شهر خبر

در گفت‌وگوی گسترش نیوز با مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران:

قطعی آب در کمین پایتخت‌ نشینان

سال جاری به عنوان خشک‌ترین سال در نیم قرن گذشته شناخته شده و عوامل مختلفی در تشدید خشکی دخیل هستند که استان تهران را در آستانه ورود به وضعیت قرمز و قطعی آب قرار داده است.

صنعت و معدن  قطعی آب در کمین پایتخت‌ نشینان

کمبود بارندگی و نحوه مصرف مردم دو عامل مهم در بروز کمبود آب در سال‌های مختلف بوده است که شیوع کرونا در سال جاری کم‌آبی را تشدید کرده است و اصلاح الگوی مصرف آب توسط مردم می‌تواند از قطعی‌های احتمالی جلوگیری به عمل آورد.

محمدرضا بختیاری در گفت‌وگو با گسترش نیوز اظهار داشت: خوشبختانه تا به امروز قطعی آب در تهران نداشتیم و در تلاش هستیم تا پایان سال جاری نیز با قطعی آب مواجه نشویم که این موضوع به شدت به نوع مصرف آب توسط مردم بستگی دارد. وضعیت آبی کشور نابهنجار است و میزان بارندگی در سال جاری تا کنون حدود ۳۵ درصد نسبت به سال گذشته کمتر بوده و تهران نیز از این قضیه مستثنی نیست و به طور کلی نسبت به سال ۱۳۹۹ وضعیت مطلوبی نداریم این در حالی است که استان‌های شمالی کشور نیز با کمبود آب مواجه هستند. میزان بارندگی در استانی مانند سیستان و بلوچستان متاسفانه همچنان به ۲۰ میلی‌متر نرسیده است.

محمدرضا_بختیاری

وی افزود: سال جاری بسیار خشکی خواهد بود و در سال‌های گذشته نیز چنین شرایطی را تجربه نکرده بودیم و جالب‌تر این موضوع است که سال گذشته پرباران‌ترین سال طی ۵۰ سال گذشته بود و امسال نیز کم‌باران‌ترین سال در مدت این نیم قرن تعیین شده است. گرمای زودرس و افزایش درجه حرارت نیز یکی دیگه از دلایل کم آبی در سال جاری محسوب می‌شود. شهرستان‌های استان تهران در طول چند روز گذشته دمای هوایی بالاتر از ۴۰ درجه را تجربه کردند که برای این موقع از سال دمایی استثنایی به حساب می‌آید که در سال‌های گذشته چنین وضعیتی را نداشتیم.

کرونا، کمبود آب را تشدید کرد

مدیرعامل آبفای استان تهران تصریح کرد: موضوع کرونا از دیگر عوامل کم آبی به حساب می‌آید. چراکه خود بیماری کرونا باعث شده که حدود ۱۵ درصد میزان مصرف آب شرب استان تهران و دیگر استان‌ها نیز افزایش یابد. این موارد به صورت مستقیم بر میزان آب مصرفی کشور تاثیر می‌گذارند. در تهران بر اساس برنامه‌ریزی‌هایی که از سال گذشته انجام شده و مذاکراتی که با شرکت آب و منطقه‌ای استان تهران داشتیم این شرایط پیش‌بینی می‌شد و گفتنی است که میزان حجم ذخایر آب از یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب به ۸۰۰ میلیون متر مکعب رسیده و در واقع در سال جاری با کاهش ۳۰۰ میلیون مترمکعب ذخیره آب مواجه هستیم.

بختیاری ادامه داد: موارد ذکر شده تنگناهایی است که در پیش روی ما قرار دارند و موضوعات کرونا و بهداشت مردم شرایط را تشدید کرده است. تا به امروز صنعت آب استان تهران در تلاش بوده که کوچک‌ترین تنش و آسیبی به مردم وارد نشود و ما با تمام ظرفیت در حال تولید آب هستیم و در این راستا اغلب کارکنان شرکت حدود چهار یا پنج ماه است که به مرخصی نرفته‌اند و در واقع تمام قوای خود را به کار گرفته‌ایم که این میزان کم آبی را جبران کنیم و به جرات می‌توان گفت که تا این لحظه شاهد یک ساعت قطعی آب در استان تهران نبوده‌ایم.

وی ابراز کرد: اگر در جایی قطعی آب صورت گرفته به واسطه قطعی برق بوده است و دلیل قطعی کمبود آب در آن منطقه نبوده است. برخی از شهرستان‌ها از چاه آب استفاده می‌کنند که به برق متصل است که با قطعی برق عملکرد چاه نیز مختل می‌شود اما موضوع کمبود آب دلیل هیچ قطعی آبی در استان نبوده است. تا به امروز سعی بر آن داشتیم که آب باکیفیت و خوبی را در اختیار مردم قرار دهیم که این موضوع به رفتار مردم وابستگی مستقیم دارد. در شهری مانند تهران میزان مصرف آب شرب ۳.۵ میلیون مترمکعب برآورد شده است که فقط با ۱۰ درصد صرفه‌جویی می‌توان از بروز بسیاری از اتفاقات جلوگیری کرد.

مردم درست مصرف کنند!

بختیاری عنوان کرد: به طور کلی سه حالت برای نشان دادن وضعیت آبی مطرح است که سبز، نارنجی و قرمز آن سه رنگ را تشکیل می‌دهند. استان تهران از لحاظ ذخایر آبی در وضعیت نارنجی قرار دارد و به این معنا است که شرایط نه خیلی بحرانی است و در در شرایط ایده‌آل و مطلوب قرار دارد. پیش‌بینی می‌شود در صورت رعایت کردن مردم و اصلاح الگوی مصرف آب، تابستان را بدون قطعی با همین روند ادامه دهیم و برنامه‌ای برای قطعی نداشته باشیم که عملی شدن این موضوع رابطه با مستقیم به نوع مصرف مردم دارد.

مدیرعامل آب و فاضلاب استان تهران در رابطه افزایش تعرفه‌های آب تاکید کرد: مجلس شورای اسلامی میزان تعرفه‌ها را به صورت سالانه مشخص می‌کند و برای سال جاری نیز ۷ درصد افزایش تعرفه را تعیین کردند که متاسفانه یکی از دغدغه‌های اصلی آب کشور همین موضوع تعرفه‌ها است، در واقع هزینه‌ها در حال افزایش بوده اما قانون‌گذار امکان افزایش نرخ بیش از ۷ درصد را به ما نمی‌دهد. البته قابل ذکر است که رشد قیمت‌ها به صورت تصاعدی اعمال می‌شود و برای مشترکین پرمصرف شرایط به گونه دیگر رقم می‌خورد و علاوه بر این ۷ درصد میزان ۱۶ درصد نیز اعمال می‌شود.

بختیاری در پایان خاطرنشان کرد: بحث کم آبی مختص به استان نیست و در سال جاری تمام استان‌های کشور با این چالش مواجه هستند و حتی استان‌های باران‌خیز نیز با این معضل دست و پنجه نرم می‌کنند. اغلب در استان‌های کشور حدود ۹۰ درصد آب را به کشاورزی اختصاص می‌دهند و حدود ۸ درصد به شرب و مابقی به صنعت تعلق می‌گیرد که در استان تهران نیز به دلیل جماعت زیادی که دارد آب شرب حدود ۴۲ درصد را به خود اختصاص داده و ۵۳ درصد در حوزه کشاورزی مصرف می‌شود و بقیه در اختیار صنایع قرار می‌گیرد.