به گزارش پایگاه خبری نشان :

 همشهری آنلاین، هوا گرم شده و تعریق زیاد. جای لکه‌های عرق روی لباس هم به‌وضوح مشخص است و در برخی موقعیت‌ها برایمان شرم‌آور و موجب خجالت‌مان می‌شود. هرچند امری طبیعی است. اگر هم بعد از هر بار که لباس را می‌پوشیم، آن را به‌درستی نشوییم جای لکه‌ها و حتی در برخی موارد بوی عرق روی پارچه باقی می‌ماند و با گرمای دوباره بوی آن برمی‌گردد.

حال سوال پیش می‌آید که این لکه‌های زیر بغل که روی لباس‌های روشن به رنگ زرد ظاهر می‌شوند از کجا می‌آیند؛ اگر سایر عوامل را نادیده بگیریم، این لکه‌ها در واکنش شیمیایی بین مواد ضد تعریق یا همان دئودورانت‌ها و نمک‌های عرق پدیدار می‌شوند و ظاهر لباس را ناخوشایند می‌کنند.

بهترین راه برای جلوگیری از زرد شدن رنگ ناحیه زیر بغل لباس این است که قبل از شستن لباس سرکه مقطر سفید رقیق نشده روی لکه اسپری کنید و بگذارید ۱۰ تا ۱۵ دقیقه خیس بخورد، سپس لباس را بشویید.اکثر ضد تعریق‌ها برای کاهش رطوبت دارای ترکیبات آلومینیوم هستند و این آلومینیوم است که باعث زرد شدن لباس‌های سفید می‌شود. لکه‌های زرد رنگ زیر بغل یک‌شبه روی لباس ظاهر نمی‌شوند، به یاد داشته باشید که بعد از هر بار پوشیدن اگر لباس را خوب نشویید، این لکه‌ها روی لباس‌های سفید زرد رنگ می‌شوند.

 

جلوگیری از بروز لکه‌های زیر بغل

بیش از اینکه به فکر پاک کردن لکه زرد در ناحیه زیر بغل لباس بیفتیم، بهتر است از بروز و ایجاد آن جلوگیری کنیم. برای جلوگیری از ایجاد لکه زیر بغل روی پیراهن‌هایمان دو روش وجود دارد و هر دو مربوط به نحوه استفاده از دئودورانت‌هاست؛ دئودورانت خود را عوض کنید و از محصولی استفاده کنید که در ساختش آلومینیوم به کار نرفته باشد. تعویض ضد تعریق در این زمینه می‌تواند کمک‌کننده باشد.

راه دوم و بسیار ساده هم این است که پس از استفاده از هر نوع دئودورانت یا ضد تعریق اجازه دهید خشک شود تا به پارچه نمالد. اگر وقتتان محدود است و نمی‌توانید منتظر بمانید برای خشک کردن دئودورانت برای چند ثانیه از سشوار استفاده کنید. با این کار تا حدی از ظاهر شدن لکه‌های زرد روی لباس و سفیدک انداختن عرق تا حدی جلوگیری می‌کنید.

 

کاهش بو در ناحیه زیر بغل لباس

حتما برای شما هم پیش آمده که بلوز یا پیراهنتان را شسته‌اید اما بعد از شست‌وشو یا مدت کوتاهی پس از پوشیدن آن متوجه شده‌اید که بوی نامطبوعی می‌دهد. اگر به این مورد برخورد کرده‌اید، جوش شیرین می‌تواند بهتان کمک کند. جوش شیرین می‌تواند قدرت تمیزکنندگی مواد شوینده لباس شما را تقویت کند. جوش شیرین به تنظیم سطح pH در آب ماشین لباسشویی کمک می‌کند. افزودن یک و نیم فنجان جوش شیرین به ماده شوینده‌تان در هر نوبت شست‌وشو، به مواد شوینده کمک می‌کند تا به طور موثرتری کار کنند و باکتری‌ها را کاهش می‌دهد.

برای رفع بوی شدید تعریق هم از جوش شیرین استفاده کنید. به این شکل که یک فنجان جوش شیرین را در مقداری آب گرم حل کنید. لگن مخصوصی برای خیساندن لباس بردارید و آن را با آب خنک پر کنید. محلول جوش شیرین را به آن اضافه کنید. لباس‌های بدبو را داخل لگن بیندازید و اجازه دهید تا یک شب خیس بخورند و سپس آنها را مثل همیشه بشویید.

لکه زرد عرق را چگونه از روی لباس پاک کنیم؟

تا اینجا یاد گرفتیم که چگونه از بروز لکه‌های زرد عرق روی لباس جلوگیری کنیم و بوی نامطبوع پیراهن‌هایمان را از بین ببریم. در ادامه ۲ روش ساده آموزش می‌دهیم که با به کارگیری آنها به‌راحتی در خانه می‌توانید لکه زرد عرق در ناحیه زیر بغل یا حتی یقه و آستین لباس را محو کنید. یکی از روش‌ها برای لباس‌های سفید و دیگری برای لباس‌های رنگی مفید و موثر است. البته این نکته را هم بگوییم که نباید از این روش‌ها توقع داشته باشید که لباس‌هایتان را مثل روز اولشان کنند.

