شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#عراق

آیت‌الله بشیر نجفی: به جمهوری اسلامی ایران افتخار می‌کنیم

آیت‌الله بشیر نجفی: به جمهوری اسلامی ایران افتخار می‌کنیم

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) و هیئت همراه که در عراق به سر می‌برند، در نجف‌اشرف با آیت‌الله العظمی شیخ «بشیر نجفی» از مراجع تقلید شیعه دیدار کردند.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری اهل بیت(ع) ـ ابنا ـ آیت الله «رضا رمضانی» دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) و هیئت همراه که در عراق به سر می برند، در نجف اشرف با آیت‌الله العظمی شیخ «بشیر نجفی» از مراجع تقلید شیعه دیدار کردند.

آیت الله بشیر نجفی: به جمهوری اسلامی ایران افتخار می‌کنیم/ مجمع جهانی اهل بیت(ع) در حال جهاد است

آیت‌الله العظمی بشیر نجفی در این دیدار با ذکر اهمیت هدایت مردم به سوی معارف اسلامی گفتند: پیامبر اکرم(ص) به حضرت علی(ع) می فرماید: "و ایمُ اللّهِ لَأن یَهدی اللّهُ علی یَدَیکَ رجُلاً خَیرٌ لَکَ مِمّا طَلَعَت علَیهِ الشَّمسُ و غَرَبَت (یعنی: به خدا سوگند، اگر خداوند کسی را به دست تو هدایت کند برایت بهتر است از آنچه آفتاب بر آن طلوع و غروب می‌کند.)".

ایشان با استفاده از روایت بالا و "توجه دادن به جایگاه بی‌بدیل مخاطب پیامبر(ص) در آن روایت"، ارزش هدایت دیگران را غیر قابل محاسبه دانستند و تأکید کردند: هدایت یک نفر برای آن "علی"ای بهتر از تمام دنیاست که یک ضربه‌اش از عبادت ثقلین برتر بود.

این مرجع تقلید شیعیان همچنین برای ذکر اهمیت ترویج آموزه‌های قرآن کریم به آیه ۱۹ سوره انعام اشاره کردند و فرمودند: تعبیری که خداوند از قرآن می‌کند این است که "أُوحِیَ إلَیَّ هذَا القرآنُ لِأُنذِرَکُمْ بِهِ وَمَنْ بَلَغ... (این قرآن بر من وحی شده، تا شما و تمام کسانی که این قرآن به آنها می‌رسد را بیم دهم)" ؛ پس هدایت قرآن منحصر به بشر نیست بلکه برای همه آفریدگانی است که این معارف به آنها می‌رسد و حتی ملائکه هم از آن بهره دارند.

این استاد عالی حوزه علمیه نجف اشرف سپس با اشاره به فعالیت های مجمع جهانی اهل بیت(ع) در زمینه هدایت مردم دنیا به سوی معارف شیعی تأکید کردند: در کنار معرفی اهل بیت (علیهم السلام)، معرفی و تعلیم احکام قرآن نیز کاری بسیار عالی است.

آیت‌الله بشیر نجفی توفیق خدمت به قرآن و عترت را نعمت دانسته و تصریح کردند: خداوند این نعمت را به شما داده است. توفیق انجام این کارهای تبلیغی برای شما و ما نعمتی است که باید از آن استفاده کنیم تا راه ظهور امام زمان(عج) هموار شود.

ایشان با تشکر از فعالیت های مجمع جهانی اهل بیت(ع) فرمودند: شما در حال نبرد در میدان جهاد فکری هستید و بحمدالله در فعالیت‌هایتان هیچ کوتاهی ندارید.

این مرجع تقلید ساکن در نجف اشرف در بخش دیگری از سخنان خود به تجلیل از نظام مقدس جمهوری اسلامی پرداختند و گفتند: ما به جمهوری اسلامی ایران افتخار می کنیم. جمهوری اسلامی و رهبری آن به اسلام عزت و آبرو داده‌اند و موجب آرامش و سکونت دل ما هستند.

