شهر خبر
تلاش کشورهای گروه 7 برای تعیین حداقل نرخ مالیاتی؛

کدام کشورها بهشت مالیاتی دنیا محسوب می شوند؟

کدخبر: 417724
اقتصادنیوز : داده‌ها نشان می‌دهد که در حدود 15 کشور، مالیات بر درآمد عمومی شرکت‌ها اعمال نمی‌شود که شامل کشورهای جزیره‌ای مانند برمودا، جزایر کیمن و ویرجین انگلیس می‌شود.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اتاق بازرگانی تهران؛ این کشورها به طور گسترده‌ای به‌عنوان بهشت مالیاتی دریایی شناخته می‌شود. حوزه‌هایی که شرکت‌های بزرگ برای پرداخت مالیات کمتر و سود بیشتر به آنها نقل‌مکان می‌کنند.

داده‌ها نشان می‌دهد که در حدود 15 کشور، مالیات بر درآمد عمومی شرکت‌ها اعمال نمی‌شود که شامل کشورهای جزیره‌ای مانند برمودا، جزایر کیمن و ویرجین انگلیس می‌شود. این کشورها به طور گسترده‌ای به‌عنوان بهشت مالیاتی دریایی شناخته می‌شود. حوزه‌هایی که شرکت‌های بزرگ برای پرداخت مالیات کمتر و سود بیشتر به آنها نقل‌مکان می‌کنند.

وزرای اقتصاد و دارایی گروه 7، روز شنبه برای حمایت از حداقل نرخ مالیات جهانی شرکت‌ها به نرخ حداقل 15 درصد توافق کردند. سی‌ان‌بی‌سی در این باره گزارشی منتشر کرده است.

جنت یلن، وزیر خزانه‌داری امریکا گفت: چنین حداقل نرخ جهانی به کاهش استانداردها که ناشی از فشار رقابت مالیاتی شرکت‌ها است پایان می‌دهد و این اطمینان را حاصل می‌کند که عدالت طبقه متوسط و کارگر در ایالات متحده و سراسر جهان برقرار خواهد شد.

نمودار نرخ مقایسه ای مالیات در کشورهای دنیا

نقشه

دولت‌ها در اقتصادهای بزرگ سال‌هاست که با چالش مالیات بر شرکت‌های بزرگ روبه‌رو هستند، شرکت‌هایی مانند غول‌های فناوری فیس‌بوک و گوگل و بسیاری از شرکت‌ها در حوزه حقوق و قضایی فعالیت می‌کنند.

روشی معمولی در بین بسیاری از شرکت‌های چندملیتی اعلام درآمد است. برخی از این درآمدها از منابع ناملموس مانند نرم‌افزار و اختراعات هستند. اما این وضعیت اجازه می‌دهد تا شرکت از پرداخت مالیات بیشتر در کشور خود اجتناب کنند.

توافق‌نامه گروه هفت تلاش جهانی گسترده‌تری را برای به‌روزرسانی قوانین مالیاتی در سراسر جهان فراهم می‌کند و در جلسه ماه آینده گروه 20 قرار است بیشتر موردبحث قرار بگیرد.

سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD)، گروهی بین‌دولتی است که طی چند سال گذشته مذاکرات در مورد مالیات جهانی را تسهیل کرده است. این سازمان انتظار دارد حداقل نرخ مالیات شرکت‌های بزرگ جهانی بخش عمده‌ای از 50 تا 80 میلیارد دلار مالیات اضافی را که شرکت‌ها در پایان پرداخت می‌کنند، تشکیل دهد.

مالیات شرکت‌ها در کشورهای آفریقایی و آمریکای جنوبی، نرخ مالیات شرکت‌های بزرگ را در مقایسه با بسیاری از کشورها در اروپا و آسیا، خنثی می‌کند. داده‌ها نشان می‌دهد که بسیاری از حوزه‌های قضایی و حقوقی با مالیات پایین، کشورهایی کوچکی مانند بلغارستان و لیختن‌اشتاین هستند.

داده‌ها نشان می‌دهد که در حدود 15 کشور، مالیات بر درآمد عمومی شرکت‌ها اعمال نمی‌شود که شامل کشورهای جزیره‌ای مانند برمودا، جزایر کیمن و ویرجین انگلیس می‌شود. این کشورها به طور گسترده‌ای به‌عنوان بهشت مالیاتی دریایی شناخته می‌شود. حوزه‌هایی که شرکت‌های بزرگ برای پرداخت مالیات کمتر و سود بیشتر به آنها نقل‌مکان می‌کنند.

این مناطق همچنین از مشاغل ایجاد شده برای خدمت به این شرکت‌های چندملیتی بهره می‌برند. بهشت‌های مالیاتی همچنین از کارمزد پرداخت شده توسط شرکت‌های بزرگ برای ایجاد شرکت‌های تابعه در آنجا درآمد کسب می‌کنند.

بنابراین با تصمیمی که گروه هفت گرفته است، استفاده از حداقل نرخ مالیات جهانی هزینه‌های این سرمایه گذاری‌ها را افزایش می‌دهد. البته هنوز سوال های زیادی درباره چگونگی اعمال حداقل نرخ مالیات و اینکه کدام بخش از درآمد شرکت‌ها را شامل می‌شود، باقی مانده است. بنابراین ممکن است بهشت‌های مالیاتی به طور کامل از بین نرود.