شهر خبر

رئیس جمهور الجزایر: موضع ما در قبال فلسطین غیرقابل تغییر است/ دلیل عادی سازی روابط با تل‌آویو چیست؟


رئیس جمهور الجزایر: موضع ما در قبال فلسطین غیرقابل تغییر است/ دلیل عادی سازی روابط با تل‌آویو چیست؟

رئیس جمهوری الجزایر در گفتگو با شبکه الجزیره به تشریح مواضع خود درباره موضوعات مختلف از جمله فلسطین، لیبی، اوضاع داخلی الجزایر، صحرای غربی و نیز کشورهای آفریقایی پرداخت.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، «عبدالمجید تبون» رئیس جمهور الجزایر در گفتگو با شبکه الجزیره گفت: موضع الجزایر در قبال فلسطین غیرقابل تغییر است.

وی افزود: همه کشورهای عربی بر اصل سرزمین در برابر صلح توافق کردند؛ اما در حال حاضر نه صلحی است و نه سرزمینی پس دلیل عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی چیست؟

تبون ادامه داد: موضع ما در قبال صحرای غربی تغییری نکرده است و اجازه امر واقع (عمل انجام شده) تحت هیچ شرایطی را نمی‌دهیم.

وی در ادامه تاکید کرد: الجزایر در معرض توطئه قرار دارد زیرا کشوری است که اجازه توطئه علیه جهان عرب را نمی‌دهد.

رئیس جمهور الجزایر درباره لیبی هم با اشاره به مواضع سابق در این باره گفت: ما گفتیم که طرابلس خط قرمز است و این بیانگر موضع ماست و پیام به همه رسیده است. الجزایر آماده دخالت برای ممانعت از سقوط طرابلس در دست اجیرشدگان بود. ما مخالف این بودیم که طرابلس اولین پایتخت عربی باشد که که اجیرشدگان آنرا به اشغال دربیاورند.

«تبون» در ادامه به بی ثباتی در مالی و کشورهای ساحل غربی آفریقا پس از لیبی اشاره کرد.

رئیس جمهوری الجزایر برگزاری رزمایش‌های اخیر این کشور را ضامن آمادگی در برابر هر رخداد غیرمنتظره دانست.

وی در گفتگو با الجزیره درباره اوضاع داخلی این کشور هم به بیان دیدگاه‌های خود پرداخت و افزود: ما مرحله خطر را با پشتوانه 13 میلیون الجزایری پشت سرگذاشتیم، مرحله‌ای که کشور را از پنجمین دوره ریاست جمهوری «عبدالعزیز بوتفلیقه» و تمدید دوره چهارم نجات داد. جنبش مردمی مسالمت آمیز مورد حمایت نیروهای امنیتی و ارتش پیروز شدند.

تبون تاکید کرد: باندی سعی داشت که از بیماری رئیس جمهور سابق برای استیلا بر قدرت برای پنج سال دیگر بهره برداری کند. این باند صدها میلیارد دلار را دزدیده  به خارج منتقل کرد.

وی راهپیمایی اخیر در این کشور را مجهول الهویه و بدون انسجام فکر چه در خواسته و شعارها دانست.  

انتهای پیام/