شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#اقتصاد ایران

نماینده تهران در گفت و گو با گسترش نیوز:

آی تی چرخ اقتصاد ایران را می‌چرخاند؟

سهم فناوری اطلاعات و ارتباطات در متغیرهای اقتصادی پیش‌بینی شده است و بر اساس سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی توسعه صنعت فاوا باید درون‌زا و برون‌گرا باشد؛ یعنی توسعه این صنعت باید متکی بر توان داخلی و بومی باشد.

اقتصاد آی تی چرخ اقتصاد ایران را می‌چرخاند؟

در دنیای امروز فناوری اطلاعات به سرعت رشد می‌کند و بر زندگی همه ما تأثیرگذار بوده است. این تأثیر را به وضوح در مباحث اقتصادی مشاهده می‌کنیم. اقتصاد دیجیتال یک تحول اقتصادی است که تحولی در کلیه مؤلفه‌های اقتصاد همچون محصولات، مصرف‌کنندگان، فروشندگان، واسطه‌ها، خدمات پشتیبانی، بازار و فرآیندهای آن ایجاد می‌کند.

توسعه فناوری اطلاعات همراه با بخش خصوصی

روح اله ایزدخواه نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در گفتگو با گسترش نیوز گفت: بر اساس سند چشم‌انداز افق ۱۴۰۴، ایران باید در صنعت فاوا نسبت به کشورهای منطقه جایگاه اول را داشته باشد. همچنین بر اساس سیاست‌های کلی نظام برای رشد و توسعه فناوری اطلاعات، فناوری با هدف ارتقای جایگاه ایران در فناوری جهانی، تولید دانش، کسب ثروت و افزایش قدرت ملی توسعه یافته و زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های ملی فناوری در کشور تقویت شود و در پایان اهتمام لازم به حفظ ارزش‌های فرهنگی، اجتماعی و موازین اسلامی در استفاده از فناوری رعایت شود.

ایزدخواه

ایزدخواه تأکید کرد: رشد و توسعه صنعت فاوا باید مبتنی بر بخش خصوصی و حمایت‌های دولت باشد و بر اساس سیاست‌های کلی اصل ۴۴، بنگاه‌های دولتی در این حوزه باید به بخش خصوصی واگذار شود. طبق فصل پنجم قانون مدیریت خدمات کشوری، دستگاه‌های اجرایی موظف‌اند فرآیندهای مورد عمل و روش‌های انجام کار خود را با هدف کارآمدی فعالیت‌ها، بهبود کیفیت خدمات، تسریع و سهولت در ارائه خدمات به شهروندان به صورت الکترونیکی در آورده و نیز به منظور ایجاد زیرساخت‌های اطلاعاتی و تمرکز امور به استفاده از فناوری اطلاعات در خدمات اداری تلاش نمایند.

توسعه فاوا باید متکی بر توان داخلی باشد

وی افزود: در برنامه ششم توسعه ۴۲ ماده مجزا مشتمل بر ۸۷ بند با مفادی مرتبط با فناوری اطلاعات و ارتباطات وجود دارد، همچنین قانون برنامه ششم توسعه، متوسط رشد اقتصادی سالیانه را برای کشور را هشت درصد در نظر گرفته است که سهم فناوری اطلاعات و ارتباطات در متغیرهای اقتصادی متوسط، رشد سالیانه بهره‌وری کل عوامل تولید ۶/۵ درصد، متوسط رشد سالیانه سرمایه‌گذاری ۵۱/۸ درصد، متوسط رشد سالیانه اشتغال ۹/۵ درصد و متوسط رشد سالیانه ارزش‌افزوده ۱۹/۴ درصد پیش بینی شده است که می‌بایست تا پایان این برنامه محقق شود.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در پایان خاطرنشان کرد: بر اساس سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی توسعه صنعت فاوا باید درون‌زا و برون‌گرا باشد؛ یعنی توسعه این صنعت باید متکی بر توان داخلی و بومی بوده و از توان داخلی برای تولید و صادرات محصولات به خارج کشور استفاده شود.

اقتصاد دیجیتال در ایران

در پایان این گزارش لازم به ذکر هست که رشد اقتصاد برای دولت‌ها حائز اهمیت است و در عصر تکنولوژی دولت‌ها اقتصاد دیجیتال را در اولویت قرار می‌دهند. خلق ثروت موضوع مهمی هست که دولت‌ها به دنبال آن هستند. یکی از راه‌های خلق ثروت نیز استفاده از فناوری‌های نو هست. به کارگیری فناوری‌های نو در کسب‌وکارها چند سالی که با رشد همراه بوده است.

چند توصیه به دولت آینده در خصوص اقتصاد دیجیتال

دولت تدبیر و امید تلاش‌های خوبی در حوزه فناوری اطلاعات داشت اما دولت آینده باید بیش از پیش به بحث دیجیتالی شدن اقتصاد توجه کند. با سازوکارهای دیجیتال در هزینه و زمان صرفه‌جویی می‌شد. خوشبختانه حجم زیادی از اشتغال و کارآفرینی در این زمینه فراهم شده است و بخشی از افراد جویای کار را به این حوزه هدایت کرده‌ایم. دولت‌ها نباید فراموش کنند که توسعه زیرساخت‌های فناوری و ارتباطی نیاز مهمی هست و باید برای توسعه زیرساخت‌ها قدم جدی بر داریم. همچنین مسئولان باید توجه داشته باشد که توسعه اقتصاد دیجیتال اقتصاد کشور را متحول می‌کند، خصوصاً در روزهایی که با کرونا ویروس در نبرد هستیم. حوزه فناوری اطلاعات جز معدود عرصه‌هایی است که کرونا بر آن تأثیر مثبتی داشته است و سبب بیداری و آگاهی مردم شد.