شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#مناظره#انقلابی
مناظره اول در جلب مشارکت مردم موثر بود؟ / خباز: بعضی‌‎ها فکر می‌کنند انقلابی بودن در توهین کردن است / صداوسیما فقط برای اقلیت مشخصی کار می‌کند

مناظره اول در جلب مشارکت مردم موثر بود؟ / خباز: بعضی‌‎ها فکر می‌کنند انقلابی بودن در توهین کردن است / صداوسیما فقط برای اقلیت مشخصی کار می‌کند

یک عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی گفت: مناظره اول تا حدی در جلب مشارکت موثر بوده اما مردم انتظار داشتند که کاندیداها راهکار ارائه دهند، نه اینکه نمودار نشان داده و فقط بگویند ما می‌خواهیم نقدینگی را مهار کنیم

اعتمادآنلاین| محمدرضا خباز، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی در ارزیابی مناظره‌های انتخاباتی و در پاسخ به این سوال که آیا مناظره تاثیری بر میزان مشارکت یا تغییر آرایش سیاسی صحنه انتخابات خواهد داشت، گفت: مناظره اول دارای نکات مثبت و منفی بود که البته نکات منفی آن بسیار بیشتر از نکات مثبت بوده؛ بنابراین در باز کردن یخ انتخابات مقداری موثر بود که البته اثر چشم‌گیری نداشت. در آرایش نیروهای سیاسی اما تاکنون شاهد شکل‌گیری آرایش جدیدی نبودیم مگر آنکه جبهه اصلاحات ایران تشکیل جلسه داده و تصمیم‌گیری کند تا آرایش سیاسی جدید را شکل دهد و از نامزدی حمایت کند.

 

به گزارش ایلنا، وی افزود: بنده پس از مناظره اول فضای مجازی را رصد کرده و گفت‌وگوهایی داشته‌ام که نشان می‌دهد مناظره اول تا حدی در جلب مشارکت موثر بوده اما مردم انتظار داشتند که کاندیداها راهکار ارائه دهند، نه اینکه نمودار نشان داده و فقط بگویند ما می‌خواهیم نقدینگی را مهار کنیم؛ در حالی که برای مثال باید می‌گفتند مشکل کشور نقدینگی است و بنده برای حل این مشکل چنین راهکاری دارم و الا اینکه نقدینگی باید مهار شود را سایر دولت‌ها هم می‌دانستند. می‌گوید باید تورم کاهش پیدا کند و بعد باید راهکاری ارائه دهد که قابل اجرا باشد. شمای کاندیدا اگر می‌خواهی مشکل مردم را حل کنی، مردمی که زیر بار فشار اقتصادی صدای شکسته شدن استخوان‌هایشان به گوش می‌رسد، از شما انتظار دارند راهکار ارائه دهید.

 

خباز ادامه داد: یک کاندیدای انتخابات اگر می‌خواهد برتری خودش را نسبت به دیگران نشان دهد، باید راهکار ارائه دهد اما متاسفانه همان راهکار بد، مذموم، غیراخلاقی و غیراسلامی هتاکی و توهین در دستور کار کاندیداها قرار گرفت و اثر سوء آن قطعا در جامعه نمود پیدا کرده و الگوی بدی را ایجاد خواهد کرد. آقایان فکر می‌کنند به این طریق رای جمع می‌کنند اما این اقدامشان باعث می‌شود در دید مردم سطح‌شان پایین آمده و جامعه اقبالی به آن‌ها پیدا نکند.

 

وی تاکید کرد: این افراد فکر می‌کنند شجاعت در فحش دادن است،‌ انقلابی بودن در توهین کردن است؛ حالا که انقلابی هستیم باید صدایمان را کلفت کنیم و به افراد توهین کنیم. انقلابی بودن یک لغت مقدس است که رفتار فرد انقلابی و غیرانقلابی را از هم تمیز می‌دهد.

 

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در واکنش به اقدام صدا و سیما در اختصاص زمان مجزا به یکی از کاندیداها که معتقد است اتهاماتی به او نسبت داده‌اند در حالی که در همین مناظره اتهاماتی به رئیس‌جمهور و دولت زده شد اما صدا و سیما حتی به نامه درخواست پاسخ‌دهی دولت جواب نداده است، گفت: صدا و سیما در طول سال موضع‌دار است و بی‌طرف نیست؛‌ از همه ملت حقوق می‌گیرد اما برای اقلیتی کار می‌کند. تا کنون در همین مناظره و قرعه‌کشی‌های صورت گرفته تا الان عادلانه بوده ولی از این به بعد اگر قرار باشد به مناسبت اعتراض برخی کاندیداها که بگوید به من توهین شده، به او وقت بدهند و به دیگرانی وقت ندهند باید از صدا و سیما انتقاد کنیم که عدالت را نایده گرفته است.

 

وی افزود: یکی از دلایل نارضایتی مردم در سال 88 همین اقدامات به دور از عدالت صدا و سیما بود که به یکی از نامزدها زمان افزون بر باقی کاندیداها داد و مردم که دیدند صدایشان در صدا و سیمای ملی هم شنیده نمی‌شود به خیابان‌ها آمدند. در این مناظره هم شاهد بودیم که پنج نفر همزمان به یک کاندیدا حمله می‌کردند که اگر بنا به زمان دادن باشد باید به آن کاندیدا هم زمان بدهند تا از خودش دفاع کند یا اتهامات دروغی به دولت نسبت داده شد که باید دولت مستقر بتواند در زمانی از خودش دفاع کند و به اتهامات پاسخ دهد. افرادی که امروز دولت را متهم به ناکاآمدی می‌کنند از دولتی حمایت می‌کردند و ارکان آن دولت بودند که تحریم‌ها را کاغد پاره می‌دانست و این دولت میراث‌دار آن تحریم‌ها شده است.

 

خباز در پاسخ به این سوال که برخی افراد حاضر در صحنه انتخابات با این فلسفه ثبت‌نام کرده‌اند که در مناظره‌ها از کاندیدای اصلی جریان اصولگرا حمایت کنند در حالی که اساسا با رد صلاحیت نامزدهای مطرح جریان اصلاحات این فلسفه حضور هم از بین رفته است، فکر می‌کنید این آقایان تا چه زمانی در عرصه حضور داشته باشند،‌ گفت: امیرالمومنین(ع) می‌گوید شخص زیر زبانش پنهان است یا تا مرد سخن نگفته باشد عیب و هنرش نهفته باشد؛‌ سخنان این آقایان نشان می‌دهد، پوششی هستند. وقتی همه با هم به یک نفر هجمه می‌کنند، این چند پیام دارد؛ اول اینکه آن فرد را پیروز انتخابات می‌دانند، همچنین نشان می‌دهد آمده‌اند تا با توهین و اتهام وقت آن فرد را به نحوی از بین ببرند که او به جای طرح برنامه‌ها، زمانش را صرف پاسخ دادن به اتهامات کند. پیام دیگر حضور این نامزدها این است که نشان می‌دهد سطح برخی آقایان حضور در این جایگاه نبوده و به هیچ عنوان نمی‌توانند شخص دوم کشور باشند.