شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#محیط زیست#تهران#البرز

برخورد محیط زیست با متخلفان چرای غیرمجاز در منطقه حفاظت شده البرز جنوبی


برخورد محیط زیست با متخلفان چرای غیرمجاز در منطقه حفاظت شده البرز جنوبی

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان تهران گفت: تعدادی گله‌دار که به صورت غیرمجاز وارد منطقه حفاظت شده البرز جنوبی در حال تعلیف احشام بوده‌اند، توسط مأموران یگان حفاظت محیط زیست شناسایی و به منظور برخورد قانونی به مراجع قضایی معرفی شدند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ فاطمه برنا، رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان تهران، چرای غیرمجاز دام در مناطق حفاظت شده را یکی از مهم‌ترین عوامل تخریب زیستگاه‌ها و تهدید جدی برای تنوع زیستی و پوشش گیاهی دانست.

وی همچنین درباره برخورد قانونی با گله‌داران غیرمجاز و فاقد پروانه در مناطق حفاظت شده است، گفت: با توجه به اینکه برابر قانون چرای دام و تعلیف احشام در مناطق چهارگانه محیط زیست ممنوع بوده و متخلفان این حوزه نیز به مراجع قضایی معرفی می‌شوند، تعدادی گله‌دار که به صورت غیرمجاز وارد منطقه حفاظت شده البرز جنوبی در حال تعلیف احشام بوده‌اند، توسط مأموران یگان حفاظت محیط زیست شهرستان تهران شناسایی و به منظور برخورد قانونی به مراجع قضایی معرفی شدند.

 رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان تهران با اشاره به اقدامات انجام شده برای جلوگیری از ورود دام به مناطق حفاظت شده البرز جنوبی، اظهار کرد: با حضور شبانه‌روزی مأموران و محیط‌بانان در منطقه، از ورود تعداد زیادی گله دام به داخل منطقه جلوگیری و احشام نیز به خارج از مناطق تحت مدیریت هدایت شدند.

برنا درباره تبعات چرای غیرمجاز دام در مناطق حفاظت شده نیز تأکید کرد: با توجه به اینکه در سال‌های اخیر مناطق با مشکل کاهش بارندگی و کم‌آبی مواجه بوده و تبعات آن نیز همواره متوجه رستنی‌ها و پوشش گیاهی بوده است، بنابراین خطر چرای بی‌رویه و غیرمجاز می‌تواند مخاطرات غیرقابل جبران را برای اکوسیستم منطقه به همراه داشته باشد.

وی در ادامه با اشاره به بی‌توجهی بعضی افراد سودجو و فرصت‌طلب مبنی بر اجاره و واگذاری اراضی ملی به دامداران فاقد پروانه، گفت: براساس گزارشات واصله، متأسفانه بعضی افراد سودجو نسبت به اجاره اراضی ملی به عنوان مرتع به دامداران فاقد پروانه چرا اقدام کرده‌اند و این اقدام به طور قطع جرم و خلاف ضوابط بوده و در صورت مشاهده و شناسایی با این افراد برخورد می‌شود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان تهران کمک و حمایت دهیاران و شورایاران روستاهای اطراف مناطق حفاظت شده برای کنترل و جلوگیری از ورود دام و گله‌های غیرمجاز به داخل منطقه را بسیار مهم و ضروری دانست و تصریح کرد: بر همین اساس این موضوع به دهیاران اطلاع داده شده، ضمن اینکه نظارت برای جلوگیری از ورود دام به منطقه و همکاری جدی آنها با محیط زیست مورد انتظار است. 

برنا حفظ تنوع زیستی را به عنوان دغدغه مهم و اساسی دانست و آموزش محیط زیست را برای افراد جامعه در همه سطوح لازم و ضروری عنوان کرد.

انتهای پیام/