روش اول؛ استفاده از جوش شیرین

چگونه لکه زرد عرق را از روی لباس پاک کنیم؟ | ۲ روش خانگی برای پاک کردن لکه زرد زیر بغل از روی لباس

  • مواد و تجهیزات لازم

قلم‌موی نرم

ماشین لباسشوییهیدروژن پراکسید یا آب اکسیژنه با نام علمی Hydrogen Peroxide یک ضد عفونی‌کننده خفیف متداول و پرکاربرد است که می‌توانید آن را از فروشگاه‌هایی که مواد شیمیایی و شوینده می‌فروشند تهیه کنید

کاسه پلاستیکی برای مخلوط کردن مواد

دستکش لاستیکی

۱/۴ فنجان جوش شیرین

۱/۴ فنجان پراکسید هیدروژن (محلول ۳درصد)

آب

شوینده لباسشویی قوی 

  • طرز استفاده از روش جوش شیرین برای پاک کردن لکه‌های زرد (مخصوص لباس‌های سفید)

در اغلب موارد جوش شیرین برای از بین بردن لکه زرد رنگ از روی پیراهن‌ها و روشن کردن قسمت لکه‌دار شده شگفتی می‌آفریند. فقط پیش از پاک کردن لکه‌ها مطمئن شوید که پارچه لباس شما قابل شست‌وشو است و حتما نباید خشکشویی شود.

کماکان بهترین روش پیشگیری است؛ برای جلوگیری از زرد شدن زیر بغل بعد از هر بار پوشیدن آن را تمیز کنید. اگر پیراهن شما سفید و قابل شستشو است، دو روش برای از بین بردن لکه‌های زردرنگ وجود دارد. موفقیت‌آمیز بودن و اینکه این روش‌ها نتیجه بدهد بستگی به قدیمی بودن لکه‌ها و جنس پارچه لباستان دارد؛ لباس‌های نخی و پنبه‌ای معمولا بهترین نتیجه را می‌گیرند.

اگر متوجه ظاهر شدن لکه‌های زرد عرق روی لباستان شدید، تا زمانی که بتوانید لکه‌ها را از بین ببرید از خشک‌کن استفاده نکنید. گرما باعث تثبیت لکه‌ها می‌شود، به حدی که پاک کردن و از بین بردن آنها را غیرممکن می‌کند. به جای استفاده از خشک‌کن پیراهن‌ها و لباس‌های سفید را زیر آفتاب خشک کنید.

۱- مخلوط را درست کنید؛ جوش شیرین، پراکسید هیدروژن و آب را با هم مخلوط کنید. (یک چهارم فنجان هر یک از این ترکیب‌ها یک پیراهن را تمیز می‌کند.)

۲- محلول را به لکه‌ها بمالید. اجازه دهید حداقل ۳۰ دقیقه بماند.

۳- با استفاده از یک برس موی نرم یا یک مسواک نرم قدیمی روی مواد باقی‌مانده روی لباس بکشید و مواد سفت شده را شل کنید.

۴- طبق معمول با مواد شوینده قوی در آب ولرم یا سرد بشویید.

روش دوم؛ استفاده از سرکه سفید

چگونه لکه زرد عرق را از روی لباس پاک کنیم؟ | ۲ روش خانگی برای پاک کردن لکه زرد زیر بغل از روی لباس

  • مواد لازم و تجهیزات لازم

قلم‌موی نرم

ماشین لباسشویی

کاسه پلاستیکی برای مخلوط کردن مواد

دستکش لاستیکی

یک فنجان سرکه سفید مقطر

آب

شوینده لباسشویی قوی 

  • طرز استفاده از سرکه سفید برای پاک کردن لکه‌های زرد (ویژه لباس‌های رنگی)

لکه‌های عرق زیر بغل روی پیراهن‌های سفید کاملاً مشهود است زیرا پارچه زرد می‌شود و روی پیراهن‌های تیره و رنگی به این وضوح دیده نمی‌شوند اما به هر حال وجود دارند. لکه‌های زیر بغل که بر اثر مواد دئودورانت‌ها و نمک موجود در عرق بدن به وجود می‌آید و باعث تجمع باکتری‌ها می‌شود، موجب بوی نامطبوع و تغییر رنگ و سفتی بافت پارچه در آن ناحیه می‌شود. اگر شما هم با این مشکل مواجهید مراحل زیر را انجام دهید.

۱- سرکه سفید و آب را به نسبت یک به یک مخلوط کنید. (قبل از خیساندن لباس، از یک مسواک نرمِ قدیمی برای مالیدن محلول به زیر بغل استفاده کنید.)

۲- یک سطل یا لگن بزرگ را با آب خنک پر کنید. یک فنجان سرکه سفید مقطر آب اضافه کنید.

۳- پیراهنتان را خیس کنید و اجازه دهید حداقل ۳۰ دقیقه خیس بخورد.

۴- محلول سرکه/ آب را تخلیه کنید.

۵- لباستان را طبق معمول در آب خنک با مواد شوینده قوی بشویید.

چگونه لکه زرد عرق را از روی لباس پاک کنیم؟ | ۲ روش خانگی برای پاک کردن لکه زرد زیر بغل از روی لباس

► برای نگارش این مطلب از داده‌های وبسایت the spruce استفاده شده است.