معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره کرد.

تلویزیون , صدا و سیما , فرهنگ و هنر , فیلم ,

طالب‌زاده دانشجوی فیلم دانشگاه کلمبیا بود که پس از انقلاب به ایران آمد تا از آن فیلمبرداری کند. او فیلمی 35 دقیقه‌ای دربارهٔ تسخیر لانه جاسوسی آمریکا ساخت. وی از منتقدان دائمی سیاست‌های رسانه‌ای آمریکا است و بعضاً در برنامه‌های تلویزیون ایران به عنوان کارشناس سینمایی حضور می‌یابد. بشارت منجی نام سریالی است که به کارگردانی نادر طالب‌زاده ساخته شد. این فیلم بر اساس زمینه‌های مشترک بین اسلام و مسیحیت ساخته و پرداخته شده‌ است.

حامد عنقا نویسنده و تهیه‌کننده نام‌آشنایی در تلویزیون، سینما و نمایش‌خانگی به شمار می‌رود. او زاده 1357 در تهران، طراح، فیلمنامه‌نویس و تهیه‌کننده است. وی از سال 1378 فعالیت خود را با ساخت مستندهای اجتماعی آغاز کرده‌ است. وی در دوره‌های مختلف در تلویزیون، سینما و صنعت موسیقی به عنوان طراح، تهیه‌کننده و سرمایه‌گذار فعالیت کرده‌ است. همچنین وی به عنوان مربی و معلم کارگاه‌ها و دوره‌های مختلف کارآفرینی و خلاقیت در زمینه فرهنگی و هنری فعالیت کرده‌ است.

تلویزیون , صدا و سیما , فرهنگ و هنر , فیلم , عنقا از سال 1376 وارد عرصه روزنامه‌نگاری شد. ابتدا کار خود را با نگارش گزارش‌های اجتماعی در روزنامه «آفرینش» آغاز کرد و پس از مدت کوتاهی به عنوان جانشین دبیر سرویس اجتماعی این روزنامه کارش را ادامه داد. او سپس در هفته‌نامه «آتیه» علاوه بر گزارش‌های اجتماعی وارد عرصه حوادث شد و پس از آن در روزنامه «خبر» به نگارش گزارش‌های سیاسی روی آورد. فعالیت‌های روزنامه‌نگاری او پس از ورود به تلویزیون در سال 1378 کمرنگ‌تر شد و تنها به نگارش یادداشت و گزارش‌های خاص در برخی نشریات اجتماعی، سیاسی محدود شد.

تلویزیون , صدا و سیما , فرهنگ و هنر , فیلم ,

حامد عنقا کارش را در سال 1378 در تلویزیون به عنوان مدیرتولید مجموعه «خانه قدیمی» آغاز کرد و در ادامه به کار مستندسازی اجتماعی روی آورد. یک سال بعد کارگردانی سریال «به همین سادگی» را برای شبکه پنج به عهده گرفت که در آن بازیگرانی چون اکبر عبدی، اکبر رحمتی، غلامرضا نیکخواه، عارف لرستانی، حضور داشتند. در سال 1388 فیلمنامه «نردبام آسمان» به کارگردانی محمدحسین لطیفی را نوشت و در سال‌های 1393 و 1394 هم به عنوان نویسنده به ترتیب با سریال‌های انقلاب زیبا به کارگردانی بهرنگ توفیقی و تنهایی لیلا به کارگردانی محمد حسین لطیفی همکاری کرد.

او در رادیو نیز تا به حال چندین بار اجرای برنامه‌های مختلف با محوریت موضوعات اجتماعی و فرهنگی را بر عهده داشته‌ است. عنقا در سال 1396 سردبیر و مجری فصل جدید برنامه سینمایی سینما دو بود که از شبکه دوم سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش می‌شد. در شبکه نمایش‌خانگی فارغ از قلب یخی، آقازاده را از او دیدیم که نویسندگی و تهیه‌کنندگی آن آثار را برعهده داشت و همچنین به تلویزیون چند طرحی را ارائه داده و قصد دارد کافر را برای نمایش‌ خانگی بسازد. 

نادر طالب‌زاده و حامد عنقا به خبرگزاری تسنیم آمدند و در قالب مناظره‌ای به بررسی فرهنگ و هنر در دولت‌های قبل و چالش‌های دولت سیزدهم پرداختند که مشروح آن به زودی منتشر خواهد شد. 

در ویدئوی زیر که بخشی از مهم‌ترین این بحث‌ها در قالب تیزری آمده، می‌بینیم:

- حامد عنقا: یادتان باشد شهید آوینی از نظر آقایانی که سیاستگذاران و مدیران بزرگی فرهنگی این کشور بودند وصله ناجور بود.

- حامد عنقا: امروز من متهم می‌کنم امثال آقای طالب‌زاده را.

- نادر طالب‌زاده: در هالیوود هر بازیگری که می‌خواست بیاید در میدان باید یک بار یک نقش همجنس‌‌گرایی بازی کند. 

- حامد عنقا: این سلبریتی که شما می‌گویید این فیلمش را کسی نمی‌بیند. چرا باید به خاطر حرف او به این یا آن رأی بدهد. 

- نادر طالب‌زاده: تهیه‌کننده بزرگترین کلاهبردار می‌تواند باشد در عین اینکه بهترین متفکر هم باشد.

- حامد عنقا: این جریانی که امروز ما داریم به آن جریان می‌گوییم روشنفکری از اول با انقلاب زاویه داشتند؛ این‌ها کسانی بودند که یک روزی علم و کتل فرهنگ و هنر و فلسفه این مملکت را به دست این آقایان دادید؛ اشتباه نکنیما...!

مشروح این مناظره بزودی در خبرگزاری تسنیم منتشر می‌شود.

انتهای پیام/