ایشان با تأکید بر اینکه "جمهوری اسلامی به مثابه سر اسلام است" ادامه دادند: موفقیت های مجمع نیز از برکات وجودی جمهوری اسلامی است. ان شاء الله به واسطه نشر اسلام و تعلیمات اهل بیت (علیهم السلام) خداوند نعمت جمهوری اسلامی را مستدام بدارد.

آیت الله بشیر نجفی با ذکر اینکه "سلام و تحیات مرا به حضرت آیت‌الله خامنه‌ای برسانید" خطاب به آقای رمضانی فرمودند: بر سر شما "تاج علم" قرار دارد. شما قطعاً قیمت این تاج را می‌دانید و به برکت همین تاج ان شاءالله در کارتان موفق خواهید شد.

ایشان برای موفقیت دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) و همکاران ایشان اینگونه دعا کردند که: خداوند متعال شما را حفظ و تأیید کند و به شما طول عمر دهد تا احکام قرآن و مسائل اهل بیت (سلام الله علیهم) را ترویج کنید.

 گزارش آیت‌الله رمضانی از فعالیت‌های مجمع جهانی اهل بیت(ع)

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) در ابتدای این دیدار اظهار داشت: نگاه مجمع این است که باید واسطه و پل ارتباطی میان مرجعیت و پیروان اهل بیت(ع) در دنیا باشد و صدای مرجعیت را به پیروان اهل بیت(ع) در جهان برساند.

آیت‌الله «رضا رمضانی» در تشریح فعالیت های مجمع جهانی اهل بیت(ع) عنوان کرد: مجمع با ۱۴۴ کشور و مبلغان بومی در کشورهای مختلف ارتباط دارد. مبلغان بومی در دنیا نقش تبیین فرهنگ اهل بیت(ع) را ایفا می‌کنند. ما دیدگاه‌های مرجعیت را اخذ می‌کنیم و آنها را به شیعیان دنیا می‌رسانیم. خبرگزاری ابنا با ۲۵ زبان دغدغه‌های مرجعیت و مسائلی که درباره شیعیان در دنیا اتفاق می‌افتد را به گوش دنیا می‌رساند. برای نمونه؛ در مساله افراطی ها و تروریست‌هایی که سر شیعیان را در پاکستان می‌بریدند، با پوشش ابنا و ارتباط با مرجعیت و برپایی اعتصاب در برخی کشورها، حرکت خوبی در محکومیت و توقف آنها شکل گرفت.

وی ادامه داد: تأسیس دانشنامه مجازی اهل بیت(ع) به نام "ویکی شیعه" از فعالیت‌های دیگر مجمع جهانی اهل بیت(ع) است که ۲۵ هزار مقاله به ۱۲ زبان در این پایگاه بارگذاری شده است. در دانشگاه اهل بیت(ع) دانشجویان از نقاط مختلف دنیا حضور دارند و تعلیم می‌بینند تا بعدها در کشورهای خود نقش داشته باشند.در زمینه توسعه ظرفیت‌های تربیت نیروی انسانی قصد داریم دانشگاه اهل بیت(ع) را گسترش می‌دهیم؛ امروزه دانشجویانی از ۱۲ کشور در این دانشگاه حضور دارند و باید حوزه تاثیر و جذب آن گسترش پیدا کند.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) همچنین گفت: شبکه ماهواره ای ثقلین به زبان عربی ۱۸ میلیون مخاطب دارد و به دنبال افزودن زبان های روسی و اسپانیولی به این شبکه هستیم.

وی درباره فعالیت‌های معاونت فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت(ع) عنوان کرد: در معاونت فرهنگی ۲۵۰۰ عنوان کتاب به ۵۸ زبان منتشر کردیم و از کارهای ارزشمند معاونت فرهنگی در سال گذشته، برگزاری همایش بزرگ ابوطالب(ع)؛ حامی پیامبر(ص) است.

وی درباره جایگاه حضرت ابوطالب(ع) اظهار داشت: بنی‌امیه و بنی‌عباس به حضرت ابوطالب بی مهری و جفا کردند در حالی که نقش ابوطالب در جریان بعثت و تحقق آرمان های پیامبر(ص) برجسته بود. با آنکه حضرت عبدالمطلب فرزندانی بزرگ تر داشت اما ابوطالب را وصی خود قرار داد و مسلمانان سالی که ایشان از دنیا رفت را "عام الحزن" نامیدند.

