شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#خودرو

اعمال موانع بیشتری در قرعه کشی خودرو به منظور کاهش واسطه گری ها

عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران از تاثیر قرعه کشی خودرو در کاهش التهابات بازار خودرو سخن گفت.

جواد مرزبان راد اذعان داشت: فروش به روش قرعه کشی در کاهش التهابات بازار و قیمت خودرو تا حدودی موثر بوده و در این روش حضور افرادی که با تبانی ثبت نام می کردند کمرنگ شده و به عدالت نزدیک تر شده است. اما می توان با محدویت های بیشتر روند ثبت نام را بهبود بخشید. به عنوان مثال اگر قرار است در قرعه کشی هزار دستگاه خودرو عرضه شود تعداد ثبت نام کنندگان از 200 هزار نفر به دو هزار نفر تغییر یابد تا ثبت نام کنندگان شانس بیشتری برای شرکت در قرعه کشی داشته باشند.

وی با بیان اینکه محدودیت های بیشتر در قرعه کشی موجب حذف واسطه گران می شود، افزود: باید برندگان خودرو با موانع بیشتری برای فروش خودرو مواجه شوند ( تا 5 سال حق فروش خودرو را نداشته باشند) و یا فروش خودرو به صورت وکالتی و غیر رسمی به وسیله ساز و کارهای قانونی حذف شود. به عبارت دیگر باید شرایطی را فراهم کرد که ثبت نام کنندگان خودرو از مصرف کنندگان واقعی باشند. بدین شکل تعداد ثبت نام کنندگان کاهش یافته و خریداران واقعی خودرو موفق به خرید خودرو می شوند.

این کارشناس صنعت خودرو در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به کاهش قدرت خرید مردم آیا اکنون زمان مناسبی برای فروش اقساطی خودرو توسط شرکت های لیزینگ است، گفت: ابتدا باید زمینه حذف واسطه گری و ورود خریداران واقعی به بازار خودرو را فراهم کرد سپس به راه اندازی شرکت های لیزینگ اقدام کرد. در حال حاضر که برای هزار دستگاه خودرو 100 هزار نفر که مصرف کننده واقعی نیستند و سرمایه کافی برای خرید خودرو دارند ثبت نام می کنند موضوع لیزینگ مطرح نیست زیرا به راحتی می توانند از شرکت های لیزینگ خودرو خریداری کنند اما زمانی که هزار خودرو عرضه شود و 900 خریدار واقعی وجود داشته باشد، ورود شرکت های لیزینگ می تواند راهکار مناسبی باشد.

مرزبان راد در پایان خاطرنشان کرد: با کنترل واسطه گری و حضور خریداران واقعی در بازار خودرو و همچنین افزایش کمی و کیفی خودروهای تولید داخل به کمک قطعه سازان می توان قیمت تمام شده خودرو را کاهش و بازار خودرو را تنظیم کرد.