آیت‌الله رمضانی در تشریح فعالیت‌های همایش بین‌المللی ابوطالب گفت: همه مذاهب اهل سنت را در این همایش دخیل کردیم؛ همه آمدند و از حضرت ابوطالب دفاع کردند. کارهای ارزشمندی انجام پذیرفت؛ ۶۰۰ مقاله به دبیرخانه همایش رسید و ۳۰ جلد کتاب تهیه شده است که از این تعداد، ۱۸ جلد چاپ شده است. کاری خواهیم کرد تا در مدارس و دانشگاه‌ها شخصیت ابوطالب(ع) معرفی شود. ما منبع علمی در زمینه ابوطالب(ع) داریم و معاونت فرهنگی در این زمینه زحمات زیادی کشیده است. حتی برخی از مسیحی‌ها درباره حضرت ابوطالب مقاله ارائه کردند.

وی برگزاری همایش بین‌المللی ابوطالب را ارزشمند و برجسته توصیف کرد و گفت: این کار را ادامه می‌دهیم و شخصیت‌های تأثیرگذار عالم اسلام و کسانی که در راه اعتلای اسلام تأثیر داشتند را معرفی خواهیم کرد.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) در بخش دیگری از سخنان خود گفت: برخی تلاش می‌کنند خشونت را به شیعه و اسلام نسبت دهند؛ لذا ضرورت دارد اهل بیت(ع) را به گونه‌ای معرفی کنیم تا برای بشریت الگو باشد.

وی با اشاره به اینکه مجمع بر اساس حدیث امام رضا(ع) به دنبال احیاء امر اهل بیت(ع) است، افزود: امروز بیشتر از هر زمان دیگر دنیای بشری تشنه معارف اهل بیت(ع) است. لذا امسال در فضای مجازی مفصل کار خواهیم کرد تا در شرایط همه گیری کرونا بتوانیم در فضای مجازی عرضه تبلیغ را گسترده تر از گذشته انجام دهیم.

آیت‌الله رمضانی همچنین اظهار داشت: در غرب تلاش می‌کنند تا جلو الگو بودن قرآن به عنوان کتاب انسان و قانون را بگیرند. بنابراین ما باید قرآن را به گونه ای معرفی کنیم تا همچنان که دیروز برای مسلمانان الگو بوده، امروز هم الگو باشد و مفسران واقعی قرآن ائمه معصومین(ع) هستند.

وی عنوان کرد: خدمت مقام معظم رهبری عرض کرده بودند که اگر شما در زمینه‌ای حمایت و خرج کنید برای مرجعیت شما خوب است. ایشان گفته بودند من یک قران برای این امر نمی‌دهم. ایشان عرض کردند که برای جمهوری اسلامی ایران خوب است باز هم گفتند من یک قران نمی‌دهم. گفتند که برای گسترش فرهنگ تشیع و اهل بیت(ع) خیلی خوب می‌تواند باشد. گفتند اگر این باشد من همه چیز می‌دهم. لذا انقلاب برای این است که فرهنگ اهل بیت(ع) در دنیا منتشر شود. بنابراین ما وظیفه داریم تا فرهنگ صحیح اهل بیت(ع) را در عالم منتشر کنیم و امروز بهترین زمان برای نفوس بشری از هر لحاظ آمده است که فرهنگ اهل بیت(ع) را دریافت کند.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) در پایان گفت: الان در غرب جوان‌ها از فرهنگ مادی دل زده شده اند و دنبال این هستند که کسی معنا و عالمی را به آنها معرفی کند و خودشان را پیدا کنند. در غرب و کشورهای اسلامی، جوانان هویت خود را فراموش کرده اند. حتی برخی گفته اند که ما باید کلینیک‌هایی برای هویت شناسی داشته باشیم. لذا در این فضا نقش ما پیروان اهل بیت(ع) می‌تواند تأثیرگذار باشد.

انتهای